No show avgifter på restaurang

Islandshästryttare

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid innan. Har sett allt från 200 kronor till 500 kronor per bokad gäst. Jag förstår att no show är problematiskt för restauranger som förbereder råvaror och kanske tar in extra personal vid en fullbokad restaurang och har egentligen inget problem med det så länge det är rimlig summa och man har möjlighet att avboka iallafall samma dag några timmar innan.

Däremot har jag stött på någon restaurang som tar saftigt betalt om man inte avbokat minst 20 dagar innan. Här pratar vi alltså om en vanlig middagsbokning inte bröllop, konferensmiddag eller liknande där jag kan förstå att man har
kostnader lite längre i förväg. De restaurangerna får inte min bokning tycker det är oskäligt. Likadant har jag sett nån restaurang som debiterar en summa efter eget gottfinnande enligt avtalsvillkoren den restaurangen hoppar jag också över att boka på. Det kan ju bli lite vilka summor som helst och det är väl dessutom oskäligt avtalsvillkor.

Har ni stött på detta? Hur ställer ni er till en sån här avgift?
 
Det ar inte ovanligt har i London - ibland ar det en reservationsavgift pa £10 som dras av notan, ibland ar det att ofta att de debiterar runt £10, alltsa betydligt mindre an vad en middag kostnad, om du inte dyker upp. Oftast brukar det dock vara runt 24 timmars avbokning som kravs, vilket kanns hyfsat rimligt.

aven fast jag personligen tycker det ar irriterande sa forstar jag resturangerna - framforallt efter att jag lart att en del ligger i vanan av att boka flera resturanger, for att kunna bestamma sig pa dagen vilken slags mat man kanner for!
 
Jag har sett det på ett par lite finare (inte i toppen av toppen, där har jag ingen koll..) restauranger. Både i större och lite mindre städer (bl.a Stockholm och Strängnäs, för att ge ett par exempel) Några hundralappar per gäst, kommer inte ihåg när avbokning skulle ske men det var inte flera veckor - gissar 48h. Debiteras på kreditkortet som används vid bokning. Det tycker jag inte är orimligt på ett ställe som är lite finare och där en behöver boka för att få bord. Samma villkor gäller bl.a hos "min" frisörsalong - där fullt pris debiteras - och tatuerare - som debiterar för minst en timmes jobb (upp till fullt pris för den bokade tiden).

Jag lyssnade på en ekonomipodd där en välkänd person från restaurangbranschen var med för inte alltför länge sen. Enligt honom är 5% vinst en bra vinstmarginal för en restaurang, då är en som ägare glad. En dyr bransch att vara i, med höga omkonstnader. Det krävs ju inte alltför mycket för att vinsten ska "gå upp i rök" då.

//Liten, som i ärlighetens namn inte har besökt den typen av restauranger ännu (och inget kreditkort har), men ändå.
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid innan. Har sett allt från 200 kronor till 500 kronor per bokad gäst. Jag förstår att no show är problematiskt för restauranger som förbereder råvaror och kanske tar in extra personal vid en fullbokad restaurang och har egentligen inget problem med det så länge det är rimlig summa och man har möjlighet att avboka iallafall samma dag några timmar innan.

Däremot har jag stött på någon restaurang som tar saftigt betalt om man inte avbokat minst 20 dagar innan. Här pratar vi alltså om en vanlig middagsbokning inte bröllop, konferensmiddag eller liknande där jag kan förstå att man har
kostnader lite längre i förväg. De restaurangerna får inte min bokning tycker det är oskäligt. Likadant har jag sett nån restaurang som debiterar en summa efter eget gottfinnande enligt avtalsvillkoren den restaurangen hoppar jag också över att boka på. Det kan ju bli lite vilka summor som helst och det är väl dessutom oskäligt avtalsvillkor.

Har ni stött på detta? Hur ställer ni er till en sån här avgift?
Jag tycker det är ganska naturligt och okej, men jag tänker ändå att det kanske skulle räcka att vara stenhård mot just no show och samtidigt fortfarande ha hyfsat generösa avbokningsregler, om man hör av sig senast några timmar innan.

Men jag förstår också att större bokningar är mer sårbart, är inte riktigt hållbart att först tacka nej till massor av gäster och sen en timme innan så avbokar gruppen på 22 pers som bokat födelsedagsmiddag.

No show på riktigt är fantastiskt respektlöst mot människor som driver verksamhet.

Jag tycker inte om när det är höga avgifter för avbokning oavsett när man avbokar, det kommer att göra att jag väljer att boka på annat ställe. Trots allt kommer sjukdomar och annat ivägen någon gång ibland.
 
Jag stötte på det för första gången igår. Blev lite förvånad först att jag behövde bekräfta bokningen med betalkort så läste villkoren noga. Där var det 6h avbokning och restaurangen var i princip fullbokad. Tycker det känns rimligt. Samma dag bör man ju rimligtvis veta att man ska dit liksom.
 
Har stött på det några gånger, mest i London men tycker det blir vanligare hemma också. Jag tycker det är fullt rimligt. Sinnessjukt respektlöst att inte dyka upp. Normalt sett reggar man ju sitt kort vid bokning så att de tar betalt förutsätter jag.
 
Jag stötte på det för första gången igår. Blev lite förvånad först att jag behövde bekräfta bokningen med betalkort så läste villkoren noga. Där var det 6h avbokning och restaurangen var i princip fullbokad. Tycker det känns rimligt. Samma dag bör man ju rimligtvis veta att man ska dit liksom.
Men det kan också vara så att man blir sjuk innan på dagen, och jag ser hellre att sjuka människor stannar hemma än sitter bredvid och snörvlar för att inte förlora sina pengar. Men kanske kunde man ha ett system där man får betala avbokningsavgiften även vid sjukdom, men får ett presentkort på motsvarande summa att använda inom 3 månader eller nåt.
 
Jag förstår absolut principen och inser att det kan finnas en rimlighet i det. Jag vet ju att det finns de som bokar bord och inte dyker upp vilket är oerhört respektlöst mot restaurangen som kan ha tackat nej till andra gäster för att det är fullbokat.
Dock kan man som sagt bli sjuk eller få förhinder genom att någon annan blir sjuk som man måste prioritera. Tänk häst, barn, förälder o s v. Därför kommer jag personligen att hålla mig ifrån sådana ställen, vilket i sig inte blir så svårt då jag är mest förtjust i syltor där det oftast inte behövs bordsbeställning.
 
Min irritation kring resturanger ar mer kring hur manga som ar fullbokade, och att det ar mycket svarare an det brukade vara att bara dyka upp pa dorren och kunna fa ett bord!
Gor det svart att planera nagot mer spontant, och for storre grupper (6-8 och mer typ) ar det ofta jattesvart att fa plats om du inte bokar minst 2 veckor i forvag - kanns trakigt, och indikerar till mig att det finns rum for fler resturanger, ekonomiska svarigheter till trots!
 
Min irritation kring resturanger ar mer kring hur manga som ar fullbokade, och att det ar mycket svarare an det brukade vara att bara dyka upp pa dorren och kunna fa ett bord!
Gor det svart att planera nagot mer spontant, och for storre grupper (6-8 och mer typ) ar det ofta jattesvart att fa plats om du inte bokar minst 2 veckor i forvag - kanns trakigt, och indikerar till mig att det finns rum for fler resturanger, ekonomiska svarigheter till trots!

Jag tror snarare det beror på att folk gärna bokar tre eller fyra restauranger samma tid för att slippa välja i förväg vilken mat de ska äta . Själv tycker jag det är respektlöst både mot krögarna och sin omgivning och skulle själv aldrig komma på tanken. Men folk är väl mer egoistiska nuförtiden kanske.
 
Jag tror snarare det beror på att folk gärna bokar tre eller fyra restauranger samma tid för att slippa välja i förväg vilken mat de ska äta . Själv tycker jag det är respektlöst både mot krögarna och sin omgivning och skulle själv aldrig komma på tanken. Men folk är väl mer egoistiska nuförtiden kanske.

Jo, jag patalade den problematiken, men atminstonde har verkar manga resturanger inte ha nagot problem med att fylla resturangen aven om de far sena avbokningar, eftersom det ofta inte finns lediga bord om man dyker upp pa kvallen
 
Har bara stött på det på michelinrestauranger vilket jag tycker är fullt rimligt, med tanke på vilka råvaror de jobbar med och hur mycket förberedelse allt tar. Då är det oftast kring 72-48h avbokning.
Håller med, men samtidigt har många av dem låååånga reservlistor att ringa in ersättare på. Men visst det tar också tid och kraft. (72-48 timmar är dock ändå högst rimligt, om man ska lyckas få in reserver som vill ha platserna)
 
Tycker det är fullt rimligt att ta ut en avgift om kunden inte dyker upp eller avbokar i tid. Däremot kan jag tycka att avbokning 20 dagar i förväg låter lite väl mycket. Tänker att upp till 72 timmar är fullt rimligt.
 
Har i sta'n har vi inget sadant ... vi har en del restauranger dar man maste bestalla for att kunna fa bord, pa vissa upp till veckor innan nu i semester tider och manga turister i sta'n.

Daremot har jag inte varit med om att nagon restaurant har som tar betalt om man avbokar dagen innan i Portland, om man inte har bokat over ett visst antal gaster. Jag tror det var ett sallskap av 11 gaster och da maste man avboka 24 timmar innan. Vanligtvis behover man inte betala om man avbokar fore 4pm eller liknande.

De flesta restauranger med inte sa manga bord har den policyn i Portland, sarskilt nu pa sommaren nar folk gar ut sa mycket oftare och det ar en hel del turister i sta'n.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp