Nojig hästägare, fryser min häst?!

Seabaz

Trådstartare
Jag flyttade min häst från Stockholm 70 mil norrut för två måndader sedan ungefär. Det är ju helt sjukt vilken annan miljö det är här uppe.

Hästen har i 2-3 års tid stått på stall på nätterna, gått täckt när det regnat. Varit klippt på vintern och gått med tjockt täcke ute och tunn filt inne på natten.

Dom har fodrats 4 gånger per dag med grovfoder (vintertid) och 3 gånger om dagen med krafft.

På somrarna går dom ute på nätterna och står inne 5-8h/dag när det är som värst med insekter.


Helomvändning för min häst som togs in från sommarbetet och sattes på lastbil och fraktades norrut!

Han fäller just nu som jag vet inte vad och visst har han bytt päls till något tjockare/tätare ???

Men han är fortfarande ingen lurvig päls.
Här går han på lösdrift med ordentligt halmad ligghall och fri tillgång på grovfoder. Han har lagt på sig även i hull.

Det är torrare klimat här uppe även om det är många fler minusgrader än i Stockholm.

Och ja, jag förmänskligar min häst nu, hehe... Men jag är orolig för att han inte sätter isbjörnspäls?
Det är fortfarande en ganska kort päls han har men rätt så tät.

Men hur vet jag den är tillräcklig??

Jag är nojig nollåtta känner jag nu... Han har ju inte gått på lösdrift tidigare och gått täckt även i sommar om det varit ful-väder ute...
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Är det meningen att han ska gå utan täcken i vinter? De brukar vänja sig rätt fort vid det om de får sätta päls från början liksom. Så länge det är uppehåll och relativt vindstilla tror jag inte han fryser, som du säger så är det torr kyla, och den är helt klart att föredra än den råa luft vi har här nere i huvudstaden. Blir det blåsigt och snöväder skulle jag kanske täcka om hästen verkar frysa och/eller inte sätter mer päls.
Har spenderat mina tre senaste vintrar i Östersund, och saknar redna vintern där. Vet ju själv att jag fryser som ett jag vet inte vad här hemma när det är fuktigt och rått heeeela vintern. I Östersund kunde det vara 15 minus utan att man egentligen funderade över det. Mycket behagligare.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

du kan inte veta om pälsen är tillräcklig. det får du beskåda : )

skämt åsido: vad är problemet?
hästar klarar TORR kall kyla BETYDLIGT bättre än mildare men med mer vind och mer nederbörd - det är vetenskapligt etablerat : ) du bor i optimala vinterförhållanden med din häst om du frågar mig.

och fryser han så lägg på ett täcke så är problemet löst.

han har väl ligghall och fri tillgång på mat i hagen? återigen - då är den torra kylan helt okej, och det tror jag du kommer erfara, så sov gott på natten.

ps: hästar är hästar. den har sina gener och sin förmåga att anpassa sig. att den varit klippt och stått på stall x antal år, har därmed rätt lite att göra med ekvationen, om den, som runaway påpekat, fått en sportslig att successivt vänja sig, vilket ju din har.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

men du får väl känna och se på honom om han är kall och fryser? det går inte att ge något universalsvar på din fråga, du måste kolla på just din häst.

om han inte visar tecken på att frysa (skaka, vara kall, stå och hänga, bli spänd och öm i musklerna, tappa hull etc) så gör han nog inte det.
 
Senast ändrad:
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Jamen hur ser man på en häst om den skulle frysa då?


Jag vet att jag är nojig och detta väder är mycket bättre än rått söder-vinter-väder..

Men hästen har ju inte varit här sedan i somras och fått vänja sig på ett sjysst sätt.. Han flyttades direkt från sensommarbetet till 0-gradigt.

Den senaste månaden har det pendlat mellan 5 minus och 5 plusgrader på ett dygn ungefär. Jag skulle snitta på 0-gradigt om jag gissar på dagarna och 2-4 minus på nätterna men nu börjar det frysa på mer... 6-8 minus på mornarna har det varit.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

haha du hann skriva till mer i ditt inlägg!
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

När jag bodde i Ösd var det många hästar som kom upp ifrån tex Sthlm, Malmö och Gbg för att spendera vintern där uppe (internatskola). Det var travare, mer eller mindre tunnhudade och känsliga men det krävdes inte särskilt mycket täcken för att hålla dom varma. Jag täcker mer här hemma än vad vi gjorde där.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Men om han ökar i hull så fryser han nog inte... Med fri tillgång på hö så kan han äta så att han inte fryser.
Ta på dig en tröja till själv i stället. :)
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Ta det lugnt du ;) ... Torr ren kyla klarar dom så länge dom har tillgång på bra mat och håller hullet. Jag flyttade mina två (en Welsh cob och en Paintkorsning) från södra Småland till Västernorrland för drygt 1 vecka sen och dom är otäckade här...var täckade i Småland ;) ... Smålandsvädret är oftast fuktigt och blåsigt och det tar långt värre än den rena torra kylan vi har här.

Du märker om hästen blir stel och ovillig, ömmar om du tar på musklerna.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

dom skakar när dom fryser för att försöka hålla värmen..har en häst med väldigt tunn päls och han klarade kylan i vintras galant dock med fri tillgång på hö/hösilage,hade täcke på vid snöstorm..hästarna ställer sin päls för att håla en bra temp:laugh:
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Eftersom jag har arbetat i Åre några säsonger så vet jag rätt bra hur klimatet är där. Skulle vilja säga att 0 grader här kan vara mycket kallare än -10 där. Om din häst står på ett ställe där det är skyddat mot vinden så borde det gå bra ännu så länge. Senare på säsongen så blir det lätt -25 grader och då hade i alla fall jag lagt på ett tjockt täcke. Ett för tunt täcke gör att han fryser mer än om han hade gått otäckad.
När en häst tuggar/äter så slås det på ett värmesystem i kroppen, ungefär som när vi sätter på ett element, det innebär att han kan hålla värmen så länge som det finns fri tillgång på stråfoder.
Ha det så trevligt i Åre och ta ett åk för mig :laugh:!
 
Senast ändrad:
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

det håller jag med om, den råa kylan som är längs kusten i södra delen av landet känns mkt kallare än vad gradstocken visar pga vind och fukt.
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

Ta det lugnt du ;) ... Torr ren kyla klarar dom så länge dom har tillgång på bra mat och håller hullet. Jag flyttade mina två (en Welsh cob och en Paintkorsning) från södra Småland till Västernorrland för drygt 1 vecka sen och dom är otäckade här...var täckade i Småland ;) ... Smålandsvädret är oftast fuktigt och blåsigt och det tar långt värre än den rena torra kylan vi har här.

Du märker om hästen blir stel och ovillig, ömmar om du tar på musklerna.

Va! Har du flyttat!!?? Lite OT;)
 
Sv: Nojig hästägare, fryser min häst?!

det håller jag med om, den råa kylan som är längs kusten i södra delen av landet känns mkt kallare än vad gradstocken visar pga vind och fukt.

det är utöver känslan, faktiskt vetenskapligt forskat på och bevisat,att hög, kall, klar luft är mycket lättare för hästarna att hålla värmen i, än råkyla med fukt, vind och nederbörd. Ganska självklart på många sätt, men likväl kanske bra att påpeka.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp