NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Magiana

Trådstartare
Jag skulle verkligen behöva bli av med min blodfobi. De terapier som jag provat har inte fungerat. KBT fungerade inte och hypnos fungerade inte heller. Hon som gav hypnos var f.ö. väldigt nyutbildad och hon erkände att hon inte hade så mycket erfarenhet av mitt problem. Jag har också läst en bok som jag fick låna av denna terapeut där det beskrevs hur man i tanken skulle förena minnet av en känsla med känslan just nu för att lösa upp fobin. (Enkelt förklarat.) Det fungerade inte heller.

Hur är det med NLP? Kan det vara värt att prova? Eller kan det rent av vara en skadlig hjärntvätt?
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag tycker personligen att vi hjärntvättar oss själva ganska mycket när vi hamnat i fobier t ex ...Jag vet folk som slutat röka, blivit av med fobier etc med hypnos. Det enda man borde vara noga med är att kolla upp de som utför det .
Tycker jag :)
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag tycker personligen att vi hjärntvättar oss själva ganska mycket när vi hamnat i fobier t ex ...

Klockrent. Jag har inte tänkt på det på det viset förut men så kan man ju uttrycka det. Fobin har man ju skapat och den fyller inte ens en funktion.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag blev inte av med fobin.:meh: Det bara fortsatte att vara otäckt.

Det kan delvis också bero på att jag inte fick tillräckligt med tid på mig. Vi jobbade med min ångest samtidigt och kbt funkade inte på det heller. Det blev bara att jag försökte "skärpa mig" men när jag inte orkade det så rasade allt.
 
Senast ändrad:
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag blev inte av med fobin.:meh: Det bara fortsatte att vara otäckt.

Ja det förstod jag. Menade mer vad i processen som gick fel.
Hur jobbade ni?
Antar att du och din terapeut pratade om varför det inte fungerade?
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Nej, hon var ptp-psykolog och slutade då hennes tjänst var tidbegränsad. Det enda vi hann med var att titta på bilder som hon rangordnat efter vad hon trodde var mindre äckliga bilder och senare mer äckliga bilder och dit kom vi aldrig. Jag vande mig aldrig vid de mindre äckliga bilderna heller.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Nej, hon var ptp-psykolog och slutade då hennes tjänst var tidbegränsad. Det enda vi hann med var att titta på bilder som hon rangordnat efter vad hon trodde var mindre äckliga bilder och senare mer äckliga bilder och dit kom vi aldrig. Jag vande mig aldrig vid de mindre äckliga bilderna heller.

Då är det väl kanske lite felaktigt att säga att KBT inte funkar eftersom du ju inte genomgått behandling.
Kanske skulle prova igen?
KBT är ju trots allt den mer effektiva behandlingen vi har mot fobier.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag kom ju aldrig ifrån steg 1 ens... Allt stannade redan där. Tror jag är rätt hopplös faktiskt :(
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag kom ju aldrig ifrån steg 1 ens... Allt stannade redan där. Tror jag är rätt hopplös faktiskt :(

Fast utan att veta mer än det du skrev i tråden så är jag ganska övertygad om att en bra terapeut kan hjälpa dig igenom det. Det låter som om ni började för svårt, klart man inte kommer vidare då.
Fördelaktigt är ju även om patienten är delaktig när man gör ångesthierarkin så man jobbar med rätt saker..
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag tycker personligen att vi hjärntvättar oss själva ganska mycket när vi hamnat i fobier t ex

Som sagt, så klockrent! :bow:

Och det är här KBT är så bra. Man ska ju inte fokusera på själva fobin egentligen, i TS fall blodet, utan om varför man reagerar som man gör inför konfrontationen med sin fobi, och hur man lär sig hantera de känslorna fobin framkallar.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag har svårt att tänka mig lättare övningar än de vi började med. Någon annan kanske kan det. Det var som sagt bara bilder vi tittade på och det var ju av naturliga skäl inte möjligt för mig att rangordna bilderna.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Oavsett så kanske det är värt att prova igen innan du lägger pengar på diverse ovetenskapliga metoder?
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Du kanske måste vara mer mentalt förberedd innan bilderna kommer, det mentala är mycket viktigare än det du ser, du måste kunna omvärdera det du känner
Även när du tänker på blod så kanske du mår dåligt...en bra terapeut för dig kanske ska börja redan vid tanken
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Även när du tänker på blod så kanske du mår dåligt...

Stämmer. Jag reagerar även då folk pratar om relaterade saker, t.ex. att någon blivit sjuk, eller på situationer då någon skulle kunna göra sig illa. Om jag själv får en skråma, t.o.m. en riktigt liten en som knappt är en prick så måste jag hålla för det tills det slutat blöda och sen jättelång tid efter det också för säkerhets skull. Det kan ta ett par timmar.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag håller med line_n, jag har gått i KBT-terapi och jag tycker inte det du beskriver låter som någon KBT alls, faktiskt. Jag gick visserligen inte för att jag hade någon fobi, men jag fick ändå börja i tanken endast och göra mig själv medveten om mina egna tankemönster. Det höll vi på med ganska länge innan vi ens kom fram till det jag behövde hjälp med.

All förberedelse gjorde att när vi väl "kom till saken" så gick det ganska fort. :D Jag skulle också rekommendera att du ger KBT en till chans, med en terapeut som inte har någon tidsbegränsning (inte ska sluta eller flytta till Mongoliet eller få barn inom den närmaste framtiden).
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag minns inte riktigt om vi gjorde något annat innan vi tittade på bilderna då vi också hade jobbat en del med min ångest och blodfobin var en detalj som triggade ångesten. Vad gäller det sistnämnda minns jag i alla fall att jag fick trigga igång en del ångestsymptom manuellt, en och en så att hela ångestupplevelsen delades upp i fragment som var mindre skrämmande än när allt kom på en gång. Vad gäller blodfobin fick jag lära mig hur jag själv kunde höja blodtrycket så att jag kunde undvika ett blodtrycksfall/svimning.

Suck. På något sätt måste jag ta tag i det. Det funkar inte att jag bara kraschar totalt när kroppen strular och jag måste in till sjukan :( Som om man inte hade nog med annat...
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Här är en till som kbt inte fungerat på. Och jag har provat flera olika terapeuter, ett år i taget. Träffade en EMDR-terapeut (med kompetens inom kbt och annan terapiform) som sa att det var vanligt att svårare fobier inte kan botas av kbt. I vilket fall blev jag inte det minsta hjälpt, snarare tvärt om, och jag vet flera som delar min upplevelse av kbt. Så nej, du är inte hopplös eller ovanlig. Vi måste bara hitta rätt, och det är inte så bara...
 
Senast ändrad:
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Ja, det är inte så bara. Ångesten har jag fått hyfsat hanterbar med meditation och yoga, så där hittade jag fungerande alternativ. Fobin sitter där den sitter, än så länge.
 
Sv: NLP? Bra, hokus pokus eller skadligt?

Jag kan ju inte lova att det kommer funka. Det funkar inte för alla. Och det brukar också vara väldigt viktigt att man kommer till rätt terapeut som passar en individuellt.
Men om du bara har provat en gång, det var dessutom en nyutbildad psykolog och ni kunde inte genomföra behandlingen - kan det inte vara värt att prova igen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 091
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp