Nioårig tonåring -tips?

V

VatsBooster

Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter det innan jag tog hem henne till mig.
Jag har tagit allt försiktigt och lugnt, har tömkört mycket, gått ut och gått med sadel, longerat, tränsat av och på, klättrat i backar, tricktränat, NH-tränat, suttit av och på både i boxen och ute... Hon är en klocka att hantera från marken, den mest lyhörda, känsligaste och smartaste häst jag hållt på med. Ingenting är ett problem här från marknivån!
I början var hon riktigt osäker och nervös, nu börjar damen i henne komma fram och allt ska vara lite på hennes egna villkor.

När jag satt upp första gången gick allt bra med ledare, hon gör alltid utan undantag som personen som hanterar henne från marken ber henne om. Hon kan helt klart både förhållande och framåtdrivande hjälper, hon svarar för det mesta på dem. MEN -ibland vill hon bara inte.

Första gången vi red utan ledare red en kompis till mig som är duktigare än vad jag är. Hästen vägrade röra sig framåt, jag tyckte det såg ut som hon var osäker på vad som förväntades av henne. Hon stegrade ett par gånger men när hon förstått att hon skulle framåt så gick allting jättebra, travade runt på volten så fint.
När jag red henne första gången med sadel i skritt och trav gick hon som en klocka, tuggade på bettet, sänkte sig till och med, vi travade på en volt, stannade, svängde, travade igen. Var som hon aldrig gjort annat, hon kunde allt det som en inriden häst bör kunna.
Dagarna efter red en kompis till mig; då vägrade hästen röra sig ur fläcken. När tjejen som red drev på rejält med skänklarna så reste hon sig rakt upp och gick omkull.
Efter den händelsen har enbart jag ridit henne, jag rider ut antingen med en person som går brevid eller i sällskap av annan ryttare. Detta för att öka framåtbjudningen och inte traggla runt på en volt.

Detta går jättebra, vi både skrittar och travar MEN alltid på hästens villkor. Alltid när jag rider ut så stannar hon på ett ställe och när jag ger framåtdrivande skänkel lägger hon öronen platt bakåt och verkligen hotar med att kasta av mig om jag fortsätter driva framåt. Då får den som går intill ta tag i tygeln och leda henne ett par steg. Fortsätter jag istället att bara driva på så stegrar hon och har ingen balans så jag vill inte få henne över mig som mig vän fick...

Känns som det blir värre vissa dagar, igår sparkade hon mig när jag spände sadelgjorden (spände inte för snabbt!) och stegrade sig och försökte sticka hem. Enda gången hon gjort någontiong dumt mot den som står på marken men hon förstod ju att jag skulle sitta upp... Det känns som hon tar kommandot och jag vet inte hur jag ska göra förutom att sätta gränser och även belöna när hon gör rätt. Sätter jag däremot hårt mot hårt så är det ju precis vad det blir; en kamp och en farlig situation.

När jag rider måste jag ha långa tyglar, annars lägger hon öronen bakåt. Jag får inte heller dra tillbaka underskänkeln till normal position för då åker öronen bakåt. Jag skulle gärna kunna rida ut utan dessa problem men jag vet inte hur jag ska motivera hästen! Jag rider ju som sagt oftast ut med en ledare eller annan ryttare men det är inte alla dagar man kan få med sig sällskap ut och då känns det inte som det går framåt med ridning bara 2 dagar/vecka. Eller vad säger ni?

Någon som känner igen problemet? Hur ska jag motivera denhär hästen till att tycka det är skoj att få komma ut och röra på sig? Tar tacksamt emot alla tips.

Jag har endast ridit hästen i drygt 2 månader men vill inte hamna snett från början som det ter sig nu.
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Hej!

Rätta mej gärna om jag missuppfattat..

Du har en arab som reds in som 3-åring och som inte ridits sen dess? Nu har du ridit henne i två månader och hon "bråkar" och vill inte.

För mängder med år sen red jag en 5-åring som var likadan, ville helst gå med ledare, kunde stanna och stegra när han inte fick som han vill. Det visade sig efter ungefär 2 månader (när papprena på honom kom) att han var 3(!) år gammal och inte inriden alls- jag börjar alltid om med unga hästar, och tyckte han var ganska duktig men alla "dumheter" berodde på att han inte förstog!

Vet du med säkerhet hur inriden hästen är, för det låter som om den inte förstår vad ni vill och att hon blev förvirrad av ny människa på ryggen. Hade det varit min hade jag börjat om från början (men det förstår jag att du har gjort litegrann?) och sett till att all ridning utomhus sker med hästsällskap så hästen får en extra draghjälp och du slipper bråka med den.

(Jag hade även kollat att all utrustning satt bra och eventuellt åkt in och kollat hästen på klinik om beteendet inte blev bättre- min arabtjej har varit lite så och hon hade ont i en hov).

Lycka till och berätta gärna hur det går för er!

/Lavinia
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Du måste nog rida in den hästen på nytt. Och iom att hon är äldre kan det vara lite, lite svårare än på en unghäst.

Har du själv inte stor vana av att rida in hästar och hantera problemhästar så kontakta någon som har det. Det är det bästa rådet jag kan ge.

Att ge dig tips hur du ska lösa något sånt här över nätet kan bli rent livsfarligt. Hästen har ju redan gått över med en person. Det kan man dö av.

Jag hoppas du hittar en erfaren, kunnig tränare som kan hjälpa dig!

Jag kanske kan rekommendera någon om du PM:ar var du bor.
Jag har jobbat en hel del med hästar som reagerar som din. Men har nog inte tid själv, för mkt hästar på hemmaplanen nu. Dock kanske jag känner någon jag tror kan hantera det.

Lycka till!
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Tack så mycket! Bor på landet mellan Skövde, Hjo, Tibro.
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Hej!

Tack för svaret... Jag vet inte hurpass inriden hon blev eller under hur lång period. Tror dock att hon förstår vad man menar eftersom hon tar framåtdrivande, förhållande och sidförande hjälper utan problem. Det är när hon själv inte vill som hon sätter sig på tvären. Tex. om det egentligen är dags för kvällsfodring så går det inte rida ut. Annat exempel är att hon alltid stannar på ett ställe där det går en "sidoväg" hem. När andra hästar är med är det inga problem alls. Det är en perfekt kombination av egen vilja och osäkerhet i tjejen så det är svårt att säga exakt vad det beror på, men att hon verkligen kan hjälperna tvivlar jag inte på.
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Alltså, de flesta hästar reagerar på skänkel och sidförände. Men funkar det inte varje gång så är det ju uppenbart att hästen inte förstår till 100%.
För ett tag sedan testade jag att göra skänkevikningar på en unghäst som inte är utbildad alls och de var klockrena. Men det innebär ju inte att hästen är färdigutbildad och kan det. Det var en bra dag helt enkelt.

En häst som inte är riden/knappt är riden på ~5 år måste man ju räkna som om den inte är riden och inte förstår nånting. Om du inte har kunskap till att rida in och utbilda en ung häst så rekommenderar jag också att skicka iväg den till någon som kan.


Hur ofta rider du hästen nu och hur långa pass?
 
Sv: Nioårig tonåring -tips?

Hej! Jag har oxå en 9 årig tonåring/unghäst. Min är inriden och mkt dressyr riden i 3år, men har nu stått i 3 år pga pålagringar i bak knän. Jag försöker gå lugnt fram, men ibland kommer jag på mig själv att jag måste backa lite. Min har oxå stegrat med en annan ryttare o slängt av ytterligare en, med mig så kan han absolut bara vägra att gå fram (och då kom jag på mig själv att det var för tidigt att rida ut ensam) han kan oxå hoppa, skutta o bita i hästen framför- liksom skiter i mig o vill leka med den....
Säger som de andra, din är mkt mindre riden än min, och det verkar som om du satt igång lugnt från marken men måste börja om igen med själva inridningen. Allt förutsätter såklart att tänder är ok? Rätt bett? Träns? Sadel? Inte har ont ngn stans?
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 361
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp