Ni som står uppstallade

Vi har också skvaller, eller en som kontrollerar alla andra, skriver uppmaningar och regler 24/7 om alt och inget. Samt har ett galet kontrollbehov på alla andra, hur mycket de strör, vad deras hästar äter. T.o.m. haft diskussion med veterinär kring en annans häst.
Detta tolererar jag inte för 5 öre. Det är en sak att stallägaren måhända har regler för hur saker ska göras i deras stall och om det inte passar får man flytta, men när andra hyresgäster ska leka ställföreträdande stallchef och ha synpunkter på hur övriga hyresgäster gör saker då är gränsen passerad för mig. Jag tolererar inte när jämställda kollegor på jobbet försöker chefa över mig och jag gör det inte i privata situationer heller. Jag hade fullständigt gått i taket om jag blivit utsatt för en sån människa.
 
Detta tolererar jag inte för 5 öre. Det är en sak att stallägaren måhända har regler för hur saker ska göras i deras stall och om det inte passar får man flytta, men när andra hyresgäster ska leka ställföreträdande stallchef och ha synpunkter på hur övriga hyresgäster gör saker då är gränsen passerad för mig. Jag tolererar inte när jämställda kollegor på jobbet försöker chefa över mig och jag gör det inte i privata situationer heller. Jag hade fullständigt gått i taket om jag blivit utsatt för en sån människa.
Tyvärr är det ju så att jag får hålla mig i skinnet tills jag hittar något annat. Att bita ifrån i mitt läge hjälper mig inte förutom att det blir ännu värre. Dock kan jag många gånger fundera varifrån behovet att hålla på sådär kommer ifrån, vad man vinner på det. T.o.m. slutat svara på FB medelanden från den personen för de kommer hela tiden med allt från hur man skall kratta till om man kommit ihåg att kvällsfodra (vilket man givetvis har).
 
Detta tolererar jag inte för 5 öre. Det är en sak att stallägaren måhända har regler för hur saker ska göras i deras stall och om det inte passar får man flytta, men när andra hyresgäster ska leka ställföreträdande stallchef och ha synpunkter på hur övriga hyresgäster gör saker då är gränsen passerad för mig. Jag tolererar inte när jämställda kollegor på jobbet försöker chefa över mig och jag gör det inte i privata situationer heller. Jag hade fullständigt gått i taket om jag blivit utsatt för en sån människa.
Lite OT men hur säger du ifrån/konfronterar kollegor som försöker chefa över dig? Har en sån kollega nu som tar sig "alltmer friheter", tar på ens energi...
 
Lite OT men hur säger du ifrån/konfronterar kollegor som försöker chefa över dig? Har en sån kollega nu som tar sig "alltmer friheter", tar på ens energi...
Det beror lite på kollegan och hur jag upplever situationen. Om jag upplever att kollegan gör det av välvilja och att det helt enkelt bara slår lite fel så försöker jag på ett fint sätt säga att jag förstår att h*n bara vill hjälpa till men att jag upplever att h*n försöker chefa över mig och att jag inte uppskattar det. Om h*n har synpunkter på hur jag gör vissa uppgifter så kan vi diskutera det sakligt. Om det däremot är åt det arroganta hållet där personen verkar fullt medveten om vad h*n gör så är jag inte lika snäll i tonen utan upplyser vederbörande om att om h*n inte anser att jag gör mitt jobb ordentligt så kan h*n ringa min chef och ta det den vägen, h*n ska inte komma och tro att h*n kan utse sig själv till ställföreträdande arbetsledare så fort det är något som skaver. Försöker h*n "beordra" mig att göra en uppgift så får h*n snabbt veta att h*n kan göra det själv.
 
Stod i ett stall fört där man hade städjour hela veckan (alltså dagligen i en vecka). Det var hemskt, men det är å andra sidan vad många stallägare sköter dagligen så jag har full förståelse för att man hellre har det fördelat på dom inackorderade.


Under jouren hos oss så var det verkligen att städa hela anläggningen. Mocka efter alla som "glömt" på stallplan vilket var förvånansvärt många på det stället, även tömma skottkärran i ridhuset, mocka utebanan, skura spolspiltan, skura golv osv torka ytor.

Stort stall som ofta hade folk utifrån som struntade i att mocka efter sin häst vid urladdning eller framridning
 
Det beror lite på kollegan och hur jag upplever situationen. Om jag upplever att kollegan gör det av välvilja och att det helt enkelt bara slår lite fel så försöker jag på ett fint sätt säga att jag förstår att h*n bara vill hjälpa till men att jag upplever att h*n försöker chefa över mig och att jag inte uppskattar det. Om h*n har synpunkter på hur jag gör vissa uppgifter så kan vi diskutera det sakligt. Om det däremot är åt det arroganta hållet där personen verkar fullt medveten om vad h*n gör så är jag inte lika snäll i tonen utan upplyser vederbörande om att om h*n inte anser att jag gör mitt jobb ordentligt så kan h*n ringa min chef och ta det den vägen, h*n ska inte komma och tro att h*n kan utse sig själv till ställföreträdande arbetsledare så fort det är något som skaver. Försöker h*n "beordra" mig att göra en uppgift så får h*n snabbt veta att h*n kan göra det själv.
Tack, detta ska jag testa idag! :up:
 
Stod i ett stall fört där man hade städjour hela veckan (alltså dagligen i en vecka). Det var hemskt, men det är å andra sidan vad många stallägare sköter dagligen så jag har full förståelse för att man hellre har det fördelat på dom inackorderade.


Under jouren hos oss så var det verkligen att städa hela anläggningen. Mocka efter alla som "glömt" på stallplan vilket var förvånansvärt många på det stället, även tömma skottkärran i ridhuset, mocka utebanan, skura spolspiltan, skura golv osv torka ytor.

Stort stall som ofta hade folk utifrån som struntade i att mocka efter sin häst vid urladdning eller framridning
Vad märkligt, hade väl varit mer effektivt och mindre slitsamt att folk skötte sig och höll det snyggt och prydligt vart än for fram istället för att en stackare ska ha en hel städvecka? Hände det att folk slarvade även med att städa under städveckan?
 
Vad märkligt, hade väl varit mer effektivt och mindre slitsamt att folk skötte sig och höll det snyggt och prydligt vart än for fram istället för att en stackare ska ha en hel städvecka? Hände det att folk slarvade även med att städa under städveckan?
Jag gissar att det var meningen att folk skulle hålla ordning efter sig egentligen?
Det är ganska många som är dåliga på att följa enkla ordningsregler..
 
Vad märkligt, hade väl varit mer effektivt och mindre slitsamt att folk skötte sig och höll det snyggt och prydligt vart än for fram istället för att en stackare ska ha en hel städvecka? Hände det att folk slarvade även med att städa under städveckan?
Det var mycket folk utifrån som inte mockade och sen var det skrittmaskinen som folk struntade i att mocka efter sig iom jouren. Folk som kom på träning och lastade ur och hästen bajsade på stallplan, drog ut spån osv det var ett helvete på vintern när bajset frös fast. Då var det spade och hacka som gällde.:rofl:

Inte nog med jouren så mockade vi hagarna var tredje helg. Väldigt tungt på vintern då det gick 4 höstar per hage ochvingen mockade på vardagarna
 
Jag har stått i några stall men tar upp 2.

Stall 1
Här skulle vi ha rullande schema på intag/uttag och fodringar mellan ägaren och vi som stod inackorderade. Blev kaos då en del tyckte det var okey att ta in hästarna kl 15 på en solig vårdag då dem skulle på kalas medans andra tog ut vid 11-12 då dem skulle ha sovmorgon. Folk glömde fodra en del hästar.

Stall 2

Här skulle vi ha rullande schema på intag/uttag och fodringar mellan oss som var inackorderade. Stallägarna skulle bara sköta sina egna hästar. Funkade ganska bra ett tag tills det kom in två hästägare som började hantera allas hästar som sina egna. Hade som regel att ingen tog min med kedja, då han var så känslig och sa att jag i så fall kunde ta in honom själv. Då han kunde vara popcorn men höll sig alltid vid en och studsade, taktade bara. Men som sagt hade berättat att jag mer än gärna tog in honom själv om de upplevde honom som läskig. Visade sig sen att en hade tagit honom med kedja och då även rykt till som sören. Fick spendera flera dagar efter med hans rädsla för grimskaftet. Flyttade efter det.

Stall 3

Detta stallet är mitt absoluta favoritstall och har stått där med 3 stycken av mina hästar. Ägarna sköter allt så som in/uttag, fodringar, packandet av höpåsar osv. Det enda man gör själv som hästägare är mockar, fixar vatten, sköta sin hage och kraftfoder. Man ska såklart städa och hålla rent efter sig.
Men stallägaren fixar allt annat och är verkligen super trevliga på alla sätt och viss :).
 
Stod i ett stall fört där man hade städjour hela veckan (alltså dagligen i en vecka). Det var hemskt, men det är å andra sidan vad många stallägare sköter dagligen så jag har full förståelse för att man hellre har det fördelat på dom inackorderade.


Under jouren hos oss så var det verkligen att städa hela anläggningen. Mocka efter alla som "glömt" på stallplan vilket var förvånansvärt många på det stället, även tömma skottkärran i ridhuset, mocka utebanan, skura spolspiltan, skura golv osv torka ytor.

Stort stall som ofta hade folk utifrån som struntade i att mocka efter sin häst vid urladdning eller framridning
Skulle se det som helt ok i ett väldigt litet stall. Men det du beskriver skulle det nog behövas personal till det.
 
Hur mycket åtagande gör ni förutom in/utsläpp och skötsel av egna hagen?

Vad har ni för övriga ?städ/ordningsregler?? För gården och stallet? Gör ni saker som inte ingår i avtalet också?

Gäller reglerna också stallägaren eller bara de som står där?

Jag är lite fundersam om vi inte har lite väl mycket sådant hos oss. Då det ibland gör att man knappt hinner rida.Utan mesta tiden går åt till gårdskötsel och att komna ihåg nytillkomna regler.

Upplever att det mesta av min stalltid och stallprate/möten, FB gruppen enbart går åt till att prata om städ/gårdskötsel. Väldigt lite kring hästarna som det varit på tidigare ställen?
Lösdrift så inga in/uttag men mockning av hagen.

Vi har städveckor på rullande schema. Då sopar man lite extra, städar toa, foderrum, fikarum osv. Alla ska sopa, mocka, plocka undan efter sig osv hela tiden så den som har städveckan gör lite noggrannare och ordentligare men det är ok rent ändå.

Till och från behövs lite större insatser, då hjälps vi åt att fixa det.

Tidigare stall har varit lite olika. I ett var det inga städåtaganden alls utöver 1 städdag på våren och en på hösten då vi gjorde lite större saker gemensamt. Ett annat hade vi helger på rullande schema (från fredag kväll till söndag kväll) som inkluderade fodring morgon och kväll, in/utsläpp av de som stod på box (stallägarens egna hästar, ibland även saluhästar och träningshästar), vatten i hagarna, städ av toalett, sadelkammare osv. Det var en av de stora anledningarna till att jag flyttade därifrån.
 
Står i kollektivstall med 15 hästar. Vi har ett städområde (jag har att städa sadelkammaren va 3e vecka), ett ansvarsområde (jag ansvarar tillsammans med en annan för att köpa in hö och styra upp vem som ska bära in etc), behöver sitta med i kommitté i föreningen för att det ska gå runt där jag sitter i tävlingskommittén. Annars delar vi alla på utsläpp, insläpp och fodringar. Vi har ett system där alla boxar ska komma upp i ett ett visst antal poäng, men sedan kan man välja att betala någon annan i stallet för att ta ens pass :) Vi har ingen stallägare utan allt sköts kollektivt av oss som står i stallet. Tror det är typ två arbetsdagar per termin, en i vårt stall och en uppe på föreningen som vi tillhör och har tillgång till.
 
Står i kollektivstall med 15 hästar. Vi har ett städområde (jag har att städa sadelkammaren va 3e vecka), ett ansvarsområde (jag ansvarar tillsammans med en annan för att köpa in hö och styra upp vem som ska bära in etc), behöver sitta med i kommitté i föreningen för att det ska gå runt där jag sitter i tävlingskommittén. Annars delar vi alla på utsläpp, insläpp och fodringar. Vi har ett system där alla boxar ska komma upp i ett ett visst antal poäng, men sedan kan man välja att betala någon annan i stallet för att ta ens pass :) Vi har ingen stallägare utan allt sköts kollektivt av oss som står i stallet. Tror det är typ två arbetsdagar per termin, en i vårt stall och en uppe på föreningen som vi tillhör och har tillgång till.
Annars ingår såklart att fylla vatten till sin häst i hagen, mocka hage och box, göra matburkar. Vi packar egen eftermiddagspåse, men annars packar den som ha frukost/lunch/kvällsmat påsar till alla hästar pga platsbrist i foderladan :)
 
Hur mycket åtagande gör ni förutom in/utsläpp och skötsel av egna hagen?
Helger på schema, samt röda dagar men det blir sällan rättvist. Jag som har en häst inackorderad har ofta fler röda dagar än de som har två hästar.
Vad har ni för övriga ?städ/ordningsregler?? För gården och stallet? Gör ni saker som inte ingår i avtalet också?

Det ska krattas, sopas, mockas i hagarna och här blir det otroligt orättvist eftersom flera hästar i samma hage blir en enorm belastning på den som mockar. Hos oss kommer de flesta undan med att de "jobbar så mycket".
Gäller reglerna också stallägaren eller bara de som står där?
Känns som det mest gäller inackorderingarna.. Jag körde förbi stallet en gång vid 9.30 och hästarna hade fortfarande inte kommit ut. På helgerna måste vi vara där 5.30 för att hinna få ut alla till 8.00.
Jag är lite fundersam om vi inte har lite väl mycket sådant hos oss. Då det ibland gör att man knappt hinner rida.Utan mesta tiden går åt till gårdskötsel och att komna ihåg nytillkomna regler.
Jag har sällan tid/ork att rida. Det kan gå 3-4 timmar till bara stallarbetet, mocka hagarna och fylla på vatten i hagarna, och dygnet har liksom inte obegränsat med timmar.... Jag jobbar 9-17.30 och behöver lägga mig innan 22. Gärna äta och sånt.
Upplever att det mesta av min stalltid och stallprate/möten, FB gruppen enbart går åt till att prata om städ/gårdskötsel. Väldigt lite kring hästarna som det varit på tidigare ställen?
Det kan lätt gå 1-2 timmar till att vara i diskussioner här. Mest om hur man gör allt fel och alla oskrivna regler som stallchefen påtalar i parti och minut men själv aldrig följer...
Hur mycket åtagande gör ni förutom in/utsläpp och skötsel av egna hagen?

Vad har ni för övriga ?städ/ordningsregler?? För gården och stallet? Gör ni saker som inte ingår i avtalet också?

Gäller reglerna också stallägaren eller bara de som står där?

Jag är lite fundersam om vi inte har lite väl mycket sådant hos oss. Då det ibland gör att man knappt hinner rida.Utan mesta tiden går åt till gårdskötsel och att komna ihåg nytillkomna regler.

Upplever att det mesta av min stalltid och stallprate/möten, FB gruppen enbart går åt till att prata om städ/gårdskötsel. Väldigt lite kring hästarna som det varit på tidigare ställen?
 
Helger på schema, samt röda dagar men det blir sällan rättvist. Jag som har en häst inackorderad har ofta fler röda dagar än de som har två hästar.


Det ska krattas, sopas, mockas i hagarna och här blir det otroligt orättvist eftersom flera hästar i samma hage blir en enorm belastning på den som mockar. Hos oss kommer de flesta undan med att de "jobbar så mycket".

Känns som det mest gäller inackorderingarna.. Jag körde förbi stallet en gång vid 9.30 och hästarna hade fortfarande inte kommit ut. På helgerna måste vi vara där 5.30 för att hinna få ut alla till 8.00.

Jag har sällan tid/ork att rida. Det kan gå 3-4 timmar till bara stallarbetet, mocka hagarna och fylla på vatten i hagarna, och dygnet har liksom inte obegränsat med timmar.... Jag jobbar 9-17.30 och behöver lägga mig innan 22. Gärna äta och sånt.

Det kan lätt gå 1-2 timmar till att vara i diskussioner här. Mest om hur man gör allt fel och alla oskrivna regler som stallchefen påtalar i parti och minut men själv aldrig följer...
Men fy tusan, låter lite liknade hos oss
 
Hej!

Jag står i ett stall med nästan fullservice.

Vi fyller vatten i hagarna 1 dag/häst (dvs 2 dagar eftersom vi har 2 hästar), mockar våra egna boxar och tanken är att alla ska mocka 2 stora kärror ur sin hage/vecka. Vi har dealat bort mockning av boxarna och mockar hagar istället (jag tycker det är så mycket roligare att vara bland hästarna och studera dom än att vara instängd i en fyrkantig låda och mocka). Vi fixar mat till våra egna hästar i boxarna.

Utöver det behöver vi inte göra någonting utöver att hålla rent efter oss och våra hästar.

Vi hjälper dock till att rulla silagebalar, matar lite hästar (de flesta har fri tillgång men min och hennes sällskapsdam fodras så då matar jag dom när jag är där) och håller just nu lite extra koll på preggot som snart kommer föla (hoppas vi iaf).

Allt beror ju på vad man kommer överens om och vad som står i kontraktet.

/L
 
Helger på schema, samt röda dagar men det blir sällan rättvist. Jag som har en häst inackorderad har ofta fler röda dagar än de som har två hästar.


Det ska krattas, sopas, mockas i hagarna och här blir det otroligt orättvist eftersom flera hästar i samma hage blir en enorm belastning på den som mockar. Hos oss kommer de flesta undan med att de "jobbar så mycket".

Känns som det mest gäller inackorderingarna.. Jag körde förbi stallet en gång vid 9.30 och hästarna hade fortfarande inte kommit ut. På helgerna måste vi vara där 5.30 för att hinna få ut alla till 8.00.

Jag har sällan tid/ork att rida. Det kan gå 3-4 timmar till bara stallarbetet, mocka hagarna och fylla på vatten i hagarna, och dygnet har liksom inte obegränsat med timmar.... Jag jobbar 9-17.30 och behöver lägga mig innan 22. Gärna äta och sånt.

Det kan lätt gå 1-2 timmar till att vara i diskussioner här. Mest om hur man gör allt fel och alla oskrivna regler som stallchefen påtalar i parti och minut men själv aldrig följer...
Fy tusan! Jag antar att du letar febrilt att flytta hästen någon annanstans? 3-4 timmar stallarbete som knappt har direkt med dig och din egen häst att göra och inte har tid att rida sin egen häst är ju helt orimligt, låter som inget nöje kvar där... :(
 
Fy tusan! Jag antar att du letar febrilt att flytta hästen någon annanstans? 3-4 timmar stallarbete som knappt har direkt med dig och din egen häst att göra och inte har tid att rida sin egen häst är ju helt orimligt, låter som inget nöje kvar där... :(

Skriver här för jag vågar inte starta en ny tråd... Det har blivit värre och värre sista tiden. Stallchefen snackar skit, försöker spela ut vissa mot varandra och sen låtsas hon att hon inte vet något och då ska man försäga sig. De som stått där längst, runt 10 år, har fördelar, slipper utsläppen tex. Jag köper bort mina och därför får jag 3 st i månaden fast det är över 10 hästar med minst en människa per häst så egentligen behövs det inte. Det är svart o pengarna går rätt ner i hennes ficka.
Nu till det riktigt obehagliga. Jag får skulden för ALLT som händer i stallet. Ligger en påse på golvet är det mitt fel, någon som sorterat sopor fel så är det direkt jag som får sms:et. Det kommer nya regler varje vecka som skrivs i en chattgrupp, går inte hålla reda på allt så stökigt är det. Det ABSOLUT värsta är att min häst behandlas sämre. Han har aldrig på sig täcke fast jag betalar för täckesservice, han blir lämnat ensam både i stallet och ute och ingen bryr sig om han. De här som stått där länge och stallchefen lägger sig i allting vad jag gör och vad jag inte gör, de har till och med tagit dit potentiella medryttare bakom min rygg som fått kolla på min häst. De frågar hela tiden om de får låna han till att rida ut osv jag säger nej och då blir det rent aggressivt polisförhör. Jag mår psykiskt dåligt nu och hästen lider. Jag hoppas nån ser detta och kan puffa mig i rätt riktning....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: Acto
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp