Ni som pendlar till/från jobb och drar av på skatten

knoppet

Trådstartare
Jag ska börja dagpendla till och från en ny arbetsplats och funderar över hur jag ska göra.

Helst hade jag velat pendla med tåg eftersom:
*Miljövänligare
*Man man utnyttja pendlingstiden på ett annat sätt
*Billigare

MEN problemet är att tåget till min arbetsplats går bara två gånger om dagen. Och det är bara en av dessa avgångar jag kan ta som passar med mitt schema. Eftersom det finns flextid hade jag därför velat tågpendla tre-fyra dagar i veckan och bilpendla en-två dag/ar i veckan för att inte få massor av dötid att slå ihjäl på tågstationen.

Nu är frågan:

Är det möjligt att dra av för BÅDE bilpendling och tågpendling när skatten dras? I mitt fall kommer inte de enskilda summorna upp i 10 000 kr styck, men tillsammans blir det över 10 000 kr. Räcker det är mina pendlingskostnader tillsammans blir över 10.000 kr för att jag ska kunna dra av det på skatten?

Annars måste jag ju välja ett färdmedel och då vinner tyvärr bilen vilket är betydligt omiljövänligare...


(Skatteverket är såklart stängt just när jag fick dessa funderingar. Jag ska ringa dem på måndag, men vill veta hur andra gör.)
 
Ja det är fullt möjligt. Har själv haft samma problem, dock gick det inte något tåg för mig på helgerna.... =(
Det är den totala kostnaden som räknas.
Då jag bor i stockholm blev det som följer
11 * SL månadskort med tilllägg för resa över länsgränsern (11 för en månad har man ju semester, de åren det inte blivit nån semester har jag tagit 12)
Sen räknar du ut hur ofta du har tagit bilen.
Xgånger * årsaktuell milersättning.

Slå ihop de båda summorna... TATA
Totalkostnad för resor till och från jobbet.

OBS!

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna
  • om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
  • om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer
(glatt saxat från skatteverket https://www.skatteverket.se/privat/...ragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html)
 
Tack för ditt svar :)

Det jag har funderat på är hur de räknar de där två timmarna. Räknas gångväg till och från kollektivtrafiken/Väntetider/Tid mellan arbete och nästa tåg/buss o.s.v? Räknas enbart själva restiden så tar det inte två timmar längre med kollektivtrafiken, men de måste ju räkna med att passande tåg inte går direkt när man slutar arbeta oavsett vilken tid man slutar och att det är en bit att gå till stationen? :cautious: Hur hårda är de egentligen?

Jag kommer att köpa ett periodkort eftersom det blir helt klart billigast om man reser kollektivt mer än två dagar i veckan. Jag antar då att jag måste utnyttja kollektivtrafiken minst två dagar i veckan för att få dra av periodkortet?

Och bilen, hur ska jag visa att jag har tagit den 1-2 dagar i veckan? Räcker det med att bara säga att man gjort det? Det känns svårt att ordna "bevis" :crazy:

Skatteverket kommer få massor av frågor på måndag, men jag vill gärna ha en liten grund att stå på så jag vet vilka frågor jag ska ställa :)
 
Hela restiden dörr till dörr, ink ev väntetider.
Det enda du behöver behålla är kvitton på tankningar och ev parkering. samt kvitton på kollektiv biljeten.

Bor du i en stad med trängsel eller väg tull syns det ju om du har passerat... :)
 
Det här med kvitton för bränsle.. Hur funkar det eftersom att man även kör bilen en massa utanför jobbet och det således går åt bränsle då också? Räcker det med att man kan visa upp att man tankat för de mil man kör i jobbet eller hur gör man?
 
som jag ahr förstått det ja...
När jag lång pendlade förde jag även logg/bok på körsträcka, typ som du gör i firma bil... ett bra sätt att kolla hur mycket bilen drar... :)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 662
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp