Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

NINA83... Kan du kolla tråden om mera "sprutt"

M

malört

NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Jag tror att kanske räkneexemplet på din fina hemsida är felskriven. När man räknar fram MJ behov.

Jag börjar känna mig lite kluven! :confused:

J

Jessica

Re: NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Jag har kollat på hemsidan och det är inget fel. Jag tror Malört har misstolkat hur man räknar med upphöjt. Om man har upphöjt till i ett tal så går det före multiplikation, dvs man ska räkna "upphöjt till" först, sedan multiplicerar man.

Det är samma princip som att multiplikation går före addition.

Nina, det kanske är ide att lägga till det på din hemsida? Jag tror det kan vara många som gör det här felet. Det skiljer ju ganska mycket beroende på hur man räknar.

Om man har en normalviktig ponny på 400 kg som "strosar i hagen", alltså inga tillägg.

Om man multiplicerar vikten med 0,5 och sedan höjer upp med 0,75 så blir det 53,18 MJ (alldeles för mycket).

Höjer man däremot upp vikten med 0,75 och sedan multiplicerar med 0,5 så blir det istället 44,72 MJ vilket ger en ganska stor skillnad. :crazy:

mvh Jessica

M

malört

Jag som inte är speciellt högutbildad tar talen i den ordningen som det står.. och då blev det ju fel.
Det blev mycket mindre när jag gjorde rätt!

Det kanske är fler som gör som jag!

N

Nina83

Okej, ska lägga till det. *antecknar på sin långa lista om vad som ska läggas till på hemsidan* :smirk:

Min miniräknare spelar det ingen roll hur jag gör på, "han" är så smart så han förstår att han ska räkna upphöjt först, utan parenteser. :cool:

Ska även lägga till detta om att på datorns miniräknare så finns det ett upphöjt tecken på den "avancerade delen".

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6474 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Ramlade av hästen för tre veckor sedan. Skadade knä smalbenet. Fick ridförbud fram till jag varit hos ortoped. Har inte ont i benet...
Svar
1
· Visningar
401
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
1 106
Hundavel&Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd nr 24
  • Kastrering

Hästrelaterat

Omröstningar