noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

QuickStar

Trådstartare
Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon rund, välmusklad och fin.

I vintras när det var som kallast pillade hon i sig ca 7,5kg av vårt hösilage som är KANON värden i, idealiskt för unghästar, dräktiga ston och då svårfödda hästar men hon äter ju inte det är ju stora problemet. Nu äter hon ca 5-5,5kg hösilage :crazy:

Jag vet inte vad jag ska göra och min kompis som kan det där med foder och foderstater är lika mållös som jag..

I höstas och vintras åt hon betydligt mer ensilage och en "lite mer än normal"- giva kraftfoder. Sen lånade jag ut henne men hon kom hem efter ca 6v och då var hon lite tunn efter det har hon ätit mindre och mindre ensilage vilket jag fått kompensera upp med kraft för att hon öht ska hålla vikten.

Hon äter för tillfället 6kg kornkross, 0,8kg betfor, 3dl soja protein, 2kg mustang müsli, mineraler och ca 7-8dl matolja och nu minskar hon inte i vikt vilket är huvudsaken.

Ger jag mer protein svullnar hon i benen, havre blir hon knasig i skallen av så jag vet inte vad jag ska göra med henne, ger jag mer korn äter hon inte upp antagligen för att hon är mätt.

Har haft henne lite över ett år, hon har stått på samma ställe och gått ihop med andra hästar där tills i januari (bortsett från de 6v som utlånad) i januari flyttade jag hem henne dit jag bor, nu har hon en jätte hage men går visserligen själv, hon verkar trivas väldigt bra och jag ser eg ingen anledning till varför hon inte skulle göra det- finns ingenting att klaga på direkt.

Jag försöker tänka efter om det kan vara nån speciell anledning till varför hon tappat strå intresset och dessa har jag kommit fram till hittintills; (kom gärna med tips på annat som kan vara orsak!)

*Trivs inte i stallet (tror dock inte det, ute mycket, stor fin box, lugnt och skönt etc)
Mätt av allt kraftfoder Skulle ju vara rätt logiskt :crazy:
Hon känner sig ensam i hagen Van att gå ihop med andra hästar, då har hon ju dessutom lite konkurrens om maten..

Tänderna är kollade för ca 3-4 v sedan, ska avmaska henne nu i veckan men det borde hon inte henne ha, hon är senast avmaskad i november. Hon verkar även fin i magen och hon ser pigg o glad ut.

Jag funderar på om jag ska våga att plocka bort kraftfodret helt och avvakta nån vecka och se om hon börjar äta mer ensilage, då borde hon ju vara mer hungrig tycker man ju och sen smyga på med lite kraftfoder. Jag har prövat att dra ner på kraften och öka upp höet men hon åt inte mer hö för det.
Men risken är ju att hon rasar i vikt istället om hon inte börjar äta mer ensilage..


Finns det nåt mirakelfoder som även den mest svårfödda häst blir rund av?? :o

Har hört att kofoder, grisfoder och kalv foder ska vara bra att "göda" med, synpunkter???

Naturpreparat som ökar aptit?


Hjälp!!

Är inte nöjd med situationen då jag vill basera maten på grovfodret och att kraftfodret mer ska vara lite gott skrammel i krubban, dessutom är det läskigt dyrt att ha en häst som äter kraftfoder för 3 hästar. Tur att den andra är bilig i drift :crazy:
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Jag bytte ut en del av kraftfodret mot hippo alfa och lucernpellets till mina svårfödda fullblod. De äter ca 5-7kg hösilage.(tyvärr inte så bra värden). Varför de inte äter mer ? Tja det verkar som att de tröttnar på att stå och tugga:confused:
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Jag har en teori.. tror att det hänger mkt på att galoppörerna är mest uppfödda på kraftfoder o får mindre grovfoder. Så dom är väl vana vid en mindre mängd. Det är likadant på mitt sto som dina- hon verkar ointresserad efter en stund. Men min har ju ätit mer innan o nu liksom slutat äta. Grov alfa är det havre i så det vill jag helst inte ge.
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Jag skulle försöka undvika att ge så stor mängd av ett och samma sädesslag. I stället skulle jag ge ngt foder med större fetthalt (linfrökaka, solrosfrön, rapspellets tex) och/eller något processat mer lättillgängligt spannmål (majs om det inte funkar med havre).

Orsaker;1. hästen har svårt att tillgodogöra sig energin i kornet när det blir väldigt stora mängder i taget. 2. Om spannmålen innehåller vissa mögelgifter, vilket tyvärr inte är så ovanligt, blir det väldigt stora doser hästen får i sig. Fusarium t ex sätter ner aptiten och kan också ha andra negativa effekter på näringsupptaget.

Ett färdigfoder med både hög fett- och fiberhalt och utan havre är Hestekraft.
HH
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Hmm bra synpunkter :) Dock är ju det huvudsakliga målet att hon ska äta mer grovfoder inte att bara byta ut kraften. Jag ska ta bort allt kraftfoder här i kväll o bara ge så hon får lite skrammel i krubban tsv. Förhoppningsvis är hon då hungrig på ens ilaget när hon inte blir mätt på kraften. Blir det inte bättre åtgång på ensilaget så får jag hitta en ny lösning. Majs vet jag att de ger i tyskland men vart får man tag på det? Har inte sett det men har ju inte letat heller förstås :)
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Några små tips som fungerat här:

Prova ge henne annat stråfoder. Damen här åt 2(!!) kg hösilage/natt när hon kom, trots att hon ätit 8 kg per dygn på banan. Jag slet mitt hår och hade tvärpanik. Iom hennes ankomst behövde jag dock komplettera med mer hösilage, och då blevd et från annan lev än den ordinarie, och blötare än det ordinarie.

Poff så åt hon 4 kg/natt. Hon föredrog alltså det blötare.

Det var ju dock fortfarande för lite (hon plockade mest i hagen, så kanske 5 - 6 kg/dygn som max)

Fick tips om att ge fan i att ge henne fri tillgång på nätterna (jag la ju in 7 kg och så fick hon äta så mkt hon ville). Tog ett tag innan jag vågade prova, men sen provade jag och la helt sonika in prick 4 kg, dvs det var rent på morgonen. Efter ett tag la jag in 4½ kg, vissa dagar var det rent och andra ½ kg kvar. Lät det gå ett tag och när det var rent nästan alla mornar la jag in 5 kg. Osv.

Numera äter hon sen ett bra tag 7 kg hösilage/natt inne :bump: och äter ordentligt i hagen med (vet inte exakt hur mycket, men hon står och tuggar med de andra och tar ordentliga tuggor med).

Jag höjde INTE kraftfodret och ja hon gick ner (hon hade dock att ta av, ett tag var hon för tunn dock), men såfort vi fick snurr på ätandet var det ju ordnat igen.

Hon åt inte allt kraftfoder innan heller, tämligen ointresserad och tog nån tugga nu och då och lyckades under natten med nöd och näppe pilla i sig 2 kg, en bra natt. En dålig natt var det mesta kvar. När jag ficks nurr på stråfoderätandet blev det snurr på kraftfoderätandet med.

Sen, byt ut kraftfodret mot så högkoncentrerat du kan hitta, dvs pressa ner mängden så långt det går. Fö hon lär, precis som dus jälv skriver, vara ganska proppmätt på kraftfoder.

Prova ge en kur av något magtarmbalanserande medel med kanske?

Kraftfodermässigt förresten så ger jag Hestakraft och Krafft Rehab. hestekraften för hon hade ätit det innan, och när jag kollade upp det så var det ju finfina värden på det. Havrefritt. Och Krafft Rehab för det har mer än en gång gjort UNDERVERK på svårfödda hästar!
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Jag är inne lite på samma banor som du.

Ingen fri tillgång på ensilage blir det utan nu pillar hon i sig ca 5-5½kg + all kraft (hon slickar ren krubban så kraftfodret är inget problem att få i henne.)
Så from idag får hon 1½-2dl kornkross, 2 dl matolja och 1dl soja 3ggr/dag, ökade upp ensilaget till 6½kg och spred ut det på 4mål istället (1½+2+1+2kg) sen tänkte jag höja ca ½kg/dag det är uppätet tills hon börjar lämna igen då stannar jag på det kg-antalet tills det är uppätet osv..

Hmm kraft REHAB har jag inte ens tittat på och Hestekraft har jag inte heller intresserat mig för, ska genast titta på detta.

Ett stort "fel" med henne är att hon motionerar ju sig själv som attans i hagen :crazy:, springer och leker o grejar så hon gör ju av mig enormt med energi i hagen bara.

Jag MÅSTE få ordning på hennes ätande, i höst kommer hon ju äta för två för hoppningsvis så då är det ju ännu viktigare!!
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Mind am är också synnerligen aktiv i hagen, dock är hon ändå ganska lättfödd för att vara fullblod, är tvärfin än så länge (lågintensivt arbete) på kring 90 MJ :bow: så jag kunde haft det mkt värre. Samtidigt så är det fortfarande fullt hanterbart att öka på henne säg 30 MJ/dygn utan att det blir hysteriskt. Och sålänge hon äter så hon täcker TS-behovet är jag salig.

Rehab ser inte ut som något speciellt innehållsmässigt eller värdemässigt, men något är det med det, kanske att det från början är framtaget för att vara extra skonsamt för magen och lättsmält? Men trots att MJvärdena osv i foderstaten är samma som på andra fodermedel har flera svårfödda blivit superfina och lagt på sig när jag introducerat rehab i foderstaten. Som sagt trots att MJ, kvoter osv varit helt oförändrade. Jag (och min veterinär) har mer än en gång undrat vad det är för knark i det (vet har btw sett flera fbl bli jättefina på just rehab).

Hestekrafft har högt MJ men ändå en hög kvot, det har hyfsat hög volymvikt dock (1 kg rehab är ju betydligt mindre volym än 1 kg hestekraft t ex), men som sagt finfina värden när man vill trycka på MJ, minns inte på rak arm men ungefär 14 MJ/kg foder. Så sämre än t ex Krafft Pluss Grön osv, men passade min dams behov och mitt hösilage prima, och det tycks vara GOTT också.. (JAG tycker det ser ut som allmänt spill man sopat upp från golvet.. men det luktar gott iaf *s*)

www.krafft.nu
http://www.beritmalmberg.com/hestekraft.htm
 
Sv: noll strå intresse längre! HJÄLP och TIPS önskas!!!

Vi gör stora framsteg här vill jag lova!

Har sen i måndags ökat högivan från 5,5kg till 8kg och hon har ätit upp varje dag!
Så i dag får hon 9kg uppdelat på 4 tillfällen (2,5+2+1+3,5) samt pyttelite kraft vid 3 tillfällen.

Pratade med Kraffts foderrådgivning, dock hade jag inte analysen på ensilaget framme så hon kunde inte göra en exakt foderstat med hon tyckte att jag skulle fortsätta med matoljan och betforen och ge 3-4kg GROOV..
Och visst det kanske får henne att gå upp i vikt MEN jag vill ju ha henne ill att äta ENSILAGET inte bara byta ut kraftfodret mot nåt annat då. :crazy:
Jag och kompisen spånade istället på att ge tex 1kg havre(fet sådan tex Matilda), 1 kg kornkross och betfor,soja och matolja samt en del färdigfoder som är högkoncentrerat. Funderar på nåt slags racing foder?

Annars är ju REHAB värt att pröva, även kraffts ENERGI kunde ju gå.

Jag ska pröva några olika upplägg på maten dessutom. Nu får hon ju ensilage+lite kraft på morgonen, ensilage till lunch, 1kg ensilage och lite kraft vid insläpp samt mer ensilage+ kraft vid kvällsfodringen.

Funderar på att tex ge bara kraftfoder vid ett mål (tex kvällen) och en mindre mängd ensilage och sen endast ge ensilage och nån dl kraft som "krubbskrammel" vid de andra målen.
Alt ge henne morgon hö först-låta henne äta upp det och sen ge kraftfoder innan hon går ut och sen ge kvällshöt direkt när hon kommer in och sen ge kraften när de andra får = hon hinner äta upp allt/en stor del av ensilaget innan hon ens har möjlighet att äta kraftfoder...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp