Ni som undrade hur det gick...

C

chrisse

... Jag har idag lasttränat min häst och för att dra hela historien kort (min häst har inte åkt så mycket transport.

Första gången: Injagad med kvast i transporten tillsammans med en annan häst på samma sätt. Han var ett år då.
Åkte till betet ett par km.

Har förmodligen lastats en gång till på det här sättet till betet vid två års ålder.

Sedan köpte jag honom och han blev injagad i transporten igen på samma sätt och vi körde en bit innan hästen ramlade och fastnade och vi fick plocka isär hela transporten för att få upp hästen som satt fast.
Han fick ALDRIG gå ut ur transporten utan stod där inne och fick lugnande spruta.
Sedan körde vi hem det gick superbra.

Efter det så tog vi ut en NH-kille som hjälpte oss få på hästen och det gick jättebra och hästen knallade rätt in, men lite orolig.

Tog fem minuter att lasta och så åkte vi. När vi skulle hem sedan så fick vi ett bakslag och fick tvinga på hästen igen som när han var liten.

Efter det har vi inte lastat honom... MEN som sagt, idag gjorde jag det. Jag var beredd att få sitta där i timmar men det behövdes bara 45 minuter innan hästen gick rätt in.

Dock hade jag ingen medhjälpare så jag kunde inte stänga luckan eller sätta för bakbommen.
Det får bli nån gång i veckan.
Men jag är så himla lycklig att lilla jag lyckades få min häst att lita på mig och gå på kärran.

Jag har lånat en kärra som jag får ha i en vecka så vi får se hur det är om en vecka. En DRÖM jag har är att kunna lasta min häst på 5 minuter, åka och rida en godkänd ritt, lasta på 5 minuter igen och åka hem.

DET är en dröm!
Det som är självklart för måånga, men inte för mig - än!
Kanske om en vecka ;)
 
Oj, 5 minuter för att lasta! Jag blir irriterad om det tar längre än 10 sekunder jag! ;)

Jag lastade alltid förut genom att gå före hästen in i släpet och om hästen protesterade försökte jag dra in den i grimskaftet. Det hade blandat resultat. Numera ställer jag mig på sidan av lämmen och låter hästen själv gå på och in. Sedan stänger jag enkelt bommen och lämmen själv. Det är en nödvändighet att kunna göra det med mina pållar eftersom jag åker iväg på träning och tävling själv nästan jämt.

Jag fick lära mig ett knep en gång, som egentligen handlar mest om psykologi. Om hästen stannar är det ju egentligen inte hela världen, då bör man bara låta den vara och ta sin tid. Däremot om den backar får man gå på den, bakifrån och inte framifrån som jag gjort i alla år, tills den fortsätter framåt. Det har hänt att jag varit tvungen att ta till dressyrpisk för att få in häst i släp, men det har aldrig behövts särskilt mycket. Ett eller ett par "rapp i häcken", relativt milt, sen gick pållen in. Det krävs sällan mer än att man bara övertygar dem om att det är framåt som gäller och inte bakåt, antar jag... :cool:

Har vart med om hästar som man tvingats lyfta in med muskelkraft, det är INTE kul! :smirk:

Vad bra att det gick så pass bra ändå, det längsta jag stått med häst på lämmen var typ 3 och en halv timme. Jag ryser bara jag tänker på det!
 
Tänk att människor som använder kvastar och spön att driva in hästar i transporterna skulle flås.

Av alla "galna" ettårshingstar/ston vi haft har enbart en fått däng.
Men hon var så arg att hon gick lös med tänderna på både släp och oss.
Annars har alla gått på inom ramen av tio minuter, men oftast mycket kortare tid.

AM
 
det beror väl kanske lite på hur hästarna är hanterade sedan dom föddes?

Min häst har antagligen blivit "jagad" och inträngd i ett hörn i boxen första gången han skulle ha grimma på sig som föl.

Han har antagligen blivit uppbunden och inträngd i ett boxhörn första gången han skulle verkas som föl/ettåring.

Han blev antagligen injagad med kvast i transporten första gången när han var ett år.

Emellanåt där har han fått gå in och ut ur stallet och sin box helt lös och inte blivit hanterad...

Han är självständig och uthållig och väldigt smart - vilket är jobbigt då han provar allt för att slippa innan han kommer på att mitt sätt är det bästa, snabbaste och minst jobbiga sättet... :smirk:

Jag försvarar inte att man ska spöa och "kvasta" hästarna in i transporten nu utan bara säger att han har blivit det och idag gick han in självmant direkt efter mig efter en timmes "övertalning" om att det inte var farligt...

Och mitt mål är att kunna lasta min häst själv på fem minuter (eller fem sekunder ;) )

:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp