noen som har tatt hest fra Danmark?

Haffe

Trådstartare
Har funnet en :love: oldenburger!! Han er 4 år, og jeg tenkte, før jeg tar han til Oslo, at jeg skal ha han i Värmland en måned eller to før jeg tar med han hjem. (ikke så moro med en sprallig, outbildad 4 åring mitt på E6 i Oslo... :eek:) Så det tenkte jeg! Har dere noen erfaringer? Hva må til for å få dem fra Danmark og inn i deres vackra land? :confused:
 
min norska kompis tog in ett halv blod från danmark,
hon fick ha ett intyg från veterinär pluss kontakta tullen.
även betala kostnad för flytt av häst
 
Aha! Men nå tenkte jeg i første omgang ta han fra Danmark til Sverige og ha han der en månad eller två. Vet du hva som trängs da?
 
JAAA! Jeg vil vita hva papper du trengte osv., hvordan du gjorde vid tullen etc. Alt du kan berätta!!! :bump:
 
Ok. Börjar med kostnaderna:

Veterinär 200:-
Avelsföreningen 100:- (olika mellan raserna - jag importerade en shetlandsponny)
Gränsveterinär 365:-
Exportavgift 100:-
Totalt: 765 Danska kronor.

Det var -01 som jag importerade honom så priserna kan ju ändrats sedan dess.

Hästarna behöver ett ITC (det var det dokumentet som kostade 100 kr) det betyder International Transfer Certificate. Sedan besiktas de av en gränsveterinär innan de får passera gränsen, kommer inte i håg hur länge det dokumentet gäller, har för mig att de ändrat det nu.
 
Jag har under den senaste tvåårsperioden importerat 3 hästar från DK och det går mycket smidigt numera.

Gränsveterinär behövs inte.

Eftersom både DK och Sverige är med i EU är det enda du behöver ett hästpass och ett speciellt veterinärintyg/friskintyg från dansk officiell veterinär som inte får vara mer än 48 timmar gammalt när resan till Sverige påbörjas.

Om det sen är några speciella regler för att du som ägare är Norsk medborgare, inför importen till Sverige, kan jag inte svara för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: warg
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp