Ni som tagit hund från Rumänien

Även om kritiken av importen i sig är befogad så är kanske frågan hur mycket av utrymmet i tråden som bör upptas av den?
Jag håller med om att fokus inte ska vara det, men att man får kritik får man räkna med tycker jag. Särskilt när det inte ens är svårt att göra valet att avstå från en importerad gatuhund. TS har ju i nästan varenda inlägg fått övervägande bra råd (utöver evtl kritik) om hur TS ska göra kommande tid så det är ändå en tråd som svarar på ursprungsfrågan så att säga.
 
Kanske du skulle börja med ett besök hos veterinären för en hälsokoll. Är han vaccinerad? Rumänien har rabies och är han inte vaccinerad o biter dig blir det inte roligt varken för dig eller andra.

Skulle rekommendera att försöka hitta en veterinär som gör hembesök då en resa till veterinären och besöket riskerar att bli ytterligare ett trauma.

TS: Om du inte gör stöd från organisationen du har köpt hunden av kanske det finns andra organisationer du kan vända dig till för att få praktiska råd om hur du ska hantera situationen? Det måste finnas många människor som har erfarenhet av den här typen av problematik med tanke på hur vanligt det är med gatuhundar.
 
Jag tog i en period hand om en irländsk shelter-import som passar väldigt väl in på TS beskrivning. Hon var panikslagen för allt, åt inte och gick inte att hantera på något sätt.

Räddningen och anledningen att hon hamnade hos mig var min äldsta hund som blev hennes livboj. De första månaderna interagerade vi så lite som var bara möjligt med hunden. Jag fjärr dirigerade min klippa till hund till mat och ut i hundgård förstärkt med hönsnät med importen som ett plåster efter. Såg hon en människa stack hon och gömde sig.

Efter 2 månader fick jag vara i samma rum OM min hund var med och efter ytterligare en månad kunde vi ta av och på sele samt gå promenader OM min hund var med.

Vi kunde efter 4 månader aldrig hantera henne utan sällskap av annan hund men hon fungerade då så pass bra att hon omplacerades. Idag är hon vad jag förstår fungerande i det nya hemmet.

Organisationen gav inget stöd eller hjälp och jag kommer aldrig vara mer än mycket kritisk till att man ens kan tänka tanken att ta emot en shelter-hund utan att träffat den eller är beredd på att detta blir ett heltidsjobb i månader framöver där du ändå kan få avliva i slutändan.
 
En mycket nära kompis till mig, som jag i princip bott hos sedan pandemin började, har tagit hem två hundar från Rumänien. Den första var precis som du beskriver i början, och det tog tiiiid och tiiiid och mer TIIIIIIID innan hon blev trygg och kände sig hemma. Nu tog min kompis hem valpar/unghundar, ingen av dem var äldre än sex månader, och båda var upplockade med sin mamma som nästan nyfödda och var alltså vana vid människor - men en sådan stor förändring som det innebär att göra en sådan resa blir som ett trauma för hunden, och det tar tid att läka!

Vad min kompis och hennes familj gjorde (och även jag) var precis vad folk redan har skrivit i tråden. "Ignorera" hunden i början, lägg ut puppy pads eller liknande som den kan göra sina behöv på, se till att den har mat och vatten lättåtkomligt, låt den ha en trygg hörna/område dit du inte går och försöker peta på den utan där den kan vara i fred. Tids nog kommer den (förhoppningsvis) börja våga utforska sitt närområde. Gör inte en stor grej av det, försök inte berömma och peppa, det kan skrämma hunden.

Om den är ute på upptäcksfärd och ni "krockar" med varandra, se till att du alltid ger den en fri väg bort, så du inte råkar tränga in den någonstans. Den behöver inte vara fysiskt inträngd för att känna sig inträngd, men det är hundens upplevelse som räknas. När jag stötte på kompisens första hund i köket eller hallen tittade jag alltid bort och gick därifrån. Hon lärde sig rätt fort att jag alltid gav henne en väg ut och det gjorde henne lugn(are) och därifrån kunde vi bygga en relation.

Idag är båda hundarna välfungerande i sin situation, men kompisen lever på landet på en privat gård och har fram tills nu egentligen inte tränat hundarna någonting alls, utan de har bara fått hänga med på livet och upptäcka saker i sin egen takt. Först nu har hon börjat prata om att den senaste hunden (ett knappt år efter att han kommit) verkar ha landat så pass mycket att lite träning nog skulle vara kul för honom, och inte ett stressmoment.

Så, tid, tid, tid och mer tid!
 
Skulle rekommendera att försöka hitta en veterinär som gör hembesök då en resa till veterinären och besöket riskerar att bli ytterligare ett trauma.
Mm. I vilket fall berätta i telefon vid tidsbokningen att det är en gatuhund från Rumänien, med tillhörande smittorisk och ev bristande rabiesvaccination, så de kan vidta extra försiktighetsåtgärder. Inte ens ett vaccinationsintyg ger några garantier; det innebär inte alltid att de verkligen är vaccinerade. Ett bett i armen på veterinären eller en annan hund i väntrummet, hu.

På radion idag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7562055
 
Mm. I vilket fall berätta i telefon vid tidsbokningen att det är en gatuhund från Rumänien, med tillhörande smittorisk och ev bristande rabiesvaccination, så de kan vidta extra försiktighetsåtgärder. Inte ens ett vaccinationsintyg ger några garantier; det innebär inte alltid att de verkligen är vaccinerade. Ett bett i armen på veterinären eller en annan hund i väntrummet, hu.

På radion idag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7562055
Delvis KL, men samma ämne.

Läste ett inlägg på FB att det tydligen har blivit ett nytt drev mot en veterinär. Har själv inte sett drevet men det är väl förmodligen för att jag inte rör mig i de kretsarna. Det handlade om att veterinären i fråga hade nekat att behandla en mycket rädd gatuhund eftersom papprena inte såg tillförlitliga ut. Veterinären hade inte lust att behandla en hund som potentiellt kunde sätta sig i armen och ge rabies.
 
Delvis KL, men samma ämne.

Läste ett inlägg på FB att det tydligen har blivit ett nytt drev mot en veterinär. Har själv inte sett drevet men det är väl förmodligen för att jag inte rör mig i de kretsarna. Det handlade om att veterinären i fråga hade nekat att behandla en mycket rädd gatuhund eftersom papprena inte såg tillförlitliga ut. Veterinären hade inte lust att behandla en hund som potentiellt kunde sätta sig i armen och ge rabies.
Borde ju kunna gå att lösa genom att hundägaren sätter på munkorg? Fast det skulle å andra sidan inte förvåna mig om hundägaren vägrade det pga kränkt eller något...
 
Delvis KL, men samma ämne.

Läste ett inlägg på FB att det tydligen har blivit ett nytt drev mot en veterinär. Har själv inte sett drevet men det är väl förmodligen för att jag inte rör mig i de kretsarna. Det handlade om att veterinären i fråga hade nekat att behandla en mycket rädd gatuhund eftersom papprena inte såg tillförlitliga ut. Veterinären hade inte lust att behandla en hund som potentiellt kunde sätta sig i armen och ge rabies.
Det har jag också gjort, vägrar utsätta mig för livsfara och en munkorg är absolut ingen säkerhet framförallt inte när det handlar om rabies. Vi får vaccinera oss gratis via arbetsgivaren men det är ändå inget som förhindrar sjukdom. Jag är glad att vi får neka vård. Tack och lov har jag sluppit hot pga det (ännu).
 
Borde ju kunna gå att lösa genom att hundägaren sätter på munkorg? Fast det skulle å andra sidan inte förvåna mig om hundägaren vägrade det pga kränkt eller något...

Det hade det säkert kunna lösas med munkorg om det handlade om något akut tillstånd och inte en kloklippning 🙄

Ofta är det ju som du säger just de här djurägarna dessutom som blir kränkta för att man vill sätta på en munkorg. Alt att djurägaren inte får på hunden munkorg själv ens 😬

När jag jobbar vägrar jag behandla aggressiva djur (oavsett om det är pga rädsla eller ej och oavsett ursprungsland), särskilt om de inte har munkorg 😠 Undantaget avlivning bara det går att komma i närheten och sticka på något sätt säkert.
 
Borde ju kunna gå att lösa genom att hundägaren sätter på munkorg? Fast det skulle å andra sidan inte förvåna mig om hundägaren vägrade det pga kränkt eller något...

Hundar kan ta sig ut munkorgar också tyvärr. På kliniken jag jobbar har vi fått instruktioner att inte hantera djur vi misstänker kan vara smittade med rabies vilket i praktiken är alla hundar med skumma eller inga papper. Tyvärr har vi ju ofta hunnit hantera hundarna något innan det uppdagas. Dessa ärenden blir ju myndighetsärenden och är inte vårt ansvar.
 
Hundar kan ta sig ut munkorgar också tyvärr. På kliniken jag jobbar har vi fått instruktioner att inte hantera djur vi misstänker kan vara smittade med rabies vilket i praktiken är alla hundar med skumma eller inga papper. Tyvärr har vi ju ofta hunnit hantera hundarna något innan det uppdagas. Dessa ärenden blir ju myndighetsärenden och är inte vårt ansvar.
Exakt.
 
Borde ju kunna gå att lösa genom att hundägaren sätter på munkorg? Fast det skulle å andra sidan inte förvåna mig om hundägaren vägrade det pga kränkt eller något...
Det värsta med rabies är att hunden inte behöver bita - det räcker med ett litet slick och mycket otur. Mina indiska grannar var livrädda för min dåvarande hund (tysk livmoderimport) när de precis flyttat hit. (vi pratade och de blev mindre rädda)

När det gäller rabiesvaccin får man nog också tänka tanken att de kanske inte alltid ger utlovat skydd. Så det här att man hittar fler ovaccinerade fd gatuhundar nu, kan också vara att man förhastade sig när man tog bort antikroppstestet.

(TS vill väl och jag önskar henne och hennes hund allt gott. Att ge hunden tid är nog det enda råd man kan ge över internet)
 
Ställ mat och vattenskål nära platsen hunden har valt som sin trygga plats. Ignorera hunden, gå inte dit och tvinga dig på hunden genom att prata med den, klappa den, osv, utan låt hunden vara helt ifred. Ta på sele och bär ut hunden ett par ggr/dag och prova om han vill rastas.
Om det sker en olycka inomhus, säg inget, torka bara upp det och fortsätt ignorera hunden.

Hunden har troligen aldrig varit inomhus eller nära människor, allt är nytt och otroligt läskigt för hunden. Den behöver tid att få ta allt i sin egen takt, försök inte locka, prata eller få kontakt med hunden, även när hunden börjar röra sig runt och undersöka, fortsätt ignorera hunden, tills hunden kommer till dig, då kan du besvara kontakten.

Detta är risken med ett köpa en hund man inte kan träffa innan, man vet inte vad man får.
 
Hej! Har fått hem en liten kille från Rumänien på ca 1 år gammal. Vet inte om det hänt nått på transporten men han är LIVRÄDD för allt och alla. Inne går han ingenstans utan bara ligger där han ligger. Kommer inte när man kallar, ropar, mutar osv. Lite svårt att bonda med en hund som inte vill umgås☹Har full respekt för att han är rädd men hur ska jag lösa det?

kan heller inte gå ut med honom då sele och allt måste på när han ligger ner, sen bära ut honom (går inte själv) för att sen lägga honom där på marken där han sen förblir liggandes. Det här resulterar i att han uträttar sina behov inne...

hur lång tid har det tagit för era hundar att landa i det nya om dem varit såhär? Han kom igår (26/9-20) men tänker att han borde tinat upp lite mot mig nu.

slutar det inte så tar jag givetvis kontakt med tränare, men vill höra era erfarenheter då det känns hemskt att se honom såhär och jag själv känner mig värdelös.

Han är ABSOLUT INTE aggressiv!

Framför allt ge hunden tid!
Jag skulle sedan fixa Adaptil att ha i el-uttag och sedan för halsband och även spray, ifall det behöver vid transport eller andra tillfällen.
Räkna minst ett halvår innan du kan ha mattor framme och sedan kommer olyckor hända.
Köp på Arkenzoo borttagningsmedel för när det blir inne, köp på stor dunk.
Den som hunden ska vara mest bunden till i början, bör ha en säng i det rum där hunden ligger, första tiden. Adaptilen är oerhört viktig.
Jag har själv erfarenhet av två rumänska tikar, som visserligen kom samtidigt och var yngre än din, men jag vet vad jag talar om. Den ena är dock fortfarande lite reaktiv och vissa saker är fortfarande svårt.
Hunden kommer mogna i omgångar och det kommer både vara upp & ner för er.
Stort lycka till!! :bump: :bow:
 
Framför allt ge hunden tid!
Jag skulle sedan fixa Adaptil att ha i el-uttag och sedan för halsband och även spray, ifall det behöver vid transport eller andra tillfällen.
Räkna minst ett halvår innan du kan ha mattor framme och sedan kommer olyckor hända.
Köp på Arkenzoo borttagningsmedel för när det blir inne, köp på stor dunk.
Den som hunden ska vara mest bunden till i början, bör ha en säng i det rum där hunden ligger, första tiden. Adaptilen är oerhört viktig.
Jag har själv erfarenhet av två rumänska tikar, som visserligen kom samtidigt och var yngre än din, men jag vet vad jag talar om. Den ena är dock fortfarande lite reaktiv och vissa saker är fortfarande svårt.
Hunden kommer mogna i omgångar och det kommer både vara upp & ner för er.
Stort lycka till!! :bump: :bow:

Jag tänkte också på adaptil.
@Elena99 har vi skrämt bort dig eller vill du uppdatera hur det har gått nu när hunden varit hemma några dagar?
 
TS har inte varit inloggad sedan i söndags, så inte fick hon då någon hjälp att hantera de problem hon har eller ta hand om hunden på bästa sätt. Ämnet är absolut viktigt,men att köra ner det i halsen på någon som frågar om hjälp hjälper ingen alls, allra minst hennes hund. I mina ögon spårade tråden ur redan på första sidan, vem TS än är så hoppas jag att för hundens skull att det ändå blir en bra lösning, på ett eller annat sätt. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 234
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 065
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp