NINA83... Kan du kolla tråden om mera "sprutt"

M

malört

NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Jag tror att kanske räkneexemplet på din fina hemsida är felskriven. När man räknar fram MJ behov.

Jag börjar känna mig lite kluven! :confused:
 
Re: NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Jag har kollat på hemsidan och det är inget fel. Jag tror Malört har misstolkat hur man räknar med upphöjt. Om man har upphöjt till i ett tal så går det före multiplikation, dvs man ska räkna "upphöjt till" först, sedan multiplicerar man.

Det är samma princip som att multiplikation går före addition.

Nina, det kanske är ide att lägga till det på din hemsida? Jag tror det kan vara många som gör det här felet. Det skiljer ju ganska mycket beroende på hur man räknar.

Om man har en normalviktig ponny på 400 kg som "strosar i hagen", alltså inga tillägg.

Om man multiplicerar vikten med 0,5 och sedan höjer upp med 0,75 så blir det 53,18 MJ (alldeles för mycket).

Höjer man däremot upp vikten med 0,75 och sedan multiplicerar med 0,5 så blir det istället 44,72 MJ vilket ger en ganska stor skillnad. :crazy:

mvh Jessica
 
Re: NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Jag som inte är speciellt högutbildad tar talen i den ordningen som det står.. och då blev det ju fel.
Det blev mycket mindre när jag gjorde rätt!

Det kanske är fler som gör som jag!
 
Re: NINA83... Kan du kolla tråden om mera \"sprutt\"

Okej, ska lägga till det. *antecknar på sin långa lista om vad som ska läggas till på hemsidan* :smirk:

Min miniräknare spelar det ingen roll hur jag gör på, "han" är så smart så han förstår att han ska räkna upphöjt först, utan parenteser. :cool:

Ska även lägga till detta om att på datorns miniräknare så finns det ett upphöjt tecken på den "avancerade delen".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp