Nio valpar blev det idag!

Javan

Trådstartare
idag har tiken som jag ska ta en valp efter valpat!!!:bump: Fem tikar och fyra hanar - alla flatar givetvis :) Lite bruna blev det också en hane och en tik resten brunt.

Kl 6.00 imorse ringde uppfödarens son så jag kunde ila över snabbt som ögat. Då var två valpar redan födda. Strax efter jag kom så kom det fem valpar till i rask takt (på ca 1,5h). Sen kom det två eftersläntrare varsin timme senare så vid 10 var allt klart. Detta måste ha varit den snabbaste och enklaste valpning jag varit med på.:) Inget konstigt med någon av valparna alla andades själva och inget i lungor eller knas med något annat. Bra vikt på alla och alla äter av hjärtans lust!

Ripa var suverän som förstföderska! Lugn och sansad och tog hand om alla jättebra. Så nu är det "bara" åtta veckor kvar innan min lilla Yster? kommer hem lagom som en julklapp till mig.

Jag tyckte att uppfödaren skulle leverera valpen med ett rött band runt halsen som en julklapp men då skrattade hon bara?

Huj vad tiden kommer att gå långsamt nu - läser massa just nu ni vet det där tanken man har att med nästa valp - då ska man minsann inte göra om...ditt och datt och sen har det ju hänt lite i min egen hundträning de senaste sju åren (så länge sen är det jag hade en egen valp senast!)


Här är några bilder från valpbädden!

th_ripamedvalpar.jpg


En stolt mor tittar in sina valpar!

th_valp.jpg


Sugen på mat!

th_brunhane2.jpg


Hur söt får en valp bli? :love:
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Resten svart antar jag det ska stå ;)

Ja, då är det 8 långa veckors väntan nu då ;) Men den som väntar på något gott......
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

jo det skulle det stå - så går det när man börjar bli lite trött...

Den som väntar på något gott är glad att uppfödaren bor i samma by :) så man kan gå dit nästan varje dag för att gosa med valparna och fundera på vem som är Yster!
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Vad roligt med valp. OH de bruna är så vackra
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

ååh va sööta älskar bruna hundar:love:
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Tack för grattis!

Just nu är jag väldigt lycklig! :)

Är nu åter i valplådan och har koll medan husets innevånare ska fortsätta renovera stallet.

Ripa är inte så matsugen på "vanlig" hundmat men hon har fått ägg och köttbullar samt snott en kanelbulle av mig när jag fikade bredvid.

Just nu räknar jag mest valpar - 1-2-3-4-5-6-7-8-9 ingen ligger i kläm en liten stund senare 1-3-4-5-6-8-9 och så om igen... :rofl:

dagens valpbild.
brunvalp.jpg
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Grattis till valparna.
Ja första tiden då räknar man och räknar och räknar lite till.
Fasst jag har inte så många denna gången och hålla koll på. Ligger tre små korvar i var låda.:D
Glömmer aldrig när jag hade en kull på 11 stycken..
Man ränkade och räknade, sen var halva kullen brun halva svart, men ändå räknade man de fel, vad,va? blev det fem svarta nu? men det ska ju vara fyra? så såg man ut så är:confused: och började om igen hihi.
All lycka till dina små raringar.
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Bruna flattar? TRodde bara de var svarta. Altid intresant att lära sig nåt nytt:)
 
Sv: Nio valpar blev det idag!

Det finns gula också! Dock är det inte en tillåten färg dvs man får en nolla på utställning men allt annat kan du starta i. Finns heller inga sjukdomar vad jag vet förknippat med den gula färgen som ex vita boxrar kan ha.

Brunt är lite mera ovanligt än svart men inte jätteovanligt ca 20% kan jag tänka mig är bruna.

Brun är ett reccesivt anlag dvs att två svarta hundar kan ge brunt som i detta fall då valparnas mormor är brun och valparnas farfar också är brun.

Brun+brun ger bara bruna valpar.

Javan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Artikel från Aftonbladet i dag.. De sex valparna dumpades ensamma i snön för att dö. Tre av dem räddades mirakulöst nog och...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Atalantha
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 135
Senast: Only_Me
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 448
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp