Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon som vet något om den polske hingsten Niferak e:Feiertraum u:Nipa e:Polonez? Stam på mödernet, bild, eventuella avkommor?

Han är pappa till en häst född 1988, och det enda jag lyckats hitta om honom är ovanstående stam.
 
Jag har varit och luskat runt lite, men det är ju inte helt lätt med polskan! ;)

Denna kombination med Feiertraum - Polonez, verkar dock vara en god kombination.
Cyna (Piias gamla sto), har ju den kombinationen, fast tvärtom.

Farnik (Feiertraum - Polonez xx) har också varit i aveln, med en del avkommor i sverige, som har varit både snygga, stora, och gjort hyfsat ifrån sig.
Jag har ingen uppgift om hans mor, men av stavningen att döma, kan de nog vara släkt...
Oavsett, så har både Farnik och Niferak lämnat goda sporthästar.
Både i polen och utanför dess gränser.
När jag skulle gå tillbaka till den informationen, var sidorna borta.
Det är väl mestadels "till salu sidor", som finns i Polen, och de uppdateras säkerligen med jämna mellanrum, vilket gör att den lilla informationen man hittar, faller bort, med jämna mellanrum....
Synd!

Jag hade via ett polskt forum, fått en adress till en "guru", på stamtavlor och hingstar där.
Men den adressen hittar jag inte för mitt liv!

Lycka till!
 
Jaha ,är han polack? :idea:Känner en häst e eller ue honom. Husarz som han heter är brun och har mkt speciell huvudhållning :) Exakt var i stlhm bor du?
 
Tack! :bow:
Nu vet jag vilken Polonez som har verkat i Polen!

Synd att du inte har kvar adressen till stamtavlegurun i Polen :( Som sagt så förstår man ju inte polska...

Hästen jag känner heter Anthar och är e:Niferak u:Akonita e:Neryt xx och finns på Järfälla Ridcenter. Jag bor på Lilla Essingen.
 
Av stammen att döma, så är det bara att starta fält tävlan med den ögonaböj.
Polonez xx var en god förärvare (liksom Neryt xx). Jag menar att han tom leder listan över fadershingstar i fälttävlan. Mycket tack vare Cyna är klart.
Troligen är Anthar hannoveranare med mycket fullblod.
Det kommer ju lite an på var som ligger bakom där igen förstås.
Jag kan tänka mig att han är stor och brun, om han inte är stor, så är han relativt långbent.
Ganska stort eller oädelt huvud, vilket gör att halsen kanske ser lite tunn ut. Halsen ansatt på en bog som kanske är lite åt det branta hållet. Bålen välformad. Kanske lite trång i sina hovar.
Så ser de ut som jag har stött på med liknande stam. Och ridbarheten har varit god, liksom gott mod.

Skall försöka hitta den där adressen någonstans...

mvh
 
Japp! Anthar är stor och brun och lite kantig! Har hittat flera saluhästar på polska sidor med Niferak till morfar eller farfar och de är väldigt lika Anthar, som enligt uppgift använts som avelshingst i Polen ett år eller två!
Han är en duktig och välutbildad dressyrhäst som också kan hoppa, och den listigaste häst jag träffat. Har inte ridit honom så mycket för han är inte min älskling, men han är en intressant häst!

Det vore jättekul om du kunde hitta den polska adressen!
 

Liknande trådar

Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 349
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
998
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp