Njursten - kost?

Philosophia

Trådstartare
Är det något särskilt som man ska tänka på när man har/har haft njursten vad gäller kosten? Dricka mycket vatten ska man göra har jag förstått, men är det något som man bör undvika? Hur är det t.ex. med kolsyrat mineralvatten? Det är tyvärr lite av en last som jag har.

Jag har haft lite ont i ryggslutet några dagar men trodde att det berodde på annat. Men i morse så kissade jag ut en sten som var stor att jag inte begriper hur den överhuvudtaget tog sig ut. Det var nästan lite chockartat.
 
Jag vet inte vad man säger idag men min mormor som fick plocka bort en njure pga mycket kraftig njursten fick order om vissa saker hon inte borde äta. De jag minns var tomter (vilket hon åt i små mängder) och rabarber. Rabarberna var helt förbjudnna pga oxalsyran.
 
Just karbonater skulle jag nog hålla mig ifrån eftersom de flesta sådana salter räknas som olösliga. Det kan fungera i kroppen men jag skulle kolla upp det noga först så det inte blir ännu värre.
 
Svarar alla: Nu när jag har läst lite i länkarna som Martha refererade till så blir jag inte riktigt klok på det. Det verkar finnas njurstenar och njurstenar. Alla typer består inte av samma sak och för vissa ska det vara bra med citrus/citronsyra eftersom det löser kalk men för andra kan det rent av vara dåligt. Motsvarande verkar gälla bikarbonat.

I dagsläget äter jag mycket rå spenat (oxalsyra), citrusfrukter och annan syrligare frukt. I helgen mumsade jag dessutom en hel del rabarber (fast stenarna kanske inte bildas så fort?). Kanske jag ska börja där och minska lite på det?

Vad ska man tro om smaksatt mineralvatten?
 
Det jag hittade vid en snabbkoll var att de vanligaste stenarna var oxalsyrastena. Om jag var du skulle jag definitivt dra ner kraftigt på oxalsyraintaget. Hela bildades säkert inte i helgen men det var kanske nu som det blev för mycket.
 
Kollade lite på vilka andra frukter och grönt som innehåller oxalsyra. Jag har ätit en hel del ananas den senaste tiden och det ska tydligen innehålla det (om inte den googlade källan ljuger).

Nåja, tack för alla tips hittills! Jag börjar där. :)
 
Nu är det lite synd om mig. Det känns värre och värre för varje gång jag går och kissar (vilket jag gör var 20:e minut ungefär) och det fortsätter att komma "grus" och blod (tur att vi inte är så finkänsliga här :nailbiting:). Vad jag ska och inte ska äta börjar med andra ord kännas som det minsta problemet. Jag har ringt sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag skulle kontakta min läkare eftersom stenen var så stor. Så det har jag gjort.
 
@Philosophia: Stenen har säkert legat länge (år) i njuren och vad du ätit senaste veckorna har inte påverkat den.
Just att stenen du har kissat ut är stor tycker jag inte är nån anledning till läkarkontakt. Däremot att du har besvär nu. En koll av njurvärdet hade kanske inte varit så dumt.
 
@Philosophia: Stenen har säkert legat länge (år) i njuren och vad du ätit senaste veckorna har inte påverkat den.
Just att stenen du har kissat ut är stor tycker jag inte är nån anledning till läkarkontakt. Däremot att du har besvär nu. En koll av njurvärdet hade kanske inte varit så dumt.

Jag var av annan anledning och tog blodprov för en vecka sedan och då var njurvärdet bra (P-kreatinin 86 mikrom). Men oavsett så känns det som en anledning att komma iväg till läkaren. Jag har mejlat min husläkare men han har väl mejlkorgen full nu efter påsk, så det blir nog till att åka till den öppna mottagningen i morgon. Dumt nog ska min läkare vara borta en dryg månad från och med torsdag.

Så stenar kan alltså ligga och skvalpa (eller vad de nu gör) så länge? Det kanske kan förklara en märklig ilande och på samma gång molande ländryggsmärta som jag hade sent i höstas? Jag fick så ont att jag inte kunde sova. Det kom från ingenstans, höll i sig några dagar och försvann sedan lika plötsligt som det kom.
 
Njurstenar kan ligga i många år i njuren där den har skapats. Normalt sett gör de inte ont där, utan ger smärta först när (om) de ger sig iväg ut i urinledaren, då de brukar ge upphov till väldigt kraftiga kramper. Dessa verkar ju du ha sluppit!
Stenar mer än 6 mm i diameter brukar inte kunna gå ut av sig själva, utan fastnar på vägen och ger smärtor och kan även skada njuren pga att urinen stoppas upp av stenen i urinledaren och ger ett tryck på insidan av njuren. Då ser man en stegring av kreatininet.
 
Jo, tack och lov tycks jag ha sluppit smärtan! Sjukvårdsrådgivningen var förvånad över att jag varken hade haft smärtor eller feber med tanke på stenens storlek. Ut kom den utan några större besvär, men jag gissar att blödningen när jag kissar beror på att den rispade hål på vägen. Nu gör det gruvligt ont när jag kissar, men det är rätt överkomligt i övrigt. Tack så mycket för att du tog dig tid och svarade. :)

Fejko: Tack för tipset (även om jag inte tål NSAID). :) Just nu behöver jag tack och lov inget smärtstillande och jag hoppas att det stannar där.
 
När du träffar din läkare så fråga om du kan få papaverin utskrivet. Det är helt oslagbart vid njurstensanfall. Mycket effektivare än diklofenak som du ju ändå inte tål. Kramperna släpper omgående och så också smärtan. Märkligt nog brukar inte papaverin skrivas ut i normalfallet om man inte själv frågar efter det. Varför varken vet eller förstår jag eftersom det är en så effektiv medicin.

Krya på dig!
 
När jag hade haft njutstensanfall rekommenderade läkarna mig att dricka tranbärsjuice. Med tanke på riskerna med oxalsyra vet jag inte hur väl förankrat det rådet var, men jag har i alla fall inte haft några vidare problem. Anfallet hade jag för 8-10 år sedan.
 
Jag vet inte vad man säger idag men min mormor som fick plocka bort en njure pga mycket kraftig njursten fick order om vissa saker hon inte borde äta. De jag minns var tomter (vilket hon åt i små mängder) och rabarber. Rabarberna var helt förbjudnna pga oxalsyran.
Hur stora tomter får man äta:confused:
Allvarligt, alla kostråd måste vara baserade på typen av stenar!
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår satt man på akuten och fick diagnosen njursten allra troligast. Det gör fantastiskt ont men inte så ont att de tyckte att de gör...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: Efwa
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 274
Senast: super
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 063
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp