Nobelprisen 2022

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu är det Nobelveckan och jag antar att jag inte är den enda som är intresserad av detta.

Idag tilldelades Svante Pääbo priset i medicin för sin forskning inom evolutionär genetik. Det är en forskning som jag har följt med stort intresse, och för mig var det intressant med en pristagare vars forskning jag känner till och har följt. Tycker också att det var väldigt passande efter att vi i Sverige har fått en andra vice talman som inte tror på evolutionsteorin att belöna en forskare vars arbete stöder evolutionsteorin. Kanske en händelse som ser ut som en tanke?
 
Hehe, jag såg inte din tråd förrän efter att jag själv känt mig tvungen att lyfta detta intressanta sammanträffande i regeringsbildningstråden. Men det känns rimligt att Nobelprisen får en egen tråd, så inte den seriösa vetenskapen försvinner in i ett allmänt töcken i den andra. Bra val i detta avseende i alla fall! Och såklart roligt att det är en svensk som förtjänat priset helt av egen kraft.
 
Jag tänker att vi kan diskutera allt från innehållet i forskningen som belönas till hur fördelningen blir mellan kvinnor och män, till om Julia Kronlid får Svante Pääbo till bordet på nobelfesten. Fast jag har för mig att drottningen brukar ha medicinpristagaren till bordet, men jag kan minnas fel.
 
Jag tänker att vi kan diskutera allt från innehållet i forskningen som belönas till hur fördelningen blir mellan kvinnor och män, till om Julia Kronlid får Svante Pääbo till bordet på nobelfesten. Fast jag har för mig att drottningen brukar ha medicinpristagaren till bordet, men jag kan minnas fel.
Brukar inte SD vara portade från nobelfesten? Håller med om att det var ett intressant nobelpris för övrigt
 
Fysikpriset gick till John F. Clauser, Alain Aspect och Anton Zeilinger. Jag vet ingenting om fysik och kan inte ha åsikter om deras forskning. Däremot måste jag få tycka att det är tråkigt att det är tre män. Var det inte 100% män förra året?
 
Läste Min far (La Place) för många år sen , på A-kursen i franska. Tyckte mycket om den då och plockade fram den nu för en omläsning. En mycket kort roman men "tät" innehållsmässigt. Hon skriver om sin pappa som kommer från enkla förhållanden, om hur hennes intellektuella klassresa uppmuntras av pappan, samtidigt som den skapar ett avstånd mellan dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp