Nikon D80 vs. Canon eos 400D

lethal_smile

Trådstartare
Ja då kommer här ytterligare en kamera-tråd.
Jag har länge varit intresserad av att köpa en systemare och nu är det äntligen dags. Canon eos 400D har länge varit den kamera som jag siktat in mig på, men nu så har jag fått upp ögonen för ytterligare en kamera, alltså Nikon D80.

Min kompis har en Canon eos 400D som jag har fått prova och fota lite med och jag förstår ganska lätt hur den fungerar, men jag tycker att den känns liten.

Jag har även en annan kompis som har en Nikon D70 (?) och har även testat denna kameran lite, jag gillar den och den var lätt att förstå sig på.

Frågan är nu vilken ska jag välja, Canon eller Nikon.

Så ni som har någon av dessa kameror, jag vill höra Fördelar/Nackdelar med de olika kamerorna och vad ni personligen tycker om dem.

Tack på förhand/ O
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Jag tycker att 400D är på tok för liten, ologisk och oergonomisk (Min åsikt). Om du gillar D70 så tycker jag absolut att du skall ha en D80, två inmatningshjul bland annat, vilket underlättar när du måste jobba snabbt. Nikons kitobjektiv som följer med är dessutom så oerhört mycket bättre än Canons. T.ex. 18-70 är ju smått legendariskt för den optiska prestandan/pris, medan 18-55 inte är legendariskt, men kännt för att vara väldigt bra för priset. Canons kitobjektiv är tyvärr kännt för att vara kasst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Jag tycker att 400D är på tok för liten, ologisk och oergonomisk (Min åsikt).

DET kan jag skriva under på! Det som jag tyckte minst om med Canon eos 400D var att den var så liten, Man har liksom ingenting i handen. Det är inte samma känsla som med en lite större kamera.

Tack för ditt svar! Objektiven kan jag inte så bra så Tack! :bow::bow:
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Problemet tycker jag är att Canon glömt ergonomin trots storleken, titta på t.ex. D40 och D40X (Även D60) som är små, men har bra ergonomi.

MEN, det är smaksak också, vissa gillar ultrasmå hus utan greppmöjligheter, jag är inte en av dem, jag stortrivs med mina D200:or och har en D80 som backup, ergonomisk lyx!

Som sagt, D80 10 gånger av 10.
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Men kom också ihåg att objektiven är det viktigaste för bildkvalitén, bra objektiv på en D80 och du har en extremt bra kombination!
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Jag säger bara en sak; Canon EOS 400D, i mina händer passar den som handen i handsken.

(:love: :love:)

Kanske investera ett batterigrepp om du tycker 400 är liten? Då får du lite mer att hålla i+ mer vikt! :idea:

Kitobjektivet är känt för att inte vara super, men jag fotade med endast det i nästan ett år, och det är fortfarande det objektiv jag använder mest. Ett bra "nybörjar" eller "för att lära sig kameran" objektiv måste jag säga. Trevligt zoomomfång. Och priset på 400D rasar nu när storebror 450d har kommit ut i butik.

Uttizz, kom iiiigen ;)
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Batterigreppet ökar inte storleken på själva greppet, ger bara mer grepp under kameran att hålla i ;)
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Jag vet inte, jag har hört mycket bra om båda kamerorna.

Nikon D80 passar bättre i mina händer än vad Canon eos 400D. Jag har läst på lite om de olika kamerorna nu och som det ser ut nu så tror jag att det blir en Nikon. Visst 400D rasar i pris, men jag tror ändå att Nikon passar mig bättre än vad Canon hade gjort.

Sorry BRuttan men så är det just nu:)
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Du ska ju helt klart välja den som ligger bäst i handen för dig. Har man inte ett bra, vänligt grepp så lessnar man nog efter ett tag.
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Har n Nikon D80 och är jätte nöjd! Har i och för sig nästan bara haft Nikonkamror men tittat på Cannon innan jag köpte ny kameran. Men Nikon passade mig bättre och enl foto affären har dom mer "metall" i kamerahuset än konkurenterna och är således lite mer stöt tåliga. Har en extern blixt och ett störrre VR negativ till också...Det är super kul !!!!!
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

VR negativ? Du menar VR objektiv?
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Skulle du köpa en D80 på blocket för 7500 kr?

I så fall:

Kamerahus D80 + Lins 18-70 AF-S 1:3,5-4,5G ED.
Original förpackning, alla kablar mm
minneskort SD SanDisk Ultra II, 2 Gb.


eller:

Kamerahus: Nikon D80
Objektiv: Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM
Skyddsfilter for linsen
2GB SD kort
Nikon kameraväska


Och vad kan du säga om grejerna?
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Vad fan, jag skrev ju ett svar, vad hände med det?
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

ingen aning.. kollade blocket nu.. det understa av alternativen var redan sålt.. men det översta finns kvar.. är det värt 7500? eller man ska gå på ett nytt för några hundra mer?
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Lite halvt OT

Vad skoj med en systemkamera.. Då kan du ju komma hit och fota midnattssolen;)
 
Sv: Nikon D80 vs. Canon eos 400D

Köp nytt för att få alla garantier, OM något händer kommer du att tacka dig själv. Dessutom verkar du vara rätt grön på detta och vet kanske inte heller vilka dolda fel man skall titta efter heller. Köp nytt är mitt råd.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 896
Senast: Rialavargen
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 536
Senast: LaMagia
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp