Noll koll på kaffekalas

Badger

Trådstartare
Nu har jag till förskräckelse upptäckt att jag nog har noll koll på kaffekalas. Har nog mest varit på hm tebjudning/fika (eller vad man kallar X personer i ett rum med tekanna och paj).

http://blogg.dn.se/etikettfragan/2014/07/03/svarfarsinblandning/#comments

Enligt den här tråden så häller värdinnan upp kaffe i kopparna varpå man måste vänta tills hon bjuder igen innan man får mer kaffe. Hemma hos gamla tant Agda (fiktiv) med porslinskanna och små koppar kanske jag har väntat artigt på hm tvåtår men jag känner bara en "tant Agda" och hon är så snabb att om man druckit upp får man omedelbums mer. Men jag är närapå 100% säker på att när någon ställt fram en glasbryggkanna på bordet med muggar så härjar jag fritt, tar en gång till själv, eller om fler verkar vilja ha- frågar och häller upp till dem också. Hur stort brott mot gästfriheten har jag begått, kan folk vara sura, kan jag fortsätta på den vägen eller ska jag ligga lite mer lågt?

Med te hos väninnor häller alla upp själva såvitt jag sett och dricker i den takt de föredrar, X antal kannor på en kväll den som känner för det springer och brygger mer. Det är nog mina tedrickarovanor som spritt sig till kaffet helt enkelt.
 
Jag tycker att det är okej att ta för sig om det är framställt. Sen är det ju trevligt att då samtidigt fråga om någon annan vill ha mer.
 
Nu har jag till förskräckelse upptäckt att jag nog har noll koll på kaffekalas. Har nog mest varit på hm tebjudning/fika (eller vad man kallar X personer i ett rum med tekanna och paj).

http://blogg.dn.se/etikettfragan/2014/07/03/svarfarsinblandning/#comments

Enligt den här tråden så häller värdinnan upp kaffe i kopparna varpå man måste vänta tills hon bjuder igen innan man får mer kaffe. Hemma hos gamla tant Agda (fiktiv) med porslinskanna och små koppar kanske jag har väntat artigt på hm tvåtår men jag känner bara en "tant Agda" och hon är så snabb att om man druckit upp får man omedelbums mer. Men jag är närapå 100% säker på att när någon ställt fram en glasbryggkanna på bordet med muggar så härjar jag fritt, tar en gång till själv, eller om fler verkar vilja ha- frågar och häller upp till dem också. Hur stort brott mot gästfriheten har jag begått, kan folk vara sura, kan jag fortsätta på den vägen eller ska jag ligga lite mer lågt?

Med te hos väninnor häller alla upp själva såvitt jag sett och dricker i den takt de föredrar, X antal kannor på en kväll den som känner för det springer och brygger mer. Det är nog mina tedrickarovanor som spritt sig till kaffet helt enkelt.

Det brukar finnas en "överenskommelse" av något slag, antingen tyst eller uttalad, om det är fri servering eller någon annan standard som gäller. Om bryggkannan som står framme på bordet så antar jag att personen inte bryr sig särskilt mycket om etikettregler över huvud taget, till exempel ;)

Är det inte så att värdinnan är den som ska vara färdig sist? Så är det i alla fall vid middagar, och om rätt ska vara rätt är det väl i så fall att värdinnan serverar gästerna och ser sedan till att vara färdig med sin kopp sist – för att då bjuda på påtår till de som vill ha.

Här är lite vett och etikett för kafferep att höra på värmländska, från min hembygd:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2153&artikel=4613148
 
Jo så kan det vara. När du säger det så har jag nog inte rakt av alltid härjat fritt utan minns att jag ibland blir bjuden påtår också. Det är kanske just bryggkannan på bordet och muggar att dricka ur som gör mig vildsint medan jag förhoppningsvis håller mig lugnare med koppar och kanna. Håller tummarna, men jag hoppade skyldigt till av frågan.
 
Intressant!
I "mina kretsar" är de flesta vana vid att värdinnan serverar eller åtminstone frågar om påtår oavsett om det gäller kaffe eller te.
Å andra sidan tror jag att alla själva skulle "våga" gå och hämta om man tycker att servicen dröjer.

Om det står en kaffe/tekanna mitt på bordet, känns det mer naturligt att ta sig själv när man vill ha mer, och att samtidigt visa att man vill fylla på åt övriga.
 
Äsch, det går ju alltid att tigga till sig mer på ett halvsofistikerat sätt.

"Åh, det var verkligen underbart gott kaffe, skulle jag kunna ha fräckheten att be om påfyllning?". Hemma hos folk som jag känner väl brukar det vara självservering, man häller själv (både upp i koppen och i sig själv).

Men i andra sammanhang kan det ju vara bra att ha några tiggarknep i fickan ;)
 
Mmm så har man tänkt, men nu var det ngn som var upprörd inom familjen. Dvs inte ett elegant kaffekalas hos borgmästarinnan utan att svärföräldrarna dvs riktigt nära släkt hade kommit förbi och orsakat upprördhet.

Att självsvåldigt sträcka mig över bordet och rycka bryggkannan och hälla på till mig själv (o erbjuda runtsittande om de inte har kaffe) har känts självklart hos släkt o nära vänner. Så jag kände att det kanske fanns några allmänna kafferegler som man inte fick bryta mot ens i de mest avslappnade sällskap.

Nåja nu vet jag att det nog var frågeställaren som är milt galen och jag är tillräckligt normal och städad att jag kan tillåtas vistas i möblerade kafferum ibland i alla fall. (Vem vet, hon kanske hade informellt kalas, muggar och bryggkanna och svärfar ville ha mer kaffe så han agerade. Medan han om det hade varit benporslin och andra gäster där skulle suttit snällt och väntat. (Å andra sidan är tunna små kaffekoppar hopplösa, en klunk sedan är kaffet iskallt, kan ju också vara orsaken-hon borde snabba upp värdinneskapet.)
 
Det verkar snarare vara omgivningen som har dålig uppfostran, takt och ton. Ta med sig eget snabbkaffe?! What? Nä, verkligen inte, då får man väl hellre gå törstig om man inte blir bjuden.

Att ta med sig fikabröd KAN vara god ton, om det inte är att skriva värdparet på näsan att deras förplägnad inte duger. Själv hör jag alltid om jag ska ta med fikabröd, för att underlätta för den jag ska till.
 
Det verkar snarare vara omgivningen som har dålig uppfostran, takt och ton. Ta med sig eget snabbkaffe?! What? Nä, verkligen inte, då får man väl hellre gå törstig om man inte blir bjuden.

Att ta med sig fikabröd KAN vara god ton, om det inte är att skriva värdparet på näsan att deras förplägnad inte duger. Själv hör jag alltid om jag ska ta med fikabröd, för att underlätta för den jag ska till.

Ah, tog bort den biten, för personligt och kanske ointressant. Ja svärmor har tagit med eget snabbkaffe och ställt i vårt kök. Vi dricker sällan kaffe och hon tycker nog det är jobbigt att rota fram paketet ur frysen och göra presso, enda alternativet hos oss. Hon brukar komma hem och passa fyraåringen och då är hon där själv med honom en hel dag tex, så hon känner sig nog så hemma att om hon äter informell middag också och jag erbjuder att göra kaffe så gör hon gärna snabbkaffe, om jag varit snabb och gjort kaffe utan att fråga så blir det inte så. Hon frågar om hon ska ta med fikabröd till tex barnkalas, ibland svarar jag ja.

Likaså med att jag kan göra kaffe hos henne, om man bor över någon dag så är det inte så väldigt ansträngt. Är andra gäster där hjälper man till mer normalt, dvs beter sig som dotter i huset och avlastar med kaffe, röra i ngn gryta, avdukning.
 
Ah, det var inte på kaffebjudning utan i vardagslag. Då förstår jag.
Jo, vi har nog aldrig egentligen formell kaffebjudning med släktingar eller nära vänner, så jag hade väl svårt att rakt av förstå att så nära släktingar som man såg ofta och tyckte om, kunde vara med på en tillställning som är så formell att det blir ansträngt över kaffehällning.
 
Om jag blev bjuden på kaffekalas hade jag nog betett mig som Pippi Långstrump typ. Har tack och lov aldrig blivit bjuden på något liknande, och trots att min kära mormor snart är 90 år så verkar hon varken ta illa upp om man serverar sig själv eller ha dylika tillställningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp