Ni som väntar föl hur lägger ni upp vakandet? Tar ni semester?

Toudi

Trådstartare
Vi ska betäcka vårt sto nu i maj så om allt går som det ska så blir det föl nästa sommar. Första fölet så har en hel del funderingar och vill vara väl förberedd. Jag vill absolut vara med vid fölningen och är väl införstådd med vikten av det. Vill kunna finnas till hands om något går galet. Sedan vet jag att en del missar fölningen ändå och att det helt plötsligt bara står ett föl i boxen/hagen.

Jag undrar hur ni gör?

Eftersom man inte helt säkert kan veta när fölet kommer och det är ju inte heller alla ston som visar typiska symtom på att det snart är dags heller. Ett sto kan ju föla under ett rätt så långt intervall. En vanlig semesterperiod på 4 veckor kanske inte alls träffar in fölningen.
Hur gör ni för att gardera er? Finns det några riktlinjer att följa för när det är dags att börja vara hemma dygnet runt?
 
Senast ändrad:
Jag börjar vaka 3 veckor innan bf.tar inte semester utan jobbar på dagen och då tar sambon över vaket dagtid.första veckan går jag ut ca kl 22 kl 03 kl 06. Kollar efter tecken på kvällen och avgör då hur ofta jag ska gå upp och gå till stallet. Ju närmare bf blir det tätare besök och sista dagarna går jag varje halvtimme. Ibland blir man kvar i stallet och tittar hur stoet beter sig
 
Bf plus minus tre veckor räknas som normalt, så det gäller att antingen ha en massa semester att ta ut eller också ha is i magen- eller båda delar!
Jag tar oftast semester kring bf, men det är ju mer tur än skicklighet om fölet behagar komma under den tiden.... har kameraövervakning i stallet så jag slipper springa ut där varje timme, börjar vaka när jag ser att juvret är helt utfyllt och stoet börjar visa tecken på att det närmar sig.
 
Jag väntar mitt första föl precis när som helst nu:banana:

Jag har inte tagit semester utan jobbar som vanligt och vakar när det behövs..
Har både kamerabevakning och Fölvakt
Jobbar på mjölkgård och där är de väl förberedda vad som väntas så de sista veckorna har vi tagit bort schemat och bestämt dag för dag hur läget är, vi börjar 05.00 så jag har valt att bara jobba eftermiddagspass så jag kan kolla ordentligt på natten/morgonen om jag överhuvudtaget kan åka och jobba den dagen eller inte.. Har rätt många övertidstimmar att ta ut:)
Som tex torsdag natt verkade det som om det var dax, vakade varje halvtimme hela natten men sedan lugnade det sig, var hemma hela dagen igår ifall att.. Ringde chefen och berättade läget så då skrattade han och sa "då får vi se när vi ser dej nästa gång;)"
Det är perfekt när de förstår och själva varit i samma situation:D
Detta föl har varit planerat i snart två år och jobbet har varit insatt sedan dess så de är lika förväntansfulla som jag:)
 
Jag försöker få med mig arbetsgivaren, så denna förstår hur enormt viktigt det här är för mig. Förra ag var inga bekymmer, då det var ett djurföretag. ;) Denna är helt ok med att jag tar ut sex veckors semester, men så brukar jag aldrig ha semester sommartid, utan antingen maj eller september, så de är så klart lite mer ok när jag annars alltid är den som jobbar sommar.

Dessutom har jag sagt att så fort fölis kommit och allt ser bra ut, avbryter jag min semester direkt, så det behöver ju inte bli sex veckor här hemma.
 
Har en hel del semester att ta ut som jag sparat från tidigare år bara för att kunna vara hemma.
Tar 8v semester, 3v innan BF och 5v efter! Kan bara hoppas att det inträffar då så att hon inte går över för mycket. Vill ju gärna vara hemma minst 1 v med fölungen med så man ser att allt är ok.
Har beställt en horsecam som jag hoppas kommer till veckan så att jag hinner få upp den i god tid innan. Ska föla ca 13/6.
Förra fölningen missade jag trots att jag var ute i stallet 1g/ timmen. Så nu blir det kamera som man även kan se på mobil så att fler kan hålla koll!
Mina kollegor och chef är insatta i hur det är att ha djur så tror inte det blir jätteproblem om jag måste vara hemma om något skulle hända!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 115
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp