Bukefalos 28 år!

Ni som skaffade en... sen en till...

Corax

Trådstartare
Hur har det fungerat?
Och varför valde ni att skaffa ytterligare en katt?
Blev det samma ras?
Hur gammal var er "första" katt?
 
Sv: Ni som skaffade en... sen en till...

Började med en huskatt augusti-97. Hon krävde en kompis (vid 6 mån, jan-98), och då inhandlade jag min första britt (6 mån gammal). Ville avla och den första dög inte, så då inhandlade jag min andra britt (sept-00 tror jag). Tog en kull på den andra (dec-03) och behöll en avkomma till avel (gick ju inte vidare bra), så nu sitter jag har med 2 britter (mor och dotter), båda kastrerade. Så mycket för min avel :smirk: Men 2 underbara katter har jag iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som skaffade en... sen en till...

Har en huskatt på 1 år, hon var hemma en del själv så vi ville ha en kompis till henne, då blev det en liten ragdollkille. Vi har bara haft två katter sedan i måndags så jag känner inte att jag kan ge något rikigt bar svar ;) men hittills har det fungerat bra. Tror dom kommer bli bästa polare.
 
Sv: Ni som skaffade en... sen en till...

Jag skaffade första sällskapskatten (är uppvuxen med två härliga stallkatter) för fem år sen. En korat, eftersom jag gillade blå katter och koraten hade det temperamentet som passade mig bäst. (Nu hade jag ju aldrig träffat en livs levande korat innan min kom, men med facit i hand så trodde jag rätt)
Det finns väldigt få koratuppfödare i sverige, på den tiden bara en aktiv, så det fick bli en vuxen katt. Hanoo flyttade in hos mig när han var nästan åtta år, och då hade han varit i avel hela sitt liv. Han var precis den vackre, underbare följeslagare jag hade hoppats på :love: Han sover under mitt täcke på nätterna, han pratar, leker och gosar på dagar och kvällar, och han är fantatiskt vacker. (Så vacker att han som veteran vinner över betydligt yngre katter på utställning, han blev årets korat i sverak och året klubbkatt 2003, 10 år gammal)

Tanken föddes att börja föda upp korater, och jag började leta hona. Det tog nästan två år att hitta en dam med passande stam (med Hanoo som gammelmorfar och flera andra usa-importer i stammen). Odjuret Maja flyttade hit. Sedan dess har vi inte haft en lugn stund, och ändå tänker vi para henne och producera fler små blå- :devil: .

Att skaffa ytterligare en katt var det bästa vi kunde göra. Hanoo blev visseligen svartsjuk och ledsen de första veckorna, men nu är det mer drag i honom än på många år, de leker och stojar hela dagarna, och när de blir trötta rullar de ihop sig till en katthög :love:

Hade inte koraten varit så sällsynt och i så stort behov av fler uppfödare kanska jag hade skaffat någon annan ras, en burma, bengal eller devon tex. Det finns ju hur många härliga raser som helst att välja mellan, jag är nästan glad att jag inte läst fler kattböcker innan jag bestämde mig
 
Sv: Ni som skaffade en... sen en till...

Det hela började med en skogis och en kattutställning sedan var jag biten och ville fortsätta med uppfödning av min favoritras :love:

Så det har blivit en del kissar med tiden,det går jättebra, tyvärr har det varit två stycken som inte passat in i flocken när de kommit till vuxen ålder men de bor hos nära vänner så jag alltid kan träffa dem och vet att de mår bra och blir väl omhändertagna!
 
Sv: Ni som skaffade en... sen en till...

Jag hade alltid velat haft en katt och fick nys om ett puckat ställe med över 15 stycken huskatter som skulle skjutas. Tog då hem Nils :love: :love:
Nisse bodde ensam katt med mej i min lägenhet från Dec -03 tills vi flyttade aug -04 och Nisse började få gå ut och jag började känna sug efter en till.
Konstigt nog ( ;)) efter att Nisses jobbiga kattungetid var slut.. och man liksom förträngt allt det jobbiga, stökiga och söndertrasade.
Så jag fick hem Pipen (då hette han Pysen) och nu är han vuxen ... sånär, han fyllde ett år den 1 Juli och han och Nisse är världens bästa kompisar. De ser efter varandra och går alltid ut tillsammans och sover i en söt liten hög :love: :love:
Skaffa en till katt var det bästa jag gjort :D Nu ska jag skaffa ännu en huskatt, en långhårig den här gången, har två ungar i kullen jag väljer mellan -en hona som är trefärgad och som isf ska heta Flisan, eller en förmodad hane som är vit med svarta prickar och som jag i hemlighet döpt till Sigge :love: :) Han är minst i kullen och såååå söt :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 017
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 997
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 858
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp