Ni som står uppstallade

Emine

Trådstartare
Hur mycket åtagande gör ni förutom in/utsläpp och skötsel av egna hagen?

Vad har ni för övriga ?städ/ordningsregler?? För gården och stallet? Gör ni saker som inte ingår i avtalet också?

Gäller reglerna också stallägaren eller bara de som står där?

Jag är lite fundersam om vi inte har lite väl mycket sådant hos oss. Då det ibland gör att man knappt hinner rida.Utan mesta tiden går åt till gårdskötsel och att komna ihåg nytillkomna regler.

Upplever att det mesta av min stalltid och stallprate/möten, FB gruppen enbart går åt till att prata om städ/gårdskötsel. Väldigt lite kring hästarna som det varit på tidigare ställen?
 
har plats på ridskola. Stallhyran är lägre pga endel pass/skötsel av ridskolans hästar. Är nån hage trasig när jag tar in hästarna fixar jag det och säger till ansvarig. Under endel pass ingår städning av vissa utrymmen men det går under arbetstiden vi har den dagen, 7-13 en helgdag i månaden. Utöver det sopar vi sadelkammaren en gång i veckan vardera samt torkar av diskbänk och spritar kontaktytor. Sen det vanliga, man sopar efter sig där man varit osv, mockar ridhuset/banan efter sig och stallplan. Stallmöte typ 2-3 gånger per år.

Står hos en kompis nu. Har inga regler men ser det som behöver göras. Håller rent o snyggt. Vi kommer överrens om när vi ska fixa hagar, mocka hagar och annat tidskrävande.
 
Generellt sett så kan väl sägas att antingen arbetar man av hyra eller så betalar man mer hyra. Jag har haft alla möjliga lösningar genom åren. Nu har jag helinack och det är en befrielse. Jag mockar hage och fyller vatten ute, that's it. Ja, rider också såklart.

Det händer att jag lunchfodrar eller tar in dom ibland, men det är nget krav utan mer bara för att om jag ändå är där känns det dumt att nån annan ska göra det och jag titta på.
 
När jag stod uppstallad sist för ett år sedan så hade vi ett insläpp och ett utsläpp per häst på 6 veckor (14hästar)rullande schema på städning i sadelkammaren en vecka var där vi sopade vid behov och tvättade golvet en dag och så hade vi städdag på gården en gång om året. Ägarna var med på detta oxå förutom i sadelkammaren då dom hade egen.

Förrförra stallet. Inga åtaganden utan vi hjälpte till när ägarna åkte bort. Vi krattade ridhusspåret och spåret på banan på ett veckoschema.

Stallet innan det ett utsläpp i månaden per häst och 2 intag. Ägaren tog de pass som blev över

Innan dess stod jag i ett eget stall med 2 boxar.

Innan det på en ridskola helt kollektivt men ingen städning

Innan det utsläpp på söndagar bara som delades upp på de uppstallade. Ägaren tog allt annat. Vi hjälptes åt med höskörden bara.

Innan det hyrde egen gård.

Innan det stod jag i stallet med utsläpp på bara söndagar och höskörden i 10 år typ

Innan det var jag typ barn och då är vi på tidigt 80 tal 😁
 
Står på ridskola och vi har en kvällsfodring per vecka inkl låsning och släckning av stall, ridhus och cafeteria och en helgdag per månad med stalltjänst (in och utsläpp, fordringar, stängning plus sopa alla skallgångar). Utöver det bara sopa/plocka undan efter sig själv, mocka ridhus och så efter sig själv.
 
Står uppstallad och har inga åtaganden alls. Frivilligt att ta utsläpp på helger mot ersättning. Enstaka gånger ber ägarna om hjälp med annat (utsläpp, lunch, intag) på andra dagar, också mot ersättning.

Vi förväntas hålla rent efter oss själva i gemensamma utrymmen. I övrigt har vi 1 städvecka var 16e vecka (vi är 16st installade) och då förväntas man hålla extra koll på skottkärrorna vid ridbanorna, samt 1 ggr under veckan; städa toaletten, sopa täckesrum, sadelkammare och foderrum).

Sen har vi "fixardag" 2ggr om året då djupstädas det (tex dras alla fodertunnor fram och man städar dem + bakom) samt att vi gemensamt fixar tex målning av paddockstaket, fixa hagstaket och annat som behöver göras. Medverkan är frivillig och det är frivilligt hur länge man är där och vad man gör.
 
Beror väldigt på vad det är för sorts stall man står i.

Stod på ridskola: Vi tog in (privat)hästarna på vardagarna, in och ut på helgen, samt förberedde påsar för dagsfodringar (inte morgon och kväll, det gjorde personalen). Deltog på städdagar någon gång per termin. Vi uppmuntrades att vara aktiva i klubbens aktiviteter, men det var inget krav.

Privat med person som drev stallet: Insläpp + in/ut på helgen som sköttes på schema. Förbereda hö och kraft. Städdagar några gånger per år, uppmuntrades men var ok om man inte kunde vara med av någon anledning. Mockade, vatten i hage. Mer eget jobb än ridskolan, men också mycket som ingick.

Kollektiv: Allt delades på.
 
Där jag har min häst sköter stallägaren alla fordringar/ utsläpp/ intag förutom lunch ute i hagarna på helgerna. Då vi är 15 hästägare så blir det en lunchfodring var sjunde vecka.
Vi mockar vår egen hage och ser till att bära ut vatten, vi lägger även ut lunchpåse. Mockar efter oss på ridbana och ridhus. I övrigt ska vi såklart se till att vi sopar gången efter oss och hålla snyggt i sadelkammare. Stallägaren sköter alla övriga ytor.
 
Vi har nog ganska vanliga: plocka undan efter dig och din häst. Sopa trappan upp till loftet vid behov. Skura din box under sommaren. Släck efter dig. Kratta ihop eventuellt hö på gårdsplanen. Sopa ur sadelkammaren då och då. Anser egentligen inte att stallägaren måste följa sina egna regler - det bestämmer de ju själva hur de vill göra, även om de vill att jag ska följa reglerna.

Är dock ensam inackorderad numera i stallet jag står i och de vill inte ha in någon annan. Vi har liksom växt samman lite efter flera år; de vet att jag sköter mig och jag vet om att de vill att jag ska trivas. Känner mig aldrig i något slags underläge där jag måste göra sysslor för att göra stallägaren nöjd.
 
Tack för alla svar.
Syftade mest till privata stall, ridskolor vet jag är mer ”jobb” på mot lägre hyra oftast.

Vad jag kan se så verkar det vara ganska ”normalt” med åtaganden. Att städa efter sig själv, ta hand om sin hage ev nån extra uppgift i gemensamma utrymmen osv.

Vi har väldigt många sysslor utöver som gäller gården. I början kände jag att ”okej” det blir lite mer men det börjar bli ohållbart. Ofta med många sura medelanden om att man slarvat fast man verkligen försökt sitt bästa. Missat att torka lite på nån dörr, missat lite spån på gården, inte tömmer skottkärran rätt, inte kollar hagen och trampar till det hästarna sprungit upp varje dag och trampar till , inte dammat bakom sadlarna osv. Ofta stallmöten och klagomål över slarv om dessa sysslor. Ibland får hela gruppen gå ut och kontrollera vad den andre gjort. Ibland delas sysslor utöver ut som att måla hinder, kratta ridhuset eller paddock. Hinner det inte bli klart i tid är det ridförbud. Ganska ofta lägger man en timme på allt minst innan man kan ta hand om sin egen häst.
I fd stallet hade man var 7:e vecka där man städade täckesrum, sadelkammaren och foderum samt krattade gården. En skillnad var att man själv kunde den dag det passade/man var ledig/man var i stallet dagtid och det var ljust.

Tack för lite input, tydligen inte jag som överdriver eller är lat då. Jag är en person som vill göra rätt, och göra det bra. Men oavsett så lyckas jag aldrig och det börjar bli mer och mer otrevligt att åka till stallet.
 
Vi delar på kvällsfodringar alla dagar och morgon/ut/in helger. Utöver detta har vi rullande schema på städjour då man någon gång under helgen ska rensa avloppet i spolspiltan (blir stopp jättelätt) och sopa ut gemensamma utrymmen som sadelkammare, foderkammare osv.
Sen kör vi gemensam städdag på sommaren då vi skurar boxarna och gör någon allmän rensning eller liknande utifrån behov.
Vi håller annars ordning efter oss själva så mkt som möjligt.
 
Tack för alla svar.
Syftade mest till privata stall, ridskolor vet jag är mer ”jobb” på mot lägre hyra oftast.

Vad jag kan se så verkar det vara ganska ”normalt” med åtaganden. Att städa efter sig själv, ta hand om sin hage ev nån extra uppgift i gemensamma utrymmen osv.

Vi har väldigt många sysslor utöver som gäller gården. I början kände jag att ”okej” det blir lite mer men det börjar bli ohållbart. Ofta med många sura medelanden om att man slarvat fast man verkligen försökt sitt bästa. Missat att torka lite på nån dörr, missat lite spån på gården, inte tömmer skottkärran rätt, inte kollar hagen och trampar till det hästarna sprungit upp varje dag och trampar till , inte dammat bakom sadlarna osv. Ofta stallmöten och klagomål över slarv om dessa sysslor. Ibland får hela gruppen gå ut och kontrollera vad den andre gjort. Ibland delas sysslor utöver ut som att måla hinder, kratta ridhuset eller paddock. Hinner det inte bli klart i tid är det ridförbud. Ganska ofta lägger man en timme på allt minst innan man kan ta hand om sin egen häst.
I fd stallet hade man var 7:e vecka där man städade täckesrum, sadelkammaren och foderum samt krattade gården. En skillnad var att man själv kunde den dag det passade/man var ledig/man var i stallet dagtid och det var ljust.

Tack för lite input, tydligen inte jag som överdriver eller är lat då. Jag är en person som vill göra rätt, och göra det bra. Men oavsett så lyckas jag aldrig och det börjar bli mer och mer otrevligt att åka till stallet.
Låter ju rätt mastigt. Samtidigt så har ju stallägaren rätt till sina rutiner, du får leta efter något annat om du inte vill göra dessa saker 😊
 
Vi har inga pass mer än när stallägaren är på ex semester.

Annars är det mest "vanliga grejer" som sopa, göra rent spolspiltan efter sig, plocka undan, tvätta och olja boxarna varje sommar, mocka hage etc. På gården har det blivit mer fokus på att mocka hagarna sista åren, men det är ju vanligt. Tar ju dock lite extra tid. Ena hästen står på lösdrift och då har vi ansvarsveckor då man mockar och fixar vatten. Förr mockade vi bara innedelen och så togs utedelen på våren. Numera ska det mockas i en del av hagen varje dag. Kan ta en timme mitt i vintern då de är mycket stilla. Lite drygt, men överkomligt.

Stallägaren är annars väldigt pedant, men tvingar inte oss att vara överdrivna. Man känner sig dock lite dålig när hon kommer och sopar direkt efter att man själv sopat 😅.

Staket och dylikt tar stallägaren men vi kan hjälpa till att kolla staket i beteshagarna. Är det något trasigt är det bara säga till.

Under de 10 år jag stått i stallet har vi aldrig haft något stallmöte 😊
 
Låter ju rätt mastigt. Samtidigt så har ju stallägaren rätt till sina rutiner, du får leta efter något annat om du inte vill göra dessa saker 😊
Jag tänkte det, men ville göra en liten koll vad som var rimligt. För detta känns inte rimligt, samt hetsen/stressen kring det. Det förtar ju liksom hela hästintresset.
 
Jag hade inte velat ha det så iaf! Men oavsett så ska det ju kännas bra för dig. Känns det för mycket så är det för mycket 😊
Tack, ja det känns för mycket. Speciellt när en har som kall att kontrollera alla andra dessutom och påminna och tjata och rapportera till stallägaren ”Emine slarvade minsann när hon sopade stallplanen och trampade inte ner skiten ordentligt i gödselhögen”. Ofta arga medelanden från stallägaren som en blixt från klar himmel. Dock har hästen det väldigt bra, men tanken är att försöka hitta något annat så fort det går. Man går runt i en dimma av stress hela tiden.
 
Hur mycket åtagande gör ni förutom in/utsläpp och skötsel av egna hagen?

Vad har ni för övriga ?städ/ordningsregler?? För gården och stallet? Gör ni saker som inte ingår i avtalet också?

Gäller reglerna också stallägaren eller bara de som står där?

Jag är lite fundersam om vi inte har lite väl mycket sådant hos oss. Då det ibland gör att man knappt hinner rida.Utan mesta tiden går åt till gårdskötsel och att komna ihåg nytillkomna regler.

Upplever att det mesta av min stalltid och stallprate/möten, FB gruppen enbart går åt till att prata om städ/gårdskötsel. Väldigt lite kring hästarna som det varit på tidigare ställen?
Nu står jag med fullservice pga ont om tid. Jättebra och kunnig stallägare med personal som sköter allt utom träning med hästen/hage/gård etc.

Tidigare har det varit olika upplägg när jag stått uppstallad och inte ha häst hemma. Oftast mockade man själv, fixade foder och hade någon fordring/v. Givetvis höll man rent efter sig också!

Och så har det varit mocka hage, ordna vatten i hage, turas om att städa sadelkammare, ibland fixa lite staket, kanske kratta ridhuskanter etc.

Något stall flyttade jag till IOM att det var över 20 st inhyrda som delade fodringar/insläpp/utsläpp. Sedan flyttade nästan alla. Då blev det knepigt att man inte kunde dela vad som skulle göras. Allt ändrades ju drastiskt och jag jobbade jättemkt och fick svårt att hinna och orka.
Efter det har jag nu högre stallhyra men är helt fri att jobba/åka bort/vara sjuk etc.
Så bunden vill jag inte vara om jag inte har häst hemma.
 
Tack, ja det känns för mycket. Speciellt när en har som kall att kontrollera alla andra dessutom och påminna och tjata och rapportera till stallägaren ”Emine slarvade minsann när hon sopade stallplanen och trampade inte ner skiten ordentligt i gödselhögen”. Ofta arga medelanden från stallägaren som en blixt från klar himmel. Dock har hästen det väldigt bra, men tanken är att försöka hitta något annat så fort det går. Man går runt i en dimma av stress hela tiden.
Jag hade aldrig fixat det där och förstår att du letar nytt.
 
I ett kollektivstall hade vi städvecka som låg rullande beroende på hur många hästar som var i stallet just då, mellan 4-7 st. Då städade man lite olika utrymmen olika dagar den veckan och hade ansvar, tex att tömma sopor, sopa stora stallgången, foderutrymmen etc. Men aldrig något klagande, det skulle göras och var inget avancerat så det var enkelt och kändes rimligt.

Ett annat privatstall gjorde vi ingenting mer än städa efter oss själva. Deltog vid skurning av stallet en gång per år och så brukade vi gemensam mocka hagarna också.

Har aldrig varit med om att något känts orimligt eller mycket. Heller inte att nån klagat på hur arbetet utförts så länge det blivit gjort.
 
Jag står på en större anläggning och betalar för fullservice dvs inklusive för utsläpp, täcke på beroende på väder, insläpp & täcke av/visitering, mockning av box och hage, fyllda höpåsar & fodring alla mål. Så min stalltid går åt till att mysa, rykta & pyssla, rida, promenera, ta hand om min och hästens utrustning, lämna rent efter mig om jag använt en uppställningsplats, mockar efter mig på ridbanan. Sen har jag självmant lagt till lite, typ att jag mockar det han bajsat/kissat i sin box sen personalen mockade så jag lämnar hästen i ren box när jag åker, om jag är där när det är matdags ger jag det själv och hjälper till att ge de andra hästarna (alla som är på plats brukar spontant rycka in och hjälpa personalen att ge alla hästarna deras mat då). På helgerna brukar det bli att jag släpper ut min häst själv och ibland stannar jag och mockar om personalen inte hunnit till hans box ännu och jag ändå har tid. Personalen städar sadelkammaren, toaletterna och allt sånt. Ett par ggr per år är det större städdagar för alla.

Det upplägget jag har är jättbekvämt för mig nu, men jag skulle inte ha något emot kollektivstall om det var ett mindre stall som de jag stod på när jag var yngre. Med ett storleksmässigt litet stall att hålla rent, 3-4 hästar, kanske 1-2 andra människor där om man ens är där samtidigt, det var inget jox, funkade bra. Men det hänger ju mycket på hur gårdsägaren är. Jag har aldrig haft några tråkiga situationer så sätt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 716
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 142
Senast: Cattis_E
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp