Njur-kisse

Lager

Trådstartare
Brunetten har fått varning efter blodprov, ev början till njursvikt. Hon ska in igen för kisseprov, blodtryck, etc. Vet trodde inte att det skulle krävas medicin men lilla B ska gå över till njurfoder snarast.

Någon som har njur-kisse på forumet som vill dela med sig av erfarenheter och kunskaper?

Vi har kontakt med Vet som sagt och ska in igen för fler prover nästa vecka. Det var rena "turen" att Vet såg det då båda katter var inne på att ta bort tandsten och de då tog blodprov på Brunetten pga hennes eventuella EP.

Hon är inte sjuk annars - knubbig, glad och energisk, det märks ingenting på henne. Har ett litet EP-anfall i våras och blodkollades då, men Vet såg ingenting den gången och gav bara som rekommendation att hålla henne under uppsikt.
 
Vi har precis fått avliva vår älskade Sonic Sockerfot pga att njurarna tog slut; vi hade inte anat nåt och när han plötsligt blev jättesjuk var det för sent. Det var riktigt, riktigt hemskt. Så, ha koll!! Med njurfoder kan man hålla det hela i schack en tid åtminstone. Hoppas det inte är så allvarligt med er kisse!!
 
Jag tror jag prövade varenda njurblötmat som finns när Nikita hade förhöjda njurvärden. Blankt nej :meh: så vi kom överens om RC njurtorrisar (den som smakar bäst och är dyrast :grin:). För Nikita fungerade en kombo av blötmat och njurtorrisar. Sedan kollade jag ofta hur njurvärden för att se hur låg till och om jag behövde anpassa hennes diet.

Som tur var så efter ca ett halvår/år hade hon normala värden, och peppar, peppar är dom fortfarande ok. Men jag håller noga koll på dom fortfarande. Det här var för nästan tre år och Nikita mår fortfarande bra.
 
Min lilla kise konstaterades ha kronisk njursvikt vid 1,5 års ålder, vilket kom fram vid UL som togs efter hon drabbats av två kraftiga UVI på kort tid. Båda njurarna är påverkade, men vänsternjuren är så dålig att man misstänker att den inte fungerar alls. Detta var i januari. Sedan dess har hon gått på njurkost och fosfatbindare. Tyvärr måste man hålla stenkoll på en njurkatts aptit, då de av illamående kan börja matvägra. Luna tröttnade på både torrfoder och blötmat och rasade i vikt på mycket kort tid. Byte av mat har lockat fram aptiten, men inte lett till någon viktuppgång ännu. :( Hennes värden är dock okej - de ligger precis på den övre gränsen av normalvärdena.

Min katt är liksom din pigg, glad och busig. Det är vad jag är tycker är viktigast. Så länge katten visar att den ändå mår bra så är det okej. Det man får se upp för är matvägran och illamående.

Jag har i barndomen även haft en njursjuk huskatt. Hans värden var uppåt väggarna när hans njursjuka konstaterades. Han levde ett gott liv i ett år, men sedan blev det tydligt att han inte mådde bra längre, och då fick han vandra vidare.

En njursviktsdiagnos behöver inte betyda slutet. Jag har hört om många katter som levt fantastiska liv i flera år innan de fått vandra vidare. Det viktiga är att vara strikt med njurdieten så långt det går, och hålla koll på kattens allmäntillstånd. Och att gosa med sin fina katt varje dag. :heart
 
Min ena kisse har njursvikt. Hon åt medicin en period och får njurfoder. Nu äter hon bara fodret och värdena ligger bra. jag märkte inget direkt mer än att hon verkade ha ont när hon åt och tog därför kontakt med veterinär. Hon är 8 år så att hon lugnat ner sig en aningen var inget som oroat mig eftersom hon ändå verkade må bra. I dag är hon som när hon var 2 år igen så hon var troligtvis lite mer påverkad än jag trodde.
 
Min Y diagnosticerades med njursvikt sex år gammal. Sattes på njurfoder och fick uppskattningsvis 6 månader om fodret funkade.

Jag tog bort honom 30:e maj i år. Fjorton år gammal. Dvs åtta bonusår. Åt njurdiet hela tiden och mådde prima.
 
Smokie fick njursvikt som 12 åring. Tyvärr upptäcktes det för sent och hon svarade inte på medicineringen så jag fick ta bort henne :(
 
Tack alla för svar! Både sorgliga och positiva sådana. Jag hoppas att Brunetten ska hänga med oss många år till, hon är bara drygt tre och har blivit viktig liten familjemedlem.

Jag har googlat på njurfoder och hittar Hills och RC... Har någon använt en annan sort? Jag gissar att vår Vet ger ett konkret foderförslag idag, men det är alltid bra att vara förberedd med frågor.
 
Tack alla för svar! Både sorgliga och positiva sådana. Jag hoppas att Brunetten ska hänga med oss många år till, hon är bara drygt tre och har blivit viktig liten familjemedlem.

Jag har googlat på njurfoder och hittar Hills och RC... Har någon använt en annan sort? Jag gissar att vår Vet ger ett konkret foderförslag idag, men det är alltid bra att vara förberedd med frågor.
I början fick Luna ett njurfoder från Purina Pro Plan. Det var gott i några månader, men dessvärre inte det lättaste att få tag på.

Nu äter hon ett av RCs torrfoder och det enda våtfodret som duger är från Specific.
 
Tack alla för svar! Både sorgliga och positiva sådana. Jag hoppas att Brunetten ska hänga med oss många år till, hon är bara drygt tre och har blivit viktig liten familjemedlem.

Jag har googlat på njurfoder och hittar Hills och RC... Har någon använt en annan sort? Jag gissar att vår Vet ger ett konkret foderförslag idag, men det är alltid bra att vara förberedd med frågor.

Jag började med Hills men det fick hennes annars järnmage att paja och eftersom hon är en riktig RC freak så var det, den enda fodret hon åt. Njurblötmaten vägrade hon helt :meh: jag vet att det finns en variant av RC som ska vara godare än de andra just för att få katter med dålig aptit att äta och den gillade hon faktiskt. Sedan måste man väl vara lite extra försiktig med att ge godis som inte ingår i dieten men det var inget problem direkt för mig eftersom Nikita inte tycker om godis förutom Dreamies och det kunde hon vara utan. :D
 
Hur märker man njursvikt i ett tidigt skede, utan att ta blodprov ideligen? Med vår katt märktes ingenting förrän han plötsligt blev akut jättesjuk, helt apatisk, och det var för sent.
 
Hur märker man njursvikt i ett tidigt skede, utan att ta blodprov ideligen? Med vår katt märktes ingenting förrän han plötsligt blev akut jättesjuk, helt apatisk, och det var för sent.
Det finns ju två olika slags njursvikt, akut eller kronisk. En kronisk njursvikt kommer smygande (och är en sådan t.ex min katt och TS katt har). Har man tur så upptäcks den tidigt genom blodprov, men annars kan symptom som kräkningar, ökad trötthet, minskad aptit och ökad törst vara tecken på att något inte stämmer med njurarna. I min katts fall handlade det som sagt om återkommande urinvägsinfektioner (vilket inte är normalt, särskilt inte hos en så ung katt), men även att hon haft svårt att läka sår.

Jag skulle gissa att er katt drabbades av akut njursvikt. Då är risken att han fått i sig någonting giftigt, t.ex ätit på någon slags liljeväxt eller fått i sig något annat som en katt inte ska få i sig. Det kan gå väldigt fort vid akut njursvikt, så det är kanske inte ens säkert att ni hade någon möjlighet att se några symptom innan det redan var för sent.
 
Mmm, precis som @Caoimhe så var de enda symptomen hos Nikita att hennes päls blev matt och tovig. Vilket den absolut inte ska vara hos en burma. Hon har alltid varit liten i maten och jag försökte få över henne på blötmat så tänkte inte på om hon åt mindre. Men jag åkte in med henne och det visade sig då att hon hade en helt atypisk UVI (inget problem med kissande eller liknande) och som sagt mycket förhöjda njurvärden. Jag åkte in med henne efter månad, värdena på väg ner, fortsatte diet, åkte in igen efter tre månader, värdena bättre och bättre, sex månaderna, värden bara lite över och sedan i samband med vaccination sex månader efter så togs ett blodprov och då var allt normalt så då kunde vi gå tillbaka till vanligt foder igen. Sedan har hon fått UVI två eller tre gånger tror jag och då tas det blodprov (alltid helt normala värden) och när hon vaccineras varje år - numera ska man tydligen vaccinera vartannat år, men jag tycker att en årlig vetkoll inte är för mycket. Kläm igenom, kolla tänder och blodprov.
 
Min hade också kronisk. Han gick plötsligt ner i vikt. Tappade halva kroppsvikten på en dryg vecka.

Dricka och kissa mer samt kräkningar är andra tecken.

Min elvaåriga hund som fick njursvikt började dricka kopiöst och så upptäcktes det. Hon fick tre fina år på medicinskt foder innan njurarna kollapsade. (Det var fö njurkollaps på katten med tillslut. Då blir de riktigt dåliga fort. Slutar äta och dricka, blir trötta och kräks)
 
Hur märker man njursvikt i ett tidigt skede, utan att ta blodprov ideligen? Med vår katt märktes ingenting förrän han plötsligt blev akut jättesjuk, helt apatisk, och det var för sent.


Jag har suttit och googlat och läst på lite, det är min oerfarna kunskapsnivå just nu.
http://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/kronisk-njursvikt-hos-katt/

Brunetten märktes/märks inget på, hon äter allt med god aptit (stabil kisse på 5,7 kilo), härjar runt, dödar flugor, kissar och sover normalt, etc. Hon blev ju bara extratestad inför narkosen pga sin EP. När det börjar bli tydliga fysiska symptom har det redan gått ganska långt sade Vet:en idag.


Generell info
Nu känns det faktiskt lite bättre, efter Vet-samtal. Fröken B ska in en heldag direkt på måndag och testas. Vet lät trygg och lugn, det var en liten skillnad på provet och så länge hon får specialkost ska det inte vara några problem...typ. Men ibland behövs blodtryckssänkande medicin (livslångt) för att hjälpa njurarna. Vi får se efter måndag.

Sjuklingen själv har blivit nyss blivit trampad på tassen då matte kom hem och klampade med regnstövlar i hallen. Så Sjukling tjurar i köket, trots lite fjäsk med Dreamies. Den nya maten är bokad och ska hämtas upp imorgon, vi kör på RC renal RF 23. Vår Vet föreslog Hills men sade också att RC var ungefär likadant och det fanns i "vår" butik.
 
Min hade också kronisk. Han gick plötsligt ner i vikt. Tappade halva kroppsvikten på en dryg vecka.

Dricka och kissa mer samt kräkningar är andra tecken.

Jösses! Hur lång tid tog det at vända med det ny fodret? Jag såg att han bara orkade 6 månader till, men var han ändå rätt ok dessa 6 månader med specialkost?
 
Jösses! Hur lång tid tog det at vända med det ny fodret? Jag såg att han bara orkade 6 månader till, men var han ändå rätt ok dessa 6 månader med specialkost?

6 månader? Det var vad vet trodde. Han fick 8 ÅR! :)

Återbesöket efter första besöket var efter 3 v. På den tiden hade han gått upp några hekto i vikt och njurvärdena sjunkit lite. Tre månader senare hämtat allt utom 0.5 kg i vikt och värdena sjunkit ytterligare. Tre mån efter det ingen förändring. Sen följde vi honom var sjätte månad några år. Sen tyckte vet att "vad proverna visar är underordnat hur han mår". Så så länge han mådde bra så kollade vi bara värdena vid tandkoll. Han mådde finfint och var som vanligt förutom att han alltid var lite tunn sen. Tog aldrig igen sista halvkilot i vikt men inget som bekymrade honom.

Han hade åtta finfina år, de var inte okej utan de var bra. Som vilken frisk katt som helst förutom annan kost.
 
6 månader? Det var vad vet trodde. Han fick 8 ÅR! :)

Återbesöket efter första besöket var efter 3 v. På den tiden hade han gått upp några hekto i vikt och njurvärdena sjunkit lite. Tre månader senare hämtat allt utom 0.5 kg i vikt och värdena sjunkit ytterligare. Tre mån efter det ingen förändring. Sen följde vi honom var sjätte månad några år. Sen tyckte vet att "vad proverna visar är underordnat hur han mår". Så så länge han mådde bra så kollade vi bara värdena vid tandkoll. Han mådde finfint och var som vanligt förutom att han alltid var lite tunn sen. Tog aldrig igen sista halvkilot i vikt men inget som bekymrade honom.

Han hade åtta finfina år, de var inte okej utan de var bra. Som vilken frisk katt som helst förutom annan kost.

Haha! Jag läste för snabbt mitt i allting... Fina kisse - vilken solskenshistoria!
 
Jag har suttit och googlat och läst på lite, det är min oerfarna kunskapsnivå just nu.
http://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/kronisk-njursvikt-hos-katt/

Brunetten märktes/märks inget på, hon äter allt med god aptit (stabil kisse på 5,7 kilo), härjar runt, dödar flugor, kissar och sover normalt, etc. Hon blev ju bara extratestad inför narkosen pga sin EP. När det börjar bli tydliga fysiska symptom har det redan gått ganska långt sade Vet:en idag.


Generell info
Nu känns det faktiskt lite bättre, efter Vet-samtal. Fröken B ska in en heldag direkt på måndag och testas. Vet lät trygg och lugn, det var en liten skillnad på provet och så länge hon får specialkost ska det inte vara några problem...typ. Men ibland behövs blodtryckssänkande medicin (livslångt) för att hjälpa njurarna. Vi får se efter måndag.

Sjuklingen själv har blivit nyss blivit trampad på tassen då matte kom hem och klampade med regnstövlar i hallen. Så Sjukling tjurar i köket, trots lite fjäsk med Dreamies. Den nya maten är bokad och ska hämtas upp imorgon, vi kör på RC renal RF 23. Vår Vet föreslog Hills men sade också att RC var ungefär likadant och det fanns i "vår" butik.

Helt otroligt vilken förmåga katter har att befinna sig precis där man snubblar över dem. Jag har försökt förklara för Nikita att om jag i strävan att inte falla på henne utan trillar bredvid så kommer inte maten lika fort. Men jag tror vi har ett kommunikationsproblem. :idea:

Ibland misstänker jag starkt att Nikita medvetet placerar sig precis så hon vidrörs av kattslav och sedan måste mutas med godis och gos :grin:
 
Om någon av alla er med njursjuk kise är intresserad av lite RC blötmat så har jag mängder av sådana där små påsar med smak av kyckling. Jag beställde en stor leverans efter att Luna ätit den med god aptit i ett par månader, men när leveransen kom så dög minsann inte maten ens till att lukta på. :meh: Så om någon skulle vara sugen på att testa sådan/vet att er katt äter den så har jag tre oöppnade boxar (12 påsar i varje) som jag kan skicka. :up:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 366
Senast: Dopy
·
Hästvård Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss. Då...
Svar
1
· Visningar
591
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp