Bukefalos 28 år!

Ninja skadad i Falsterbo

Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Intressant, kan veterinären på plats ge dispens för att tävla på penicilin? När ges dispens? Vilka regler gäller för dispensgivning? Vilka andra mediciner får man dispens för att tävla på inom ridsporten?
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Det ska inte ligga spik på en ridbana :mad:
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Håller fullständigt med, och var kom den ifrån!? :crazy:
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Intressant, kan veterinären på plats ge dispens för att tävla på penicilin? När ges dispens? Vilka regler gäller för dispensgivning? Vilka andra mediciner får man dispens för att tävla på inom ridsporten?

Vadå dispens? Det var godkänd medicin enligt veterinären. Inte alla mediciner är dopingklassade eller har karens. Det kanske är ett sådant medel?
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Intressant, kan veterinären på plats ge dispens för att tävla på penicilin? När ges dispens? Vilka regler gäller för dispensgivning? Vilka andra mediciner får man dispens för att tävla på inom ridsporten?

Är alla sortes penicillin dopingklassat? Jag hittar inte det på dopinglistan iallafall. Men nu ska ju inte Ninja starta iallafall.
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Ja, jag tror det är karenstid på all antibiotika.

Vilka mediciner letar du efter? Hippotrim 96 timmar, Penovet 14 dygn, Streptocillin 14 dygn är väl de vanligaste.
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Ja, jag tror det är karenstid på all antibiotika.

Vilka mediciner letar du efter? Hippotrim 96 timmar, Penovet 14 dygn, Streptocillin 14 dygn är väl de vanligaste.

Dom som du räknade upp hittade jag. Tänkte inte på någon spec typ, bara att det finns ju olika sorter, jag är inte så bevandrad i penicillinvärlden.
Men i artikeln stod ju att veterinären sagt att medicinen var godkänd.
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Man kan få dispans om FEI´s tävlingsveterinär är informerad.

Det är stor skillnad att ge på eget bevåg och under veterinärinrådan. Det var ju det som hände Ludger Beerbaum vid OS 2004 när han blev diskad då hästskötaren hade smörjt in ett karledssår med pencillinsalva. Hade vet. blivit tillfrågad hade han kunnat godkänna salvan och därmed hade det varit OK. Istället blev det otillåten medicinering.

Vet. kan ge dispans på medicin som inte har någon betydelse för hästens prestation eller hur jag skall förklara. Inga smärtstillande preparat naturligtvis för hältor osv men sår och annat är ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Får man ge några receptbelagda mediciner på eget bevåg? Ska inte det alltid ske i samråd med veterinär?

FEIs regler skiljer sig ganska mycket mot Sveriges. FEIs regler är tämligen meningslösa, de skyddar inte hästarna alls. Kroon har t ex inte gjort något fel enligt dem.

Alla positiva prov visar på FEIs totala misslyckande i frågan.
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Får man ge några receptbelagda mediciner på eget bevåg? Ska inte det alltid ske i samråd med veterinär?

FEIs regler skiljer sig ganska mycket mot Sveriges. FEIs regler är tämligen meningslösa, de skyddar inte hästarna alls. Kroon har t ex inte gjort något fel enligt dem.

Alla positiva prov visar på FEIs totala misslyckande i frågan.

På eget bevåg menar jag att behandlande tävlingsveterinär inte är informerad.
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

Observera att det faktum att Svenska Ridsportförbundets regler för dopning och otillåten medicinering skiljer på dopning och otillåten medicinering INTE innebär att medicinsk behandling eller användande av otillåtna substanser i samband med tävling under några omständigheter är godtagbart.

Ovanstående är direkt citat från SvRf,s sida om doping.

Här pratar vi väl ändå om dubbelmoral??
 
Sv: Ninja skadad i Falsterbo

det kan vara så att de hållt på att laga hinder eller något men ändå skumt och en massa otur att hästen verkligen lyckas trampa på den lär ju vara lite som en nål i en höstack
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En av Sveriges genom tiderna främsta ryttare får chansen i hopp-EM i Milano – med karriärens kanske bästa häst. – Det blir det första...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I somras blev King Edward historisk som tredje hästen att gå felfri genom ett OS. Nu laddar ekipaget för en ny säsong – där flera...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show avslutades med svensk succé. Alexander Zetterman med Triton Hästak tog hem Grand Prix – två sekunder före...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Längtar du precis som hela Ridsports redaktion efter tävlingar? Som en liten tröst i under det pågående tävlingsförbudet bjuder vi på...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp