Noen spørsmål om gangartstrening o.l.

F

Formosiss

Jeg trenger litt hjelp med et par av islandshestene jeg rir. Jeg er ingen islandshestekspert, men har ridd "stor brun" i maange år. (Kan dog å tølte)

Spm #1::
Frøya er en kjempesøt 7-åring som fortsatt er veldig grønn, problemet hennes er at hun er veldig skjev (går med hodet til siden, konstant i "travers" og "versade"), noe jeg i og forseg klarer å rette opp - men det ligger i tølten, og jeg vil ikke ødelegge denne. Hva gjør jeg? (Hun traver ikke)

Spm #2::
Enja er en pysete dame på 11 år, naturtølter. Hun traver ikke, noe jeg gjerne ville hatt henne til å gjøre, siden jeg innbiller meg at hun blir mer medgjørlig i galopp da. Hva gjør jeg? Hun har ikke trav-tølt eller lignende. (5-gjenger)

Spm #3::
Hvordan vet jeg at hesten passer? Hvordan kjennes det ut? Har nå tøltet så mye at jeg har lært meg hvordan det føles, men i dag var jeg ute for noe merkelig;
Jeg trente galoppfatninger og det å holde galoppen med Enja, og det gikk litt fort her og der - plutselig bryter hun av til noe som så visst ikke var tølt, for dette gikk fort(!) og det skumpet fra side til side - var dette pass?

Tusen takk på forhånd :-D
 
Så mange som leser, men ingen som har ideer?
Jeg biter ikke, selv om jeg er norsk :smirk:
 
Hei! Menneskene her på islandsforumet pleier å være flinke til å svare oss norske! :)

Spm.1 At hesten går med hodet i en eller annen retning kan bety at den har en skjevhet noe sted, jeg hadde kiropraktor på min egen hest for å rette opp i sånt.

Spm.3 Det hørtes ut som pass, ja! Pass er totaktig slik som trav, du lærer deg helt sikkert å kjenne forskjell etterhvert. :)
 
Jeg red den "skjeve" hesten barbak i dag, og hun ble helt automagisk rett. Men det er ingenting feil med salen :crazy:

Red også naturtølteren barbak, og helt "av seg selv" ble hun 5-gjenger; skrittet, travet, tøltet, galopperte og passet - selv om pass ikke var.. Deilig barbak ;-)
 
Om du har fått sjekket salen, er det kanskje noe med din sits i salen? Hun høres veldig stiv ut. Løsgjørende arbeid, løsgjørende arbeid, løsgjørende arbeid osv. osv. osv. For begge hestene!!!!! Der pleier gangartene å sitte!! Hvis du ikke har ridd mye islandshest, få en trener til å se på deg. Vanskelig å svare hva som kan gjøres, men tren på alt grunnleggende dressur. Rettstilling osv. Få hestene ordentelig i en gangart (skritt) (rett, avspendt, svarer på hjelpere osv.) så gå videre- hvis det skjærer seg- gå tilbake et steg! Det er viktig at du nå ikke overøser hesten med masse nytt, men fokuserer på en ting- du vet; skyndte sakte... Kjedelig, med lønner seg :D
 
Det kan ha med din sits att göra, om det funkar när du rider barbacka, kanske sitter du tyngre i sadeln, i sadeln är det också lättare i bland att sitta på fel sittben vika sej i midjan och allt det där. när man rider barbacka så tycker ialla fall jag att man sänker händerna mer, håller om bättre med låren och lättar mer med sätet, det kan få vissa hästar att slappna av. Taktfel handlar ofta om att hästen är spänd och stel och kan bero både på hur de ridits tidigare och på din egen sits.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: MimmiNO
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: EZMK
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp