Njursjukdom eller livmoderinflammation

Sandrak80

Trådstartare
Hjälp! Behöver råd och stöttning gällande min trettonåriga tik Tuva. Hon har alltid varit en lugn och harmonisk hund som haft svårt att ha aptit och hålla vikten. Senaste året har hon blivit tröttare men ändå pigg för sin ålder.

För några veckor sedan så började hon slicka sig kring vulvan. Någon dag senare gick hon in i löp men slutade inte slicka sig trots att löpet slutade så igår åkte vi till veterinären med henne. Hon hade gått ner till 2.5 kilo från omkring 3.2 kilo för ett par månader sedan. Vet gjorde UL och kunde direkt se livmodersinflammation. Njurarna såg bra ut vad han såg. Vid blodprover såg man att hon hade måttlig anemi och förhöjt uriavärde. Kreativiteten var högt men inom referens. Infektionsvärdet var skyhögt och de satte in antibiotika före op. Operationen gick bra men njurvärdena idag har blivit sämre. Nu ligger även kreatininvärdet över referens och uriavärdet har blivit högre. De upplever henne inte som så dålig som värdena visar utan säger att hon ätit lite, gått med på liten promenad och är pigg i blicken. De vill behålla henne till värdena har blivit bättre. Kan de här värdena höra ihop med inflammationen? I så fall ska de bli sämre efter op?

Hennes symtom sista månaden var skakningar, trötthet, kissade enstaka nätter inne, tappat i vikt (framförallt sista veckan), allmänt lite undandragande. Allt kan ju också vara symptom på livmodersinflammationen men kan det vara tecken på njursjukdom och i så fall, vad är prognosen?
 
Sa de nånting om njurarnas utseende på ultraljudet? Man brukar se förändring där innan värdena blir höga.
 
De sa att njurarna såg bra ut på UL. Veterinären som gjorde operationen hade också tittat på och känt på njurarna och tyckte de såg bra ut.
 
De sa att njurarna såg bra ut på UL. Veterinären som gjorde operationen hade också tittat på och känt på njurarna och tyckte de såg bra ut.

Man kan ta ett blodprov som heter SDMA. Det är ett slags enzym som stiger snabbare än kreatinin och urea. Man kan alltså upptäcka njursjukdom tidigare med det blodprovet. Är det normalt så är de förhöja njurvärdena troligtvis inte pga kronisk njursvikt.
Däremot kan hon ha fått en akut njursvikt till följd av livmoderinflammationen, narkosen, antibiotika och andra läkemedel som gavs etc. Vid uttorkning stiger också njurvärdena men det borde hon inte vara om hon fått rätt mängd dropp.
Har man tagit urinprov? Kollat om hon läcker protein i urinen? Utfällningar i urinen som syns vid njurskada?

Förhoppningsvis går njurvärdena nedåt nu när livmodern är borta. Men hon kan ju ha haft två problem - njurar samt livmoderinflammation. Då är det inte konstigt att njurarna blir sämre efter en narkos då det påverkar dom väldigt mycket om de redan inte mår bra.
Min egna sedan tidigare helt friska hund kastrerades i höstas och fick akut njursvikt till följd av narkosen. Mycket ovanligt, låg inne i 9 dagar. Hon är helt återställd och har inte fått bestående men, men det visar ändå att det inte alltid är helt ofarligt att söva en hund. Jag har inte skrivit om det här tidigare då jag tyckte att det var så extremt jobbigt när det hände och inte visste om hon ens skulle överleva. Och kände skuld för att jag bestämt att hon skulle kastreras fast att hon skulle klarat sig utmärkt med sin livmoder kvar.

Jag håller tummarna för din hund!
 
Senast ändrad:
Man kan ta ett blodprov som heter SDMA. Det är ett slags enzym som stiger snabbare än kreatinin och urea. Man kan alltså upptäcka njursjukdom tidigare med det blodprovet. Är det normalt så är de förhöja njurvärdena troligtvis inte pga kronisk njursvikt.
Däremot kan hon ha fått en akut njursvikt till följd av livmoderinflammationen, narkosen, antibiotika och andra läkemedel som gavs etc. Vid uttorkning stiger också njurvärdena men det borde hon inte vara om hon fått rätt mängd dropp.
Har man tagit urinprov? Kollat om hon läcker protein i urinen? Utfällningar i urinen som syns vid njurskada?

Förhoppningsvis går njurvärdena nedåt nu när livmodern är borta. Men hon kan ju ha haft två problem - njurar samt livmoderinflammation. Då är det inte konstigt att njurarna blir sämre efter en narkos då det påverkar dom väldigt mycket om de redan inte mår bra.
Min egna sedan tidigare helt friska hund kastrerades i höstas och fick akut njursvikt till följd av narkosen. Mycket ovanligt, låg inne i 9 dagar. Hon är helt återställd och har inte fått bestående men, men det visar ändå att det inte alltid är helt ofarligt att söva en hund. Jag har inte skrivit om det här tidigare då jag tyckte att det var så extremt jobbigt när det hände och inte visste om hon ens skulle överleva. Och kände skuld för att jag bestämt att hon skulle kastreras fast att hon skulle klarat sig utmärkt med sin livmoder kvar.

Jag håller tummarna för din hund!


Tuva fick somna in igår... 💔 Hennes värden blev sämre och hennes hälsa försämrades. Vi fick träffa henne innan vi tog beslutet och hon var väldigt svag, andades med pip och kändes trött. Hennes blick var inte densamma. Veterinären kände att det inte fanns mer att göra och att vi skulle låta henne somna in vilket vi gjorde. Allt har gått så fort och jag har knappt förstått att hon 8nte finns mer. Det är grymt.
 
Tuva fick somna in igår... 💔 Hennes värden blev sämre och hennes hälsa försämrades. Vi fick träffa henne innan vi tog beslutet och hon var väldigt svag, andades med pip och kändes trött. Hennes blick var inte densamma. Veterinären kände att det inte fanns mer att göra och att vi skulle låta henne somna in vilket vi gjorde. Allt har gått så fort och jag har knappt förstått att hon 8nte finns mer. Det är grymt.

Beklagar :heartcry:
 
Tuva fick somna in igår... 💔 Hennes värden blev sämre och hennes hälsa försämrades. Vi fick träffa henne innan vi tog beslutet och hon var väldigt svag, andades med pip och kändes trött. Hennes blick var inte densamma. Veterinären kände att det inte fanns mer att göra och att vi skulle låta henne somna in vilket vi gjorde. Allt har gått så fort och jag har knappt förstått att hon 8nte finns mer. Det är grymt.

Beklagar :( :heart
 
Man kan ta ett blodprov som heter SDMA. Det är ett slags enzym som stiger snabbare än kreatinin och urea. Man kan alltså upptäcka njursjukdom tidigare med det blodprovet. Är det normalt så är de förhöja njurvärdena troligtvis inte pga kronisk njursvikt.
Däremot kan hon ha fått en akut njursvikt till följd av livmoderinflammationen, narkosen, antibiotika och andra läkemedel som gavs etc. Vid uttorkning stiger också njurvärdena men det borde hon inte vara om hon fått rätt mängd dropp.
Har man tagit urinprov? Kollat om hon läcker protein i urinen? Utfällningar i urinen som syns vid njurskada?

Förhoppningsvis går njurvärdena nedåt nu när livmodern är borta. Men hon kan ju ha haft två problem - njurar samt livmoderinflammation. Då är det inte konstigt att njurarna blir sämre efter en narkos då det påverkar dom väldigt mycket om de redan inte mår bra.
Min egna sedan tidigare helt friska hund kastrerades i höstas och fick akut njursvikt till följd av narkosen. Mycket ovanligt, låg inne i 9 dagar. Hon är helt återställd och har inte fått bestående men, men det visar ändå att det inte alltid är helt ofarligt att söva en hund. Jag har inte skrivit om det här tidigare då jag tyckte att det var så extremt jobbigt när det hände och inte visste om hon ens skulle överleva. Och kände skuld för att jag bestämt att hon skulle kastreras fast att hon skulle klarat sig utmärkt med sin livmoder kvar.

Jag håller tummarna för din hund!


Hur var din hund under de dagar hon var inlagd? Blev hon sämre för att sedan bli bättre? Man vet ju aldrig hur mycket man ska kämpa utan får förlita sig på veterinären. Som Tuva mådde kändes det fel att låta henne kämpa på med tanke på veterinärens prognos.
 
Hur var din hund under de dagar hon var inlagd? Blev hon sämre för att sedan bli bättre? Man vet ju aldrig hur mycket man ska kämpa utan får förlita sig på veterinären. Som Tuva mådde kändes det fel att låta henne kämpa på med tanke på veterinärens prognos.

Jag beklagar verkligen :heart
Det låter som att din hund var mycket dålig.
Min hund var aldrig så dålig i sitt allmäntillstånd. Hon ville leka och träna, men lite deppig av att inte få följa med mig hem varje dag. Åt med god aptit och hade inga kräkningar när hon väl blev inskriven. Hennes njurvärden normaliserades redan efter ett dygn men steg igen, sannolikt pga en för snabb sänkning av droppet. På ultraljud såg njurarna fina ut men hon producerade ju väldigt mycket, utspädd urin, drack mycket och förlorade protein över njurarna. Men efter en mycket långsam sänkning av droppet under flera dygn så blev allt bra och vid återbesöket 2 veckor senare var alla värden fortsatt normala och hon drack och kissade normalt och på ultraljud kunde man inte se några men efter den akuta skadan. Jag är oerhört tacksam över att hon klarade sig men vi hade ju en helt annan utgångspunkt än vad ni tyvärr hade och hon hade ju normala njurvärden och var frisk innan sövningen.
 
Tuva fick somna in igår... 💔 Hennes värden blev sämre och hennes hälsa försämrades. Vi fick träffa henne innan vi tog beslutet och hon var väldigt svag, andades med pip och kändes trött. Hennes blick var inte densamma. Veterinären kände att det inte fanns mer att göra och att vi skulle låta henne somna in vilket vi gjorde. Allt har gått så fort och jag har knappt förstått att hon 8nte finns mer. Det är grymt.
Beklagar :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 783
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp