Njur-kisse

Svar klart! Snabbaste labbkontrollen nånsin... Brunetten är numer officiellt "frisk", allt ser bra ut på njurvärdena! Huzza! :banana:

B ska fortsätta med sitt njurfoder som basmat, men har nu tillåtelse att synda med MUSH ett par gånger i veckan. Tillbaka för kontroll igen om 12 månader.

Tack Veterinär S för snabb respons! :bow:

Underbart! :bump: Härligt att Brunetten mår bättre. Hoppas att hon förlåtit dig och Vet S för tidigare övergrepp :D
 
Svar klart! Snabbaste labbkontrollen nånsin... Brunetten är numer officiellt "frisk", allt ser bra ut på njurvärdena! Huzza! :banana:

B ska fortsätta med sitt njurfoder som basmat, men har nu tillåtelse att synda med MUSH ett par gånger i veckan. Tillbaka för kontroll igen om 12 månader.

Tack Veterinär S för snabb respons! :bow:

Vad härlig läsning :)
 
Nu hoppar jag in i njur-kisse-tråden. Jag har en underbar liten Fröken som fyller 17 i år. Förra året blev hon akut sjuk och visade sig ha njursvikt. Veterinären kollade allt och allt annat var bra, gudskelov, men njursvikten är kronisk. Nu får hon semintra för blodtrycket samt dietfoder köpt hos veterinären. Det funkar bra på många sätt, men hon blir så himla trött på maten som så många andra njurkatter.

Det jag undrar är om någon av er har erfarenhet av eller vet något om Ikpakitine? Det är ett kosttillskott som jag köpt hos veterinären. Man blandar det i vanlig kattmat och då ska hon kunna äta lite sådant också. Fröken är förtjust, men vad tror ni?
 
Nu hoppar jag in i njur-kisse-tråden. Jag har en underbar liten Fröken som fyller 17 i år. Förra året blev hon akut sjuk och visade sig ha njursvikt. Veterinären kollade allt och allt annat var bra, gudskelov, men njursvikten är kronisk. Nu får hon semintra för blodtrycket samt dietfoder köpt hos veterinären. Det funkar bra på många sätt, men hon blir så himla trött på maten som så många andra njurkatter.

Det jag undrar är om någon av er har erfarenhet av eller vet något om Ikpakitine? Det är ett kosttillskott som jag köpt hos veterinären. Man blandar det i vanlig kattmat och då ska hon kunna äta lite sådant också. Fröken är förtjust, men vad tror ni?


Jag köpte en burk i aug, och har blandat ut i mjukmaten några gånger, men eftersom båda katterna i princip har ätit njurmat rakt igenom hela hösten så har jag inte använt så mkt pulver.

Mina har inte reagerat på att det skulle smaka annorlunda eller liknande, utan har ätit snällt utan krusiduller. Pulvret binder fosfater i maten - om katten har dåliga njurar så kan njurarna inte rena blodet, ipakitinet gör att katten bajsar ut majoriteten av de ämnen som annars långsamt skulle förgifta den.

Om fosfat:
http://www.veterinarbutiken.se/blog/fosfatbindare-viktigt-vid-njursvikt-n34

Scrolla ned så kan du läsa mer:
http://docplayer.se/5678221-Bestall...k-vitt-pulver-innehaller-kalciumkarbonat.html
 
Jag köpte en burk i aug, och har blandat ut i mjukmaten några gånger, men eftersom båda katterna i princip har ätit njurmat rakt igenom hela hösten så har jag inte använt så mkt pulver.

Mina har inte reagerat på att det skulle smaka annorlunda eller liknande, utan har ätit snällt utan krusiduller. Pulvret binder fosfater i maten - om katten har dåliga njurar så kan njurarna inte rena blodet, ipakitinet gör att katten bajsar ut majoriteten av de ämnen som annars långsamt skulle förgifta den.

Om fosfat:
http://www.veterinarbutiken.se/blog/fosfatbindare-viktigt-vid-njursvikt-n34

Scrolla ned så kan du läsa mer:
http://docplayer.se/5678221-Bestall...k-vitt-pulver-innehaller-kalciumkarbonat.html
Vad skönt att dina katter gillar njurfodret! Min är jätteglad att äntligen få äta annat också. Hon har inget problem med smaken på pulvret. Jag förstår hur det ska verka, undrar mest vad ni andra har för erfarenhet av det i praktiken. Det verkar inte vara rävgift i alla fall...
Jag håller tummarna för att det ska hjälpa min Fröken :heart Om det fungerar som avsett så är det ju underbart
 
Vad skönt att dina katter gillar njurfodret! Min är jätteglad att äntligen få äta annat också. Hon har inget problem med smaken på pulvret. Jag förstår hur det ska verka, undrar mest vad ni andra har för erfarenhet av det i praktiken. Det verkar inte vara rävgift i alla fall...
Jag håller tummarna för att det ska hjälpa min Fröken :heart Om det fungerar som avsett så är det ju underbart

Båda mina åt det snällt iaf, men eftersom vi gick över till RC renal så snabbt så fick de inte så mkt pulver. Vill du ha en burk (öppnad, men typ 90% kvar) så skicka PM. :)
 
Båda mina åt det snällt iaf, men eftersom vi gick över till RC renal så snabbt så fick de inte så mkt pulver. Vill du ha en burk (öppnad, men typ 90% kvar) så skicka PM. :)
Vet inte om jag har gjort rätt, det stod "starta konversation" så jag gjorde det, men det är kanske inte PM?
 
Usch, nu är det nog min tur att ha en katt med njursvikt. :(
Sune har börjat dricka mycket, äter lite mindre och kräks vatten.
På tisdag nästa vecka ska han till vet för att undersökas.
 
Usch, nu är det nog min tur att ha en katt med njursvikt. :(
Sune har börjat dricka mycket, äter lite mindre och kräks vatten.
På tisdag nästa vecka ska han till vet för att undersökas.
Usch, vad tråkigt! Vi håller tassar och tummar för att det inte är någon fara.

Vill också passa på att påminna om att det faktiskt är möjligt för katten att leva ett långt och lyckligt liv även med njursvikt. :heart
 
Usch, vad tråkigt! Vi håller tassar och tummar för att det inte är någon fara.

Vill också passa på att påminna om att det faktiskt är möjligt för katten att leva ett långt och lyckligt liv även med njursvikt. :heart
Tack!
Ja, mina föräldrars förra katt fick njursvikt när han var 8. Vet gissade på 2 år till, men han blev 16 och fick avlivas pga diabetes.
 
Jag håller tummarna för er!
Det finns ofta hjälp att få men sen är frågan hur länge det fungerar.
Foderbyte hjälpte min katt. Hon älskar sina njurtorrisar! Blötmaten pudras med Ikipaktine (som jag bl a fick av snälla @Lager här på Buke) Det är ett kosttillskott som köps i veterinärbutik. Och så får hon dagligen droppar med Semintra för att undvika högt blodtryck med dess otrevliga följder. Semintran är lätt att ge.
Det kommer inte att hålla för evigt men så här långt har vi fått ett fint extra år, med mycket lek och bus och kel och mys och kärlek. Lång härlig sommar på altanen för kise.
Min katt blev 17 år i våras så det är bra jobbat.
 
Ska tillägga att min katt var väldigt frisk för övrigt. Veterinären kollade allt som gick att kolla, tog blodprover och tittade på allt. Fanns inte ett fel på katten förutom njurarna. Det har säkert varit en stor hjälp för henne. Hade hon haft fler problem, som t ex dåligt hjärta, diabetes mm, då hade hon kanske fått somna in istället.
 
Usch, nu är det nog min tur att ha en katt med njursvikt. :(
Sune har börjat dricka mycket, äter lite mindre och kräks vatten.
På tisdag nästa vecka ska han till vet för att undersökas.
Åh, jag håller tummarna för att det går bra hos vet och att han svarar bra på behandling :heart Min Sigge blev diagnostiserad med njursvikt sommaren -16, och nu tillhör han också klubben som älskar sina njurtorrisar! Om du behöver prova hemma med olika foder har jag två olika här hemma som jag kan skicka över :)

Hoppas att det går bra för er!
 
Jag tänkte att jag skulle uppdatera men glömde. :down:
Det gick rätt bra. Han hade lite för högs värden, men inget alarmerande. Även nåt blodvärde (minns inte vilket) som var lite högt.
Han äter nu RC njurmat och accepterade den direkt. Blev även ordinerad att de honom Pepcid i två veckor för att lugna magen efter kräkningarna. Han reagerade när vet kände på magsäck/bukspottkörtel, men inget som visades på blodprovet. Så kanske bara en reaktion på kräkningarna.
Återbesök om tre veckor för att se hur det utvecklats.

Så lättad att det inte var ”värre”! :heart
 
Jag tänkte att jag skulle uppdatera men glömde. :down:
Det gick rätt bra. Han hade lite för högs värden, men inget alarmerande. Även nåt blodvärde (minns inte vilket) som var lite högt.
Han äter nu RC njurmat och accepterade den direkt. Blev även ordinerad att de honom Pepcid i två veckor för att lugna magen efter kräkningarna. Han reagerade när vet kände på magsäck/bukspottkörtel, men inget som visades på blodprovet. Så kanske bara en reaktion på kräkningarna.
Återbesök om tre veckor för att se hur det utvecklats.

Så lättad att det inte var ”värre”! :heart
Åh vad härligt att höra! :love: Både värdena och att han gillade maten. Hoppas att det stabiliseras nu! Håller alla tummar :up:
 
Idag var vi på återbesök hos vet som gjorde ultraljud och tog urin-, och blodprov. En cysta hittades på ena njuren, men urinprovet visade inte på för hög proteinnivå. Blodprovet visade samma njurvärde som sist, där vet hade hoppats på ett lägre värde.
Så återbesök om två månader igen för nytt ultraljud och nya urin- och blodprover.

Njurarna hade ju aldrig blivit ultraljudade innan, så därför vet vi inte om cystan är ny eller inte, men återbesöket lär väl visa om det är nån skillnad på den då.
Trots att Sune känns som vanligt så känns det inte så muntert just nu. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 902
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 367
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp