Bukefalos 28 år!

Ni som testat valerina-funkar det??

C

crazy

En tanke slog mej...då några här skrev att de gav valerina till sina hundar någon vecka innan nyår för att lugna hunden.Anser ni att det funkar eller kan det vara ren inbillning att hunden verkar lugnare?? (jag vet dum fråga kanske).

Kom att tänka på det när jag köpte valerina till mej själv häromdagen för jag har så svårt att sova...jag tog maxdosen men tyckte väl inte direkt att jag blev lugnare eller sömningare för det??Kanske måste man hålla på ett tag??Blev lite fundersam och undrar om det är någon här som verkligen fått det att funka bra till en skotträdd hund vid nyår??

Vad säger ni-funkar det??Vad ger ni för dos då till hur många kilo hund??Hur långt innan förbereder ni??Skillnad före /efter (ge exempel på beteendeförändring)??På vilken skala av rädsla har eran hund från 1-10 utan valerina...vart hamnar ni med valerina-hur stor skillnad gjorde det??
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

*inte ett enda svar?*
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

Har själv prövat valerina då jag inte kunnat somna. Tog många tabletter utan verkan.

Men de ska tydligen fungera bra på hund. Har inte testat det själv, då jag inte har någon anledning.

Det används vanligtvis till en hund i akut chock. Dock i liten mängd (5-10) tabletter för stor hund (labbe, schäfer tex). Valerina sänker blodtrycket och risken med om man tar för många tabletter till en chockad hund kan vara dödlig, då en chockad hund redan har lågt blodtryck.

Men om man ska ge det bara för att lugna vet jag inte om vilken mängd eller om man ska ge det en tid innan. Någon annan som har erfarenheter?
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

aha *intressant*

Detta har jag inte hört innan...däremot har jag hört de som ger valerina vid nyår/strax innan.Men jag har ingen aning om vilken mängd eller vad det blir för skillnad.

Därför skulle jag vilja veta lite mer, om det är värt att pröva som alternativ till andra droger som används vid nyår.
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

*Väldigt intresserad* Jag skulle också jätte gärna vilja veta omdet hjälper då jag själv har en skotträdd hund...
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

Vi använde Valerina natt till våran vovve.
Hon var då så gamal att vetrinären inte ville skriva ut lugnande pga hjärtat.
Det var vetrinären som talade om vilken mängd hon skulle ha av Valerina natt.
Det fungerade ju inte lika bra som medlen som vetrinärer skriver ut.
Det tog bara liksom toppen av rädslan.
Men hon var fortfarande ganska orolig.
Så jag skulle rekomendera att söka vetrinär å få bättre preparat om hunden för övrigt är frisk.
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

Provade det på 2 hundar nyår 2003-2004 och jag kan inte säga att det funkade :(
Dom var precis lika rädda som vanlig! skakade och klättrade på mig hela tiden, ändå hadde jag Tv'n på JÄTTE hög volym så dom inte skulle hör raketerna.

Nej, på skott rädda hundar tror jag bara "vettens" lungnande funkar :o
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

verkar ju inte sådär jättebra...hm

någon annan som provat...?Kan ju kanske handla om rätt dos??
 
Sv: Ni som testat valerina-funkar det??

Förresten sådana där "Räddningsdroppar"...någon som provat det???
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 164
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 101
Senast: Lillebjörn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 199
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 477
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp