Njurskada/njurproblem?

Alexandra_W

Trådstartare
Nyfiken om någon har erfarenhet av icke-akut njurskada/njurproblem på häst?

Hästen har haft en oturlig vår/sommar och därför tyvärr fått upprepade kurer med NSAID (metacam och Fenylbutazon, inte båda preparaten samtidigt dock såklart)

Hon började för några veckor sedan kissa och dricka väldigt mycket. Blodprov visar lindrig njurpåverkan/njurskada tyvärr. Värdena i sig är inte alarmerande, men kombinationen avvikande värde och symtom är inte så bra. Gissningen är att det är NSAID som påverkat njurarna.

Vet kan inte säga så mycket just nu. Det smärtstillande hästen stod på sattes ut och nu avvaktar man för att dels se om symptomen förbättras och dels ta ett uppföljande prov och se om värdena förändras. Samt vad som händer med övrigt när medicinen sätta ut (det verkar fungera dock). Worst case scenario är att värdena stiger. Näst sämsta scenario är att varken symtom eller värden förändras. Det man hoppas på är att njurarna återhämtar sig så både symptom och värden normaliseras.

Det är dock väldigt avvaktande och ”öppet” kring vad de två inte så bra alternativen egentligen innebär... jag har - såklart - googlat, men det verkar ovanligt med njurproblem hos häst som inte beror på endera akut förgiftning eller att njurarna pga hög ålder ger upp. Och hästen passar ju inte riktigt in i någon av de kategorierna.
 
Nyfiken om någon har erfarenhet av icke-akut njurskada/njurproblem på häst?

Hästen har haft en oturlig vår/sommar och därför tyvärr fått upprepade kurer med NSAID (metacam och Fenylbutazon, inte båda preparaten samtidigt dock såklart)

Hon började för några veckor sedan kissa och dricka väldigt mycket. Blodprov visar lindrig njurpåverkan/njurskada tyvärr. Värdena i sig är inte alarmerande, men kombinationen avvikande värde och symtom är inte så bra. Gissningen är att det är NSAID som påverkat njurarna.

Vet kan inte säga så mycket just nu. Det smärtstillande hästen stod på sattes ut och nu avvaktar man för att dels se om symptomen förbättras och dels ta ett uppföljande prov och se om värdena förändras. Samt vad som händer med övrigt när medicinen sätta ut (det verkar fungera dock). Worst case scenario är att värdena stiger. Näst sämsta scenario är att varken symtom eller värden förändras. Det man hoppas på är att njurarna återhämtar sig så både symptom och värden normaliseras.

Det är dock väldigt avvaktande och ”öppet” kring vad de två inte så bra alternativen egentligen innebär... jag har - såklart - googlat, men det verkar ovanligt med njurproblem hos häst som inte beror på endera akut förgiftning eller att njurarna pga hög ålder ger upp. Och hästen passar ju inte riktigt in i någon av de kategorierna.

Ingen personlig erfarenhet, men en häst jag stod i samma stall som fick njursvikt till följd av NSAID. Den hästen var inte gammal öht (inte unghäst, men snudd på). Har för mig att den repade sig någorlunda, det tog några år dock. Minns inte om man behandlade njurproblemen på något sätt eller om man bara väntade ut det....
 
En vän har en häst med dåliga värden, det kom plötsligt. Han hade samtidigt blodbrist. Många veterinärer visste inte vad de skulle göra (han hade inte gått på medicin). Värdena har förbättrats genom följande:
- bort med överflödigt protein (höet hade mycket protein)
- fick Phytorénal och Ammoniumklorid
- bort med salt och kalk
- extra järn
- ge omega 3 och 6

Järnet var för blodbristen (det gavs under en kort period). Allt var under veterinärkoll och nu har värdena stabiliserats, det är inte helt bra men mycket mycket bättre. De ska följa upp snart igen.
 
Blodbrist beror väl sällan på järnbrist hos häst?

Den här har fina blodvärden osv. Det är ”bara” njurvärde samt proteinvärde som avviker.
Finns inget proteinöverskott att plocka bort, tvärtom.
Fast blodbrist är väl en brist på just röda blodkroppar och järn en förutsättning för att bilda nya? Men nu var det ju inte det din häst hade, så det är egentligen ointressant i sammanhanget. :)
 
Fast blodbrist är väl en brist på just röda blodkroppar och järn en förutsättning för att bilda nya? Men nu var det ju inte det din häst hade, så det är egentligen ointressant i sammanhanget. :)

Ja det är en spin off. Men väldigt sällan brist på röda blodkroppar är en äkta brist på järn hos häst. Det finns massvis med andra saker som spelar in i bildandet av röda blodkroppar
 
Ja det är en spin off. Men väldigt sällan brist på röda blodkroppar är en äkta brist på järn hos häst. Det finns massvis med andra saker som spelar in i bildandet av röda blodkroppar
Absolut, det är jag med på! Men vet att man ofta tillsätter bl a järn för att hjälpa till med bildandet av nya röda blodkroppar. Därmed inte sagt att anemin behöver bero på just järnbrist.
 
Fast blodbrist är väl en brist på just röda blodkroppar och järn en förutsättning för att bilda nya? Men nu var det ju inte det din häst hade, så det är egentligen ointressant i sammanhanget. :)
Nej en häst har sällan brist på järn. Det ska till ordentliga stora blödningar innan en häst drabbas av järnbrist. Blodbrist hos häst är i normalfallet kopparbrist. Att då ge hästen järn ger en ännu större kopparbrist.
 
Absolut, det är jag med på! Men vet att man ofta tillsätter bl a järn för att hjälpa till med bildandet av nya röda blodkroppar. Därmed inte sagt att anemin behöver bero på just järnbrist.

Mja det är ju just det som inte är så enkelt. Beroende på orsak kan man förvärra problemet. Men det är en egen tråd
 
Jag tycker inte man kan vara så kategorisk. Bevisligen fungerade järntillskott på denna häst.

Eller så hade det blivit bättre ändå. Var bara rent generellt att jag blev förvånad att man behandlat med järn. Sen kan det för all del kanske varit konstaterat att den hästen hade reell järnbrist. Men så ingen läser och tänker ”låga röda, jag köper järntillskott”, och sen ger det på egen hand - det kan bli jättegalet.
 

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 114
Senast: Doccan
·
Övr. Katt I går var vet här för att titta på lite smårblessyrer på hästarna, samt vaccinera hunden och katterna. Gamla tant katt, 17 år, fick...
Svar
7
· Visningar
22 555
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp