Nödvändigt eller inte att analysera allt foder?

Jag känner att du kanske bör skaffa lite allmän kunskap annat än just att tro /tolka Kellon eller vem det må vara som exempel, som du utrycker din tro här .

Varför känner du det? Jag kan väl få skicka vidare sådant jag läst från en väldigt framstående veterinär och forskare på hästars näringsbehov? Saxat från https://drkhorsesense.wordpress.com/ (alla kan ju gå in där och läsa och tolka själva om jag tolkar fel vilket givetvis är möjligt):

"
Tendons and ligaments are a specialized form of connective tissue, the most abundant tissue type in the body which also accounts for over 50% of the body’s protein yet little attention is paid to the role of nutrition. Lysine is the major essential amino acid in connective tissue, as well as its derivative hydroxylysine. Vitamin C is required for that conversion. Copper, a very common deficiency, is needed for the formation of strong reinforcing cross-links in the structure of tendons and ligaments. Although its exact role is unclear, magnesium is important to integrity of these tissues. Use of the quinolone antibiotics which can tie up magnesium is associated with side effects of tendon/ligament damage that can be prevented with magnesium.

Necessity of vitamin C supplementation is questionable since the horse can manufacture vitamin C but making sure lysine, magnesium and copper are adequately supplemented is simply common sense and important to these horses. Couple with some simple management adjustments and you will maximize the chance of enjoying an athletic partnership with the horse.


"
 
@Charly jag känner inte att jag kan bidra med tydligare reflektion ang åsikt/tankar än jag redan gjort ang dina inlägg 👍
Ok. Det verkar som att man antingen kan allt och kan förklara allt och då är man besserwisser som försöker trycka ner folk. Eller så har man läst på så gott man kan utan att vara expert och då får man skit för att man inte kan förklara varenda kemisk process i kroppen. För min del kan man (efter att jag kollat otroligt många höanalyser) gärna skita i analys om man ändå ger (utöver övriga makromineraler) magnesium samt zink, koppar, jod, selen, salt (e-vitamin och omega-3 när de inte äter gräs) i balans och minst 150-200% av minimibehovet plus en dos lysin, metionin, treonin eller nåt proteintillskott som har detta om man misstänker proteinbrist. Rörelse och motion på det.
 
Varför känner du det? Jag kan väl få skicka vidare sådant jag läst från en väldigt framstående veterinär och forskare på hästars näringsbehov? Saxat från https://drkhorsesense.wordpress.com/ (alla kan ju gå in där och läsa och tolka själva om jag tolkar fel vilket givetvis är möjligt):

"
Tendons and ligaments are a specialized form of connective tissue, the most abundant tissue type in the body which also accounts for over 50% of the body’s protein yet little attention is paid to the role of nutrition. Lysine is the major essential amino acid in connective tissue, as well as its derivative hydroxylysine. Vitamin C is required for that conversion. Copper, a very common deficiency, is needed for the formation of strong reinforcing cross-links in the structure of tendons and ligaments. Although its exact role is unclear, magnesium is important to integrity of these tissues. Use of the quinolone antibiotics which can tie up magnesium is associated with side effects of tendon/ligament damage that can be prevented with magnesium.

Necessity of vitamin C supplementation is questionable since the horse can manufacture vitamin C but making sure lysine, magnesium and copper are adequately supplemented is simply common sense and important to these horses. Couple with some simple management adjustments and you will maximize the chance of enjoying an athletic partnership with the horse.


"
Tyvärr framgår det inte om det gäller den unga hästen som växer och utvecklar sina senor eller för en vuxen häst för att bebehålla god hälsa i senorna
 
Tyvärr framgår det inte om det gäller den unga hästen som växer och utvecklar sina senor eller för en vuxen häst för att bebehålla god hälsa i senorna
Texten i sin helhet rör sen- och ligamentskador men den biten jag klippte ut tolkar jag handlar om senor och ligament i allmänhet, både växande, äldre, skadade, friska.
 
Ok. Det verkar som att man antingen kan allt och kan förklara allt och då är man besserwisser som försöker trycka ner folk. Eller så har man läst på så gott man kan utan att vara expert och då får man skit för att man inte kan förklara varenda kemisk process i kroppen. För min del kan man (efter att jag kollat otroligt många höanalyser) gärna skita i analys om man ändå ger (utöver övriga makromineraler) magnesium samt zink, koppar, jod, selen, salt (e-vitamin och omega-3 när de inte äter gräs) i balans och minst 150-200% av minimibehovet plus en dos lysin, metionin, treonin eller nåt proteintillskott som har detta om man misstänker proteinbrist. Rörelse och motion på det.

Gör ett sista försök.
Nej verkligen inte ang de stora vågskålar du känner är relevanta.

Man behöver varesig inte strunta i grundanalys på grovfodret, eller snurra in på mikro nivåer för att ändå få en vettig nivå på det hela. Dina redogörelser känns helt snurriga eftersom du trots att du tror på dem så mycket, samtidigt skriver att du verkligen inte vet men du förlitar dig på källorna du läst och tolkat ändå. Att du anser att senskador på häst skulle vara relaterat till brist på minutiös uträknad foderstat osv känner jag att jag inte ens orkar bemöta mer än jag redan gjort .
 
Gör ett sista försök.
Nej verkligen inte ang de stora vågskålar du känner är relevanta.

Man behöver varesig inte strunta i grundanalys på grovfodret, eller snurra in på mikro nivåer för att ändå få en vettig nivå på det hela. Dina redogörelser känns helt snurriga eftersom du trots att du tror på dem så mycket, samtidigt skriver att du verkligen inte vet men du förlitar dig på källorna du läst och tolkat ändå. Att du anser att senskador på häst skulle vara relaterat till brist på minutiös uträknad foderstat osv känner jag att jag inte ens orkar bemöta mer än jag redan gjort .

Men hur tycker du att man ska "veta" då om man inte försöker ta till sig forskning eller lyssna på någon som gör det? Jag förstår verkligen att folk inte orkar hålla på och räkna men det gör inte vissa näringsämnen mindre viktiga eller mindre i riskzonen för brist eller obalans. Du menar att ta hänsyn till mikromineraler är "minutiös uträkning" och att jag tycker det måste göras, vilket jag ju inte tyckte även om jag gör det själv. Det kan vara bra att veta att mikromineraler spelar (minst) lika stor roll för kroppens funktioner som andra näringsämnen så man kan börja felsöka om man får problem, ännu hellre förebygga problem. Det finns ju färdiga mineralblandningar som tar hänsyn till detta men mest utomlands vad jag vet. Antingen utgår man ifrån att det är brist (vilket man kan göra om man inte kan/vill ta analys) eller så tar man analys för att få det bekräftat. Att helt skita i mikromineraler är väl iaf inte optimalt men som sagt så har man inga problem så behöver man ju inte lägga sin tid och energi på det utan kan träna och ha det gött istället. Jag känner ingenting kring senor och andra funktioner i kroppen utan kan bara föra vidare Kellons kunskap att näringsintaget är betydelsefullt och att vissa näringsämnen ofta är brist.
 
Jag tycker tankarna ang fri tillgång är väldigt relevanta.
Det har blivit väldigt poppis bland hobbyhästägare senaste årtiondet med fri tillgång utifrån att denna grupp hästägare nappat på att hästar behöver tuggtid större delen av dygnet för att må bra .

Tyvärr blir det inte riktigt så enkelt och utifrån det får väldigt många problem med hästarnas hälsa .

Detta problem är ju väldigt uppmärksammat av veterinärer och övriga inkl forskare .

Jag erfar inte att problemet i sak är relaterat till huruvida folk analyserar sitt grovfoder eller inte. Erfar att väldigt många som analyserar grovfoder och räknar i detalj har hästar med fång/EMS/IR osv.

Själv erfar jag som sagt att en del av problemet är relaterat till huruvida grovfoder är analyserat eller inte och om man då klarar av att tyda analysen. Det är väldigt många som har gått över till fri tillgång/stora givor som sagt. Mängden är givetvis en del av problemet men jag själv erfar att det även har betydelse för resultatet av utfodringen vad grovfodret innehåller. Allt för många hästägare tror att ett kilo hö är ett kilo hö, oavsett innehåll. Hade man valt att lägga några hundralappar på en analys så hade man haft chansen att inse i förväg att min häst kommer inte klara av de här värdena på höet. Som jag nämnde innan. Det är skillnad på ett hö med tex 5Mj och 5% socker och ett hö med mer än dubbla värdena. Jag är övertygad om att jag hade sett färre överviktiga fångponnyer om hästägare hade köpt ett hö anpassat för just sin häst och inte bara fodrat med närmsta möjliga/ billigaste. Men vi får enas om att vara oense om att innehållet i ett grovfoder påverkar hästens hull.

Och ja, vi hästägare som har hästar med fång/ EMS /IR har konstigt nog en tendens att analysera vårt grovfoder. Grovfoder är ju i dagsläget det enda sättet att "medicinera" dessa hästar och jag gissar att de flesta hästägare till dessa hästar, likt mig, vill hålla sina hästar vid liv. För det är väl inte så att någon tror att det är själva grovfoderanalysen som gett hästen EMS...
 
Gör ett sista försök.
Nej verkligen inte ang de stora vågskålar du känner är relevanta.

Man behöver varesig inte strunta i grundanalys på grovfodret, eller snurra in på mikro nivåer för att ändå få en vettig nivå på det hela. Dina redogörelser känns helt snurriga eftersom du trots att du tror på dem så mycket, samtidigt skriver att du verkligen inte vet men du förlitar dig på källorna du läst och tolkat ändå. Att du anser att senskador på häst skulle vara relaterat till brist på minutiös uträknad foderstat osv känner jag att jag inte ens orkar bemöta mer än jag redan gjort .
Vad man behöver eller inte är väl upp till var och en och inget någon på ett internetforum ska diktera!

Om man har, som jag, haft problem med märkliga skador på sina hästar så gör man ju allt för att i bästa mån försöka förebygga på alla nivåer. Vilket jag upplever @Charly har försökt förklara. Min förra hade ju bla problem med hovbensuppluckring som jag misstänker hade att göra med ett järnöverskott då vi hade väldigt mycket järn i vattnet i stallet där jag stod.

Jag har inga bevis men om vi skulle äta väldigt ensidig kost så skulle vi alla snart få diverse bristsjukdomar det är ju vetenskapligt bevisat så varför skulle inte samma hända hästar?

Iom försurning av marker så tar inte grödorna upp mineraler som förr plus att vårt industrisamhälle faktiskt har utarmat jordarna! Tips är att kolla dokumentären sista skörden! Hästar är dessutom gjorda för att vandra på stora ytor och äta lite diverse inte vårt industriellt tillverkade hö.

Vi har ju stora problem med bla ledinflammationer på häst, varför skulle inte det kunna vara kopplat till näringsbrist, näringen vi äter är ju kroppens byggstenar?

dr Kellon är en erkänd forskare ifrån USA och inte någon kretipleti teoretiker, så man kan nog lära mycket om man orkar läsa allt hon skrivit!!
Ett utdrag från dr Kellon:
Nutrition is a science which incorporates physiology, biochemistry, organic chemistry and biology. Nutrition is also as much a specialty as Orthopedics, Pharmacology, etc.. Nutrition can be studied at the Masters degree or Ph.D. level.

Like all science, equine nutrition evolves as we learn more. Some people say changing recommendations means science is basically unreliable and worthless because it can change but that change means it is evolving, refining and improving. It still has a core of basic facts that is the foundation.

Remember, nutrition is one of the few major contributors to your horse's health that is completely within your control. There's no place for unsubstatiated advice.

Eleanor Kellon, VMD
 
Vad man behöver eller inte är väl upp till var och en och inget någon på ett internetforum ska diktera!

Om man har, som jag, haft problem med märkliga skador på sina hästar så gör man ju allt för att i bästa mån försöka förebygga på alla nivåer. Vilket jag upplever @Charly har försökt förklara. Min förra hade ju bla problem med hovbensuppluckring som jag misstänker hade att göra med ett järnöverskott då vi hade väldigt mycket järn i vattnet i stallet där jag stod.

Jag har inga bevis men om vi skulle äta väldigt ensidig kost så skulle vi alla snart få diverse bristsjukdomar det är ju vetenskapligt bevisat så varför skulle inte samma hända hästar?

Iom försurning av marker så tar inte grödorna upp mineraler som förr plus att vårt industrisamhälle faktiskt har utarmat jordarna! Tips är att kolla dokumentären sista skörden! Hästar är dessutom gjorda för att vandra på stora ytor och äta lite diverse inte vårt industriellt tillverkade hö.

Vi har ju stora problem med bla ledinflammationer på häst, varför skulle inte det kunna vara kopplat till näringsbrist, näringen vi äter är ju kroppens byggstenar?

dr Kellon är en erkänd forskare ifrån USA och inte någon kretipleti teoretiker, så man kan nog lära mycket om man orkar läsa allt hon skrivit!!
Ett utdrag från dr Kellon:
Nutrition is a science which incorporates physiology, biochemistry, organic chemistry and biology. Nutrition is also as much a specialty as Orthopedics, Pharmacology, etc.. Nutrition can be studied at the Masters degree or Ph.D. level.

Like all science, equine nutrition evolves as we learn more. Some people say changing recommendations means science is basically unreliable and worthless because it can change but that change means it is evolving, refining and improving. It still has a core of basic facts that is the foundation.

Remember, nutrition is one of the few major contributors to your horse's health that is completely within your control. There's no place for unsubstatiated advice.

Eleanor Kellon, VMD
När det kommer till ledoroblem tror jag mycket boven är för lite hagvistelse (större hage) plus okunskap hur man tränar hållbart.Däremot tror jag att om dessutom hästen inte får rätt foder kan vara en bidragande orsak.Men just hur vi rider och håller dem är främsta orsaken tror jag
 
Fång relaterat dels till socker/stärkelse så klart. Dels till de mineraler, vitaminer osv jag räknade upp genom att en häst i riskzonen (IR, PPID osv) har extra behov av dessa och är extra känsliga för obalans/överskott av järn då järnöverskott hämmat upptag av andra mikromineraler. Mikromineraler är ju en jätteviktig del som alla andra näringsämnen/byggstenar i kroppen, bara att de finns/tillsätts i mindre mängd. Alla kroppens funktioner påverkas (mer eller mindre) av obalans inklusive senor, ligament, muskler, hjärnan, alla organ påverkas. Det är Kellons arbete och hänvisningar jag stödjer mig på, är absolut inte biolog själv och kan inte förklara alla processer. Går att söka på om man vill ha de korrekta förklaringarna.

Självklart är inte alla individer lika känsliga och vissa människor kan ju röka, dricka och käka donken varje utan att det händer något. Men grupper i riskzonen klarar det inte lika bra. Eller det kan ta kortare el längre tid. Kroppen försöker ju t ex hela tiden hålla nivåerna i blodet vilket gör att reserverna i organen tas och det är först när det är riktigt illa det kan mätas med blodprov t ex.

det du beskriver med så stor säkerhet är teorier, inte vetande.
Det kan vara bra att vara ödmjuk nog att inse att du inte beskriver en sanning utan en teori.
Som sagt, sist jag tittade på pubmed gällande veterinära frågor, så beskriver man inte en sådan säkerhet som du uttalar.
 
Men hur tycker du att man ska "veta" då om man inte försöker ta till sig forskning eller lyssna på någon som gör det? Jag förstår verkligen att folk inte orkar hålla på och räkna men det gör inte vissa näringsämnen mindre viktiga eller mindre i riskzonen för brist eller obalans. Du menar att ta hänsyn till mikromineraler är "minutiös uträkning" och att jag tycker det måste göras, vilket jag ju inte tyckte även om jag gör det själv. Det kan vara bra att veta att mikromineraler spelar (minst) lika stor roll för kroppens funktioner som andra näringsämnen så man kan börja felsöka om man får problem, ännu hellre förebygga problem. Det finns ju färdiga mineralblandningar som tar hänsyn till detta men mest utomlands vad jag vet. Antingen utgår man ifrån att det är brist (vilket man kan göra om man inte kan/vill ta analys) eller så tar man analys för att få det bekräftat. Att helt skita i mikromineraler är väl iaf inte optimalt men som sagt så har man inga problem så behöver man ju inte lägga sin tid och energi på det utan kan träna och ha det gött istället. Jag känner ingenting kring senor och andra funktioner i kroppen utan kan bara föra vidare Kellons kunskap att näringsintaget är betydelsefullt och att vissa näringsämnen ofta är brist.

Det är bra att ha god grundkunskap innan man ger sig på att tolka vetenskapliga rapporter.
Att senor består av till stora delar collagen är ju inget konstigt. Allmän grundkunskap skulle jag våga påstå. Och att det finns exempelvis koppar i senvävnad.
Men därifrån till att dra slutsatsen att senskador uppstår på grund av kopparbrist är lite långsökt.

Som regel behövs mer än en forskningsrapport av en forskare, för att man ska kunna enas om att något är en vetenskaplig sanning.
 
Vad man behöver eller inte är väl upp till var och en och inget någon på ett internetforum ska diktera!

Om man har, som jag, haft problem med märkliga skador på sina hästar så gör man ju allt för att i bästa mån försöka förebygga på alla nivåer. Vilket jag upplever @Charly har försökt förklara. Min förra hade ju bla problem med hovbensuppluckring som jag misstänker hade att göra med ett järnöverskott då vi hade väldigt mycket järn i vattnet i stallet där jag stod.

Jag har inga bevis men om vi skulle äta väldigt ensidig kost så skulle vi alla snart få diverse bristsjukdomar det är ju vetenskapligt bevisat så varför skulle inte samma hända hästar?

Iom försurning av marker så tar inte grödorna upp mineraler som förr plus att vårt industrisamhälle faktiskt har utarmat jordarna! Tips är att kolla dokumentären sista skörden! Hästar är dessutom gjorda för att vandra på stora ytor och äta lite diverse inte vårt industriellt tillverkade hö.

Vi har ju stora problem med bla ledinflammationer på häst, varför skulle inte det kunna vara kopplat till näringsbrist, näringen vi äter är ju kroppens byggstenar?

dr Kellon är en erkänd forskare ifrån USA och inte någon kretipleti teoretiker, så man kan nog lära mycket om man orkar läsa allt hon skrivit!!
Ett utdrag från dr Kellon:
Nutrition is a science which incorporates physiology, biochemistry, organic chemistry and biology. Nutrition is also as much a specialty as Orthopedics, Pharmacology, etc.. Nutrition can be studied at the Masters degree or Ph.D. level.

Like all science, equine nutrition evolves as we learn more. Some people say changing recommendations means science is basically unreliable and worthless because it can change but that change means it is evolving, refining and improving. It still has a core of basic facts that is the foundation.

Remember, nutrition is one of the few major contributors to your horse's health that is completely within your control. There's no place for unsubstatiated advice.

Eleanor Kellon, VMD


Men helt ärligt, det finns så stora brister i kunskapen och hästhållningen och ridning och uppbyggandet av hästar idag så det blir helt absurt att tro att just det här ska vara orsaken.

Jag tror att det är väldigt enkelt att ta till sig just det här eftersom det är en yttre orsak och man då inte behöver fundera på sin egen kunskapsnivå, för gud förbude att det skulle vara en själv som är orsaken till att hästen blir skadad pga sin egen dåliga ridning/hästhållning.

Det finns så många miljoner parametrar att fundera på först i sin egen hästhållning och kunskapsnivå innan man ens behöver fundera på att skador uppstår pga fodret. Sen är det absolut inget fel i att analysera ner till mikronivå om man nu har det intresset men fokuset här blir helt fel om man ser till hur gemene man rider och håller sina hästar.

Och eftersom vi känner till varandra väl här genom forumet så vet du oxå att detta svar inte är riktat personligt till dig och dina hästar utan det är ett generellt svar.😊
 
Men helt ärligt, det finns så stora brister i kunskapen och hästhållningen och ridning och uppbyggandet av hästar idag så det blir helt absurt att tro att just det här ska vara orsaken.

Jag tror att det är väldigt enkelt att ta till sig just det här eftersom det är en yttre orsak och man då inte behöver fundera på sin egen kunskapsnivå, för gud förbude att det skulle vara en själv som är orsaken till att hästen blir skadad pga sin egen dåliga ridning/hästhållning.

Det finns så många miljoner parametrar att fundera på först i sin egen hästhållning och kunskapsnivå innan man ens behöver fundera på att skador uppstår pga fodret. Sen är det absolut inget fel i att analysera ner till mikronivå om man nu har det intresset men fokuset här blir helt fel om man ser till hur gemene man rider och håller sina hästar.

Och eftersom vi känner till varandra väl här genom forumet så vet du oxå att detta svar inte är riktat personligt till dig och dina hästar utan det är ett generellt svar.😊

Naturligtvis tror jag inte att fodret skulle vara den helt enskilda orsaken men att hästarna kanske skulle tåla mer om dom fick rätt byggstenar! Hitta en idrottare som inte anser att kosten är jätte viktig!

Men vi hästägare förväntar oss glatt att hästarna ska prestera trots att vi inte ens uppfyller det mest grundläggande, en foderstat som iaf hyffsat uppfyller behoven! Visst tål dom lite obalanser men frågan är om dom verkligen tål dom enorma obalanser fodret idag innehåller. Bara ett exempel, det är vedertaget att kvoterna på mikromineralerna bör vara Fe 3, Zn 3, Mn 3, Cu 1 eller iaf kanske 4441. Men för att ta vårt foder idag så är kopparn på strax över 2 mg/kg ts medans järnet är på 120 mg/kg ts.. Det är alltså en kvot på 60... Som borde vara 3 eller 4... Sedan så tillsätter mineralfodertillverkarna glatt järn i sina blandningar och ytterligare förstärker obalansen!! Vem skulle acceptera en sådan obalans på tex ca/p?
 
Det är bra att ha god grundkunskap innan man ger sig på att tolka vetenskapliga rapporter.
Att senor består av till stora delar collagen är ju inget konstigt. Allmän grundkunskap skulle jag våga påstå. Och att det finns exempelvis koppar i senvävnad.
Men därifrån till att dra slutsatsen att senskador uppstår på grund av kopparbrist är lite långsökt.

Som regel behövs mer än en forskningsrapport av en forskare, för att man ska kunna enas om att något är en vetenskaplig sanning.
Jag vet inte om du menade att jag hade dålig grundkunskap, men oavsett vilket brukar jag undvika vetenskapliga rapporter då jag inte pallar med den typen av text (speciellt på engelska) men man kan ju hitta sammanfattningar och slutsatser. Forskare bygger ju också vidare på annan forskning så det är ju oftast inte en enda rapport som slår igenom och blir "sanning".

Vi kan nog alla vara säkra på att vi inte kan "veta" så mycket om hästar då det finns så otroligt mycket som inte är forskat på och någonstans får man köra på det som visar sig funka. Har man inga problem så kan man väl va glad och nöjd! Har man däremot problem eller vill undvika problem om man tror att hästen ligger i riskzonen (IR, dräktig, högpresterande osv) så kan man ju ta den kunskap som ändå finns tillgänglig för att ge en balanserad foderstat (träning, utrustning, underlag, hovvård osv osv osv är ju också en del av helheten men tråden handlade ju om foderanalys så går inte in på det...)
 
Men helt ärligt, det finns så stora brister i kunskapen och hästhållningen och ridning och uppbyggandet av hästar idag så det blir helt absurt att tro att just det här ska vara orsaken.

Jag tror att det är väldigt enkelt att ta till sig just det här eftersom det är en yttre orsak och man då inte behöver fundera på sin egen kunskapsnivå, för gud förbude att det skulle vara en själv som är orsaken till att hästen blir skadad pga sin egen dåliga ridning/hästhållning.

Det finns så många miljoner parametrar att fundera på först i sin egen hästhållning och kunskapsnivå innan man ens behöver fundera på att skador uppstår pga fodret. Sen är det absolut inget fel i att analysera ner till mikronivå om man nu har det intresset men fokuset här blir helt fel om man ser till hur gemene man rider och håller sina hästar.

Och eftersom vi känner till varandra väl här genom forumet så vet du oxå att detta svar inte är riktat personligt till dig och dina hästar utan det är ett generellt svar.😊

Jag håller med dig i mycket här men tänker att det är så oavsett koll på grovfodret/analys eller inte. Alltså det säljs ju enorma mängder "quickfix", tillskott, mirakelkurer osv inom foder och andra områden. "Ha koll på grunden" kan ju gälla för flera områden, typ bra att ha balanserad foderstat innan man försöker "lösa" problem med diverse tillskott och bra att hästen förstår basic hjälpgivning innan man kräver piaff.

Balanserad foderstat tänker jag nog ändå är en viktig faktor bland flera andra och det var fodret som tråden handlade om så då fokuserade jag på fodret. En häst med balanserad foderstat som inte tränas el tränas och hålls dåligt klarar sig säkert sämre än en som hålls och tränas bra med obalanserad foderstat, men man kan ju sikta på att få till flera delar i helheten om man upplever problem.
 
Var får du färdigt pelleterat ifrån?
Vilka extra tillsatser smetas in i pelletsen då? Sjukt nyfiken.

Och ja, jag analyserar och räknar och alltihopa, för jag vill att min häst ska ha alla de bästa chanserna som är möjliga. Hur andra gör är upp till dom.

Jag kan se hur man inte orkar/tycker sig ha tid/råd att räkna och analysera och allt. Samtidigt tycker jag personligen att det är en grymt kul utmaning att försöka få till den perfekta balansen. Men vi är alla olika och jag tror att vi behöver lära oss acceptera det. Vi har olika prioriteringar med våra hästar och liv.


Dyrt att ta analys, allt är ju relativt men äter flera hästar av samma hö eller betar på samma mark så blir det ju billigare ju fler som delar.
Sitta och blanda själv orkar jag inte så beställer det som behövdes och lägger till att jag vill ha det färdigt pelleterat👍, även där blir det billigare och enklare ju fler hästar som äter samma grovfoder.
 
Vad man behöver eller inte är väl upp till var och en och inget någon på ett internetforum ska diktera!

Om man har, som jag, haft problem med märkliga skador på sina hästar så gör man ju allt för att i bästa mån försöka förebygga på alla nivåer. Vilket jag upplever @Charly har försökt förklara. Min förra hade ju bla problem med hovbensuppluckring som jag misstänker hade att göra med ett järnöverskott då vi hade väldigt mycket järn i vattnet i stallet där jag stod.

Jag har inga bevis men om vi skulle äta väldigt ensidig kost så skulle vi alla snart få diverse bristsjukdomar det är ju vetenskapligt bevisat så varför skulle inte samma hända hästar?

Iom försurning av marker så tar inte grödorna upp mineraler som förr plus att vårt industrisamhälle faktiskt har utarmat jordarna! Tips är att kolla dokumentären sista skörden! Hästar är dessutom gjorda för att vandra på stora ytor och äta lite diverse inte vårt industriellt tillverkade hö.

Vi har ju stora problem med bla ledinflammationer på häst, varför skulle inte det kunna vara kopplat till näringsbrist, näringen vi äter är ju kroppens byggstenar?

dr Kellon är en erkänd forskare ifrån USA och inte någon kretipleti teoretiker, så man kan nog lära mycket om man orkar läsa allt hon skrivit!!
Ett utdrag från dr Kellon:
Nutrition is a science which incorporates physiology, biochemistry, organic chemistry and biology. Nutrition is also as much a specialty as Orthopedics, Pharmacology, etc.. Nutrition can be studied at the Masters degree or Ph.D. level.

Like all science, equine nutrition evolves as we learn more. Some people say changing recommendations means science is basically unreliable and worthless because it can change but that change means it is evolving, refining and improving. It still has a core of basic facts that is the foundation.

Remember, nutrition is one of the few major contributors to your horse's health that is completely within your control. There's no place for unsubstatiated advice.

Eleanor Kellon, VMD

Nej som sagt -det finns inga som dikterar något på sociala media däremot är det helt fritt fram att framföra sin åsikt med tillhörande motiveringar.

Det gör jag -både utifrån tidigare reflektioner utifrån tråden, och här ang dina egna motiveringar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 442
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp