Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Merwen

Trådstartare
Jag ska köpa en systemkamera , men jag har beslutsångest :S
Har väldiga problem med att bestämma mig för om jag ska köpa en Nikon D40 eller en Canon EOS 400D.

Just nu lutar det lite åt Canon , eftersom att jag har hört att det finns större utbud på objektiv och att dom är billigare än nikon objektiven ? Har även hört att Canon 400D tar bättre bilder i dåliga ljudförhållanden än vad D40 gör ?

Hjälp mig! ;):D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

jag tycker du lätt ska ta canon, jag har ingen erfarenhet av nikon men många på min fotolinje han nikon och dom är lite missnöjda med några saker på deras kameror.. kommer inte ihåg vad dom sa :rofl:

men jag har en 400D så jag kan bara prata om den, och jag gillar den skarpt.. och om det är din första systemkamera så ska du lätt köpa den.. tycker iaf jag..
Jag ska kanske fota några bilder ikväll men min 400D så då kan jag lägga upp dom.. ;)
har nyligen skaffat ett stativ så jag måste testa den riktigt ^^
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Okej :D
Jo , jag har en Canon IXUS 60 nu som jag är jätte nöjd med! Super kompaktkamera , man kan få till riktigt bra bilder om det är bra ljus. Men jag känner att jag vill utvecklas mer och det känns inte som att jag kommer att komma längre med min IXUS kamera , så det är därför jag nu har bestämt mig för en systemkamera :D

Det vore jätte kul om du vill lägga ut lite bilder ! :)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

nackdel som jag fått reda på nu med 400D är att den inte har spotmätare...
som många tycker om å använda.. men jag själv ser inte spotmätaren som ett måste..
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Ja, jag ska testa en grej som jag inte gjort förut.. så jag får se om det blir nå bra bilder..

behöver egentligen en lös blixt på sidanom.. men jag får ta det ljus jag har ;)
så har du tålamod till ikväll när det blir riktigt mörkt ute så kommer jag säkert med några bilder :p
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Bilder jag lovade ;) tagna idag.. det jag gjort i ps är kontrast och ram.. för jag hade bara min inbygda blixt å använda.
18266065.jpg

18266069.jpg

18266071.jpg
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

behöver man inte vara med någon digital systemkamera egentligen.. konsten är å lära sig hur dom fungerar...
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Enligt senaste testen i fototidningarna så rekommenderar de faktiskt nikon d40 framför canon 400d, men det här är svårt att välja.
generellt så har nikon bättre kvalite än canon, speciellt på billiga objektiv, men så är de ungefär lika stora på marknaden.
om skannern vill så kan jag länka en test med motiveringar.

men det mesta är tycke och smak.
jag har varit canonist, men gått över till nikon då de har bättre prylar och enklare menyer, speciellt för nya användare av systemkameror.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

behöver man inte vara med någon digital systemkamera egentligen.. konsten är å lära sig hur dom fungerar...

... för att kunna arbeta fritt med det tekniska så att man kan koncentrera sig på att själva bilden :)
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

ja men det är inte det som var frågan.. utan att man kan fota.. ta en bild helt enkelt..
men konsten att lära sig alla funktioner så det kan bli en magisk bild är en konst.. för dom flesta kända bilderna är tagen av en slump.. och den slumpen kan öka om man är så pass kunnig och har allt inställt rätt på kameran ^^
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

jag har sett många tester.. 400D har inte hamnat på topp alltid, men då tycker jag att många tester är så extrema..
men dom som har 400D gillar den ju, JAG gillar den..
jag har kollat in nikon kamerorna på skolan.. jag gillar helt klart canon bättre, men det är ju som sagt en smaksak.

men testerna jag sett rekomenderar dom 400D, oftast varje gång..
och många hamnar på högre betyg, men 400D är inte så farligt dyr heller.. så det gör det också lättare å köpa som förstagång kamera ;)

jag är iaf nöjd med min ^^
kommer garanterat köpa nyare bättre kamera i framatiden, men det är då det :D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

Jag har en Nikon D40, som jag är mycket nöjd med. Läste lite tester och såg att den så gott som alltid hamnade i topp, samt att menyerna skulle vara väldigt enkla att förstå sig på, och det är de också. Dessutom är den väldigt liten (för att vara systemkamera då alltså...) och behändig, ligger bra i handen och känns stabil. Alla knappar lättåtkomliga och på rätt ställen.

Tittade faktiskt inte alls på Canons cameror, hade en Nikon Coolpix innan som jag är mycket nöjd med, så jag fortsatte med Nikon av bara farten. :D
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

KL

Det spelar nog ingen större roll om du väljer 400D eller D40, du blir nog nöjd med vilken som. Båda modellerna är bra kameror!
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

man dras ju ner i träsket....
Jag skulle GÄRNA ha en d300 eller d3 :)

har en del vänner och bekanta på expert och onoff och det är lite kul att hära deras kommentarer.
de blir helt klart mer puchade att sälja canon, MEN de har mer problem med de kunderna som kommer in och vill få mer förklarat för att de inte bergipit sig på kameran, väldigt få kommer in med sin nikon.
nikon får ofta beröm för att reglage sitter bättre och att kamerorna generellt är lättare att använda och ställa in, men canon har andra fördelar.

vi skall ha en d40 till barnen, vi lånade en och de gillade den skarpt, vår 5-åring hanterar den som om han inte gjort annat.

d80'n är min (lite gollum där) men jag skulel vilja uppgradera.

egentligen tycker jag att nikon d300 och canon 40d är där man bör lägga sig om man fotograferar hästar då de är snabbare och har bättre ljusstyrka. d300 slår just nu 40d i ljust ljusstyrka, men det kommer nog uppföljare snart.
dessutom är de bättre vädertätade, även om min d80 överlever regn och snöoväder, än så länge.

mitt slutgiltiga råd:
Åk till en butik som har båda, KLÄM OCH KÄNN!
Testa dem.
känner du någon som har en, låna!

fundera på vad du behöver till.
'det finns mer gamla objektiv' och de hade du tänkt skaffa? oftast så nöjer sig folk med det de får med, de BRA objektiven är oftast nya och DYRA.

och objektiven gör mer för motivet än kameran.
 
Sv: Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?

ja, det är det vanliga.. alla tycker olika.. vissa gillar canon bättre andra nikon..
Jag har hört tvärtom.. att många är besviken på nikon..

och självklart så tycker jag som du att man ska testa.. speciellt på en affär där allt fungerar när man testar dom :)
(om jag inte ska göra smygreklam:angel:)

men att inte förstå canons funktioner tycker jag är konstigt.. är bara å läsa i instruktionsboken så förstår man på en gång, lätt som en plätt.. iaf för mig..(eftersom att jag tycker att instruktionsboken till min 400D var så lättläst så man förstår) men det kan ju vara helt olika som allt annat från person till person..

så det bästa ts gör är å testa kamerorna innan hon bestämmer sig, om hon verkligen har svårt å välja.. :D

för övrigt har jag tappat min kamera i backen.. så test 1 är gjord.. hållbar :rofl:
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 638
Senast: Jeffery
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 106
Senast: inverterad
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 913
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp