Ni som slutat med p-piller /p-ring/ p-plåster, vad har ni märkt för för/nackdelar?

Caramba

Trådstartare
Ni som slutat med p-piller /p-ring/ p-plåster (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?
 
Jag provade att sluta med p-piller för några år sedan. Var inte i något förhållande och ville se om jag märkte någon skillnad utan, då jag tagit dem sedan jag var sjutton.
Ingen skillnad på humör, vikt eller liknande. Tog ett par månader innan mensen kom tillbaka. Men jag fick ökad hårväxt igen, då jag har PCOS. Började med p-piller igen efter ungefär ett halvår, men fick göra lite elektrolys i ansiktet.
Kommer inte sluta igen förrän jag måste, då jag inte mår dåligt av dem. Dessutom gillar jag att kunna bestämma när det passar att ha mens, brukar "släppa fram" den ca var tredje månad.
 
Jag gick från drake till normal människa. Åt p-piller mellan 15 och 18 år, mina värsta år genom tiderna :devil: Men vill testa igen men får vänta tills jag har pojkvän och anledning till det. Man har ju som det redan är ganska mycket hormoner i omlopp i den åldern så tror att det kan ha spelat in.
 
Jag får migrän utan p-sprutor (piller, plåster osv fungerar inte).

Så om det inte vore för att det är tänkt att jag ska bli gravid så skulle jag aldrig slutat med sprutorna.
 
Slutade med p-piller för ca 9 månader sedan. Den enda nackdelen som jag ser det är att jag inte kan styra mensen.
Och så funderar jag på vad som kan vara ett bra skydd den dagen jag inleder ett förhållande. Hormoner lockar inte det minsta...
 
Jag tog ut min p-stav i våras efter ca 2-3 år (vet inte exakt) men mådde riktigt dåligt av den och hade innan dess gått på p-piller i ca 4 år.
Jag mår så otroligt bra :love:. Hade min första mens för någon vecka sen och jag överlevde :banana: . Huden har blivit bättre, har inte haft sex än så vet inte om jag har mer sexlust. Brösten har nog tyvärr blivit mindre. Har ätit dåligt så kan vara att jag väger lite så vi får se. Vid mensen var dom gigantiska dock. Tror jag började med p-piller när jag var 15 eller 16år och har inte haft ett uppehåll sen dess så jag känner mig lite som en ny människa.

Jag är som @tigerflicka inte alls sugen på hormoner igen. Kondomer funkar säkert i början och vid enstaka tillfällen men när man har sex regelbundet och ofta så verkar det mest jobbigt.
 
Jag tog ur min hormonspiral för några månder sen. Jag märker att jag får mer humörsvängningar, både upp och ner, och det känns ganska så bra faktiskt. Jag hamnade lite för mkt på medellinjen med hormonspiralen, och det tycker jag är lite jobbigt.

Just nu är mitt preventivmedel avhållsamhet, och det ser inte ut att ändra sig den närmsta tiden.

Behöver jag använda nåt i framtiden så blir det antingen kopparspiral eller så får karl hitta på nåt på sin ände ;)
 
Ni som slutat med p-piller /p-ring/ p-plåster (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?

Jag slutade med p-stavar för 5-6 år sedan, hade då haft dom (ja, inte samma förstås) i 20 år. Det enda negativa var att jag gick ner 5-6 kg i vikt då jag satte in dom (vilket jag hade förträngt) och dessa kilo gick jag lika raskt upp igen när jag tog ut dom. Men annars: bara fördelar. Allmänt gladare, mindre huvudvärk, jämnare humör och mår generellt bättre i hela kroppen.
Som preventivmetod valde jag att sterilisera mig då mina barn är vuxna och jag inte hade någon önskan om några sladdbarn på ålderns höst. Är helnöjd med detta beslut.
 
slutade med piller 2009 efter användande i kanske 9-10 ar. Efter problem med återkommande svamp infektioner efter varje mens i flera ar, dar dåvarande doktorn i slutet borjade ge mig ratt starka mediciner for att bli av med sa bestämde jag mig for att prova att sluta med p-piller och se om det hjälpte. Har inte haft nagra problem med det sedan dess egentligen :) återfall efter nagot ar pga tamponger.

Kanner definitivt min menscykel mycket battre, och det marks att hormoncykeln (pa mig iaf) blir starkare ju aldre jag blir (mina agglossningar ar valdigt tydliga just nu, det ar faktist hemskt! :crazy:). Daremot kanner jag mig battre rent generellt.

Har kort pa kondom, och varken jag eller maken har haft nagra problem med det eller ser det som bokigt :) Han ar ansvarig for att se till att det inte blir något barn tillverkat.
 
Slutade med p-piller för ca 6 år sedan och kommer aldrig att ta eländet igen. Jag kunde bli nattsvart deprimerad, min slemhinnor var supertorra och sexlusten var inte den bästa. När jag slutade hade jag tagit dem i ca 14 år.

Mitt humör är jämnare, sexlusten på topp och mina slemhinnor har blivit bättre även om jag är en "torris" naturligt. Svampinfektioner får jag nu och då fortfarande men det är ju pga mina mediciner.
 
Jag har inte atit p-piller sen min son foddes for lite mer an tva ar sedan (och innan dess var jag utan pga att bli gravid och vara gravid).

Fordelar: Skont att vara utan hormoner. Gillade inte alls tanken pa att stoppa i mig dem innan.

Nackdelar: Oregelbunden mens - kan ga tre veckor emellan, kan ga fem veckor emellan. Wooo. Mensvark sa in i helvete. Jag blir riktigt lag (deppig) innan mens. Grater och ar sa otroligt ledsen.

Trots allt negativt, sa himla vart det.
 
Efter att ha ätit p-piller i 8-9 år har jag just slutat. Fördelarna är framför allt sexlusten som kom tillbaka (på en gång dessutom, tog typ tre dagar!) och det var den största anledningen till att jag slutade med pillren. Innan började jag på riktigt tro att jag var asexuell, kände absolut noll och inget för sex, vilket såklart påverkade mitt förhållande negativt. Slemhinnorna blev normala igen (supertorr innan) och jag har även sämre aptit/blir mättare fort vilket jag inte riktigt vet om det är en fördel eller nackdel, beror på hur mycket jag går ner i vikt.

Största nackdelen är den jävla oregelbundna mensen, men jag har ju just slutat så jag hoppas det löser sig snart. Inte jätteroligt när det kan gå allt mellan en vecka och sex veckor emellan. Än så länge håller den bara i sig i typ tre dagar däremot. En annan nackdel är såklart att man kan bli gravid och jag fungerar inte med kondom så planen är att skaffa någonting så fort som möjligt, helst utan hormoner.
 
Sluta med mini piller för ca 3 månader sen då jag hade blödningar heeela tiden, nu har jag typ regelbunden mens men kort :)
 
Slutade med p-piller oktober 2013.
Jag upplevde övervägande positiva effekter; mindre sötsug, gladare, slemhinnorna är våta = jag kan för första gången på 5 år ha sex utan att penetreringen gör ont!:eek::bump::banana:
En negativ sak var att jag fick finnar på axlarna:meh: Jag har dock härdat ut och det har blivit mindre och mindre!:)
Kroppen måste ju få tid att ställa om.
 
Jag slutade med p-piller i vintras efter att ha ätit dem i 4 år. Började må dåligt psykiskt "utan anledning", var ledsen nästan hela tiden och kunde börja gråta hysteriskt utan att jag egentligen visste varför. Nu har jag varit utan i några månader och mår tusen gånger bättre, är glad och stabil i humöret och sexlusten är bättre.
Nackdelen är att jag inte längre vet exakt på dagen när jag ska få mens och när den slutar, men det har funkat bra ändå. Använder kondom som preventivmedel istället, var lite drygt i början när vi var vana att bara köra på :p men nu är det inga problem, är väl en vanesak.
 
Slutade här i dagarna med mina minipiller för att förhoppningsvis få mindre huvudvärk och mindre problem med att linserna kliar. Återstår att se om det fungerar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 341
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 999
Kropp & Själ Hjälp mig med detta snälla, jag får lite panik och kan inte tänka klart och jag har inte kunnat få kontakt med någon som kan svara en...
2
Svar
34
· Visningar
3 486
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Dom senaste månaderna har jag haft jättesvårt att komma. Jag har tidigare tänkt att det beror på stress, jag har haft en hektisk vår där...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp