Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att hon ska få börja dra lite.
Tänkt mest att hon ska dra mig på cykel och kanske inlines. Men hon behöver ändå en bättre sele. Så kanske man även kan sätta på lite "tyngder" och sånt bakom henne efter ett tag då det är bra träning och hon behöver musklerna.
Så nu undrar jag, vad för sele behöver man? Antar att Nomesele är den "enda" rätta men det verkar finnas kortare och längre. Gärna även vilken modell/märke ni föredrar bäst.

Den kommer alltså användas mest till att dra cykel/inlines. Men om vi åker upp till Norge (som vi gör ibland) så vill jag gärna att hon ska kunna dra mig på skidor också i den.

Och gärna även tips på vad för koppel man behöver om de ska dra. Kanske ska vara någon sorts "resår" så det inte blir ryckigt om hon springer med sträckt koppel? Och ska man ha henne runt midjan (alltså midjebälte) när man åker inlines? Vart sätter ni fast hunden på cykeln, har sett där de sätter fast vid styret.
Ska självklart först träna upp konditionen i nosgrimma som vi brukar (då får hon inte dra alls utan springer snällt bredvid cykeln). Så vi inte börjar drag direkt. Tar emot alla tips jag kan få!
Har "bra" cykelbanor som man kan träna på. De är rättså nära en väg men sen finns det även en grusväg som är hyfsat lång (typ 300m) som man kan cykla fram och tillbaka på de första gångerna så hon inte springer ut på vägen eller så.
Hon har dragit mig på cykel (3-hjuling, sådan barncykel) i vanlig D-sele tidigare så det blir inte första gången hon drar men det blir ju första gången med Nomesele :) Så ge alla tips ni kan!
 
Cykla inte med hunden i nosgrimma! Ryck fortplantar sig direkt till de översta nackkotorna och kan i värsta fall ge whiplashliknande skador på din hund. Även om din hund springer fint bredvid kan mycket hända i farten på en cykeltur.

Om du tänker dra vikter efter din hund, tex kedjor bör du ha en riktig weightpull-sele för att tyngdpunkten ska bli rätt. Det blir inte samma typ av drag för hunden som när den drar när du åker inlines eller cyklar.
 
Jag håller hunden i handen också då jag cyklar. Det låter ju jättefarligt att ha fast hunden i styret. Sen tror jag inte det spelar någon roll vilken nomesele du väljer, bara den är ordentligt utprovad.

Jag tror @Migo kan ge bra tips. Hon drar med sina.
 
Okej :) Men blir det inte jobbigt då om hon ska dra? Men ja, jag tycker också det verkar farligt... Men såg en video från SM (?) och hon hade det i styret.. Nu är ju hennes hund mer vältränad, van osv. Men ändå...
 
Jag drar med mina hundar.
Cykel, då har jag midjebälte och hunden drar mig i sin nomesele, använder fast koppel ( i och för sig så är det svikt i midjebältet)
Trehjulingen där sitter hundarna fast i cyklen (hållare under styret) i ett dämpande koppel. De har sina nomeselar på sig. Har köpt linor osv på biltema (båtavdelningen, massor av bra linor)
 
Om man kopplar på styret så har man en krok där & en pinne som leder bort linan från hjulet. Kroken gör så att om man kraschar så sitter inte linan fast. Linan sitter fast i den fasta delen av styret, så det är rätt säkert tycker jag i förhållande till att ha hunden fastsatt i sig själv eller om man skall hålla.

Skönast är att ha en riktig draglina, som har en bit expander i sig & det finns många som tränar/tävlar drag som tillverkar egna för hundralappen som man kan köpa av. Jag har sådan tur att min kompis både har kickbike & tillverkar linor som jag kan låna.
 
Så nu undrar jag, vad för sele behöver man?
Du behöver en sele som är anpassad för din hunds kropp, som fördelar belastningen jämt över bogarna och bröstbenet utan att trycka på halsen, mjukdelarna i buken eller höftknölarna. En X-back (det som kallas nomesele) brukar fungera utmärkt. Halshålet ska vara så trångt att det knappt går att trä över huvudet. Krysset under halsen ska hamna på bröstbensspetsen när selen är belastad, absolut inte över. Remmarna som kommer fram bakom frambenen ska ligga så långt bak att armbågen går fri, men inte bakom den punkt där bröstbenet delar sig. Sidoremmarna ska löpa på bröstkorgen, INTE bakom revbenen. Fästöglan ska ligga precis framför svansroten.

En sådan sele går att använda till det mesta, men man får justera längden på draglinan beroende på hur högt fordon du har. Ska du dra däck behöver linan vara längre för att dragvinkeln ska bli okej.

Jag har inga preferenser vad gäller märke på sele, men vet att Björkis syr upp individanpassade för en rimlig peng. Mina selar har jag sytt själv för att få maximal passform till varje hund.

Och gärna även tips på vad för koppel man behöver om de ska dra. Kanske ska vara någon sorts "resår" så det inte blir ryckigt om hon springer med sträckt koppel?
Draglinan ska för det första inte ha några metalldelar utöver kroken som du fäster i hundens sele. Den bör vara 2½-3 meter lång (slappt resp utdraget läge) för att fungera till löpning/cykel/skidor/inlines. Du behöver längden för att ha bromssträcka fram till hunden. Ska du dra låga fordon som däck eller släde bör linan vara längre.
Du bör ha någon typ av expander på linan, fäst så långt från hunden som möjligt. Jag har min expander fäst direkt vid fordonet/dragbältet. Tänk på att expandern inte ska vara för mjuk, och att det alltid ska finnas en säkerhetslina kopplad parallellt, ifall resåret går av. Hunden ska alltid ha sträckt lina, det är upp till dig som förare att bromsa om hunden sackar. Kör aldrig någonsin upp jämsides eller förbi hunden!

Och ska man ha henne runt midjan (alltså midjebälte) när man åker inlines?
Jag föredrar att ha hunden/arna fästa i midjebälte med expander vid alla typer av drag utom slädkörning. Du har på så vis bra kontroll över vad som händer och riskerar inte att tappa spannet med fordon släpande bakom. Tänk på att lära in ett 100% stoppkommando om du ska köra obromsat fordon såsom skidor eller inlines!

Vart sätter ni fast hunden på cykeln, har sett där de sätter fast vid styret.
Jag kör med midjebälte även på cykel, men många föredrar att ha en panikhake fäst i styrstången och en antenn över framhjulet som hindrar linan från att trassla.

Ska självklart först träna upp konditionen i nosgrimma som vi brukar (då får hon inte dra alls utan springer snällt bredvid cykeln). Så vi inte börjar drag direkt. Tar emot alla tips jag kan få!
Jag avråder starkt från att cykla med nosgrimma!! Likaså finns det ingen anledning att tro att du ska behöva träna upp någon kondis innan du kan låta hunden dra, vikten som blir av en cykel är minimal och gör knappast någon skillnad annat än i uppförsbackar. Snarare är det lämpligt att lära hunden att cykelträning handlar om just drag så den lär sig hålla linan sträckt och ligga framför cykeln. Inte alla hundar tycker att det är okej att vara ensamma i led!
 
Okej tack för ditt svar!
Jag har kollat lite på Non-Stop selarna, de ska man tydligen kunna ändra lite på om jag förstått det rätt?
Och hur tränar man så hon är framför cykeln? Hon går gärna framför när man är ute och går och liknande. Men de fåtal gånger hon dragit, så har jag alltid gått bredvid.

Anledningen till varför jag har cyklat i nosgrimman är för att tidigare bodde jag inne i stal. Och när hon såg en annan hund så blev hon helt blockerad och var otroligt nära att dra omkull oss flertalet gånger, och höll också på att springa in i hjulet en gång. Men i nosgrimman har jag kunnat "avbryta" henne lätt då hon är van vid att hon blir korrigerad i den. Och då räcker det med att jag bara tar lite i henne så lyssnar hon och är fokuserad igen. Med halsband eller sele funkar det inte. Men nu på äldre dar så är hon inte lika överförtjust i andra hundar, men har inte cyklat med henne på ett bra tag så nu kanske hon kan gå i halsband eller sele. Men om det inte gör större skillnad att dra på cykel, så kanske det är lika bra att hon springer bredvid? Så fortsätter vi bara som vi gjort då det har funkat jättebra!
Men sen skidor har jag inte åkt på henne så då kanske det är lättare att lära henne gå framför, eftersom hon inte blivit lärd något annat på dem :)
 
@Hundbloggerskan Non-Stopselen finns som Nomesele, freemotion och kombisele. Den första är en helt vanligt nomesele, den andra är en variant på nome, men som är mer rörlig över ryggen (jag har den till min och vi gillar den mkt). Kombiselen är så att man kan ha den både som Nome och sedan koppla på skaklar till pulka, men det vet jag inte om du vill?
 
@Migo

Har du någon bild där dina har på sig sina nomeselar? Jag hittade min förra hunds nomesele här hemma och funderar om jag vågar använda den på min nuvarande hund. Den sitter bra över bröstet tycker jag men jag är osäker över passformen på resten av kroppen.
Jag har en storpudeltik som är väldigt liten över bröstet och jag har försökt hitta en sele för att spåra i men alla jag har provat åker upp vid bröstet och ligger mot halsen men det gör inte nomeselen.

Eller har någon tips på en sele som skulle kunna fungera på min hund?

Vanliga bröstselar ligger an mot halsen mer än bogen och y-selar glider upp när hon drar litegrann.

@Red_Chili brukar ha lite koll på selar tror jag? ;)

Ett par bilder på min tik i dem nomeselen jag har hemma. Jag har försökt lägga lite drag i selen på bilderna.

23rnvnl.jpg



250s37d.jpg



20if5u.jpg
 
@Daff Den selen sitter helt okej tycker jag! Kanske att du får korta ner remmarna på översidan något (En centimeter eller två) så att över- och underdraget blir mer lika, särskilt om du ska ha en hög dragpunkt typ midjebälte eller cykel.

Såhär ser Devils sele ut, den sitter precis som den ska. På bilden är den precis ny och lite stel så den ser lite konstig ut i halsen. Jag är jättenöjd med denna, från Dragråttan. Bröstremmen är dubbelfodrad, och halsdelen är tjock och stabil vilket ger ett bra dragstöd. Värt att tänka på att den är lång i modellen så den passar bäst till lite rektangulära hundar skulle jag tro.
Devil.jpg
 
Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att hon ska få börja dra lite.
Tänkt mest att hon ska dra mig på cykel och kanske inlines. Men hon behöver ändå en bättre sele. Så kanske man även kan sätta på lite "tyngder" och sånt bakom henne efter ett tag då det är bra träning och hon behöver musklerna.
Så nu undrar jag, vad för sele behöver man? Antar att Nomesele är den "enda" rätta men det verkar finnas kortare och längre. Gärna även vilken modell/märke ni föredrar bäst.

Den kommer alltså användas mest till att dra cykel/inlines. Men om vi åker upp till Norge (som vi gör ibland) så vill jag gärna att hon ska kunna dra mig på skidor också i den.

Och gärna även tips på vad för koppel man behöver om de ska dra. Kanske ska vara någon sorts "resår" så det inte blir ryckigt om hon springer med sträckt koppel? Och ska man ha henne runt midjan (alltså midjebälte) när man åker inlines? Vart sätter ni fast hunden på cykeln, har sett där de sätter fast vid styret.
Ska självklart först träna upp konditionen i nosgrimma som vi brukar (då får hon inte dra alls utan springer snällt bredvid cykeln). Så vi inte börjar drag direkt. Tar emot alla tips jag kan få!
Har "bra" cykelbanor som man kan träna på. De är rättså nära en väg men sen finns det även en grusväg som är hyfsat lång (typ 300m) som man kan cykla fram och tillbaka på de första gångerna så hon inte springer ut på vägen eller så.
Hon har dragit mig på cykel (3-hjuling, sådan barncykel) i vanlig D-sele tidigare så det blir inte första gången hon drar men det blir ju första gången med Nomesele :) Så ge alla tips ni kan!


för det första så hoppas jagverklgien att du skämtar när du säger att hunden får springa brevid cykel i nosgrimma!!!:mad::confused::(:banghead: det var nog det hemskaste jag hört på länge...
SLUTA GENAST UPP MED DETTA!!
kan din hund inte hejda sig elr gå normalt i koppel så måste du först träna mer på kontakt och lydnad, kanske skvallerträna hunden!
detta INNAN du börjar med nån riktig dragträning. ska du dra tyngden måste man ha en måttsydd WP-sele för att inte skada hunden!!
D-sele antar jag du menar en vanligaste basic, selen med endast en rem tvärsöver framtill och en runt magen - ska ALDRIG användas till drag.
sedan ska du inte dragrtäna elr cykla längre sträckor på asfalt elr regelbundet, underlaget blir för stumt och är det soligt kan hunden faktiskt bränna trampdynorna!!
300m grusväg är mkt bättre att börja lugnt med.
vad du än gör snälla kasta nosgrimman så långt ner i soptunnan som går, men ffa ha den ALDRIG PÅ NÄR DU CYKLAR ELR DRAGTRÄNAR!!:crazy:
 
för det första så hoppas jagverklgien att du skämtar när du säger att hunden får springa brevid cykel i nosgrimma!!!:mad::confused::(:banghead: det var nog det hemskaste jag hört på länge...
SLUTA GENAST UPP MED DETTA!!
kan din hund inte hejda sig elr gå normalt i koppel så måste du först träna mer på kontakt och lydnad, kanske skvallerträna hunden!
detta INNAN du börjar med nån riktig dragträning. ska du dra tyngden måste man ha en måttsydd WP-sele för att inte skada hunden!!
D-sele antar jag du menar en vanligaste basic, selen med endast en rem tvärsöver framtill och en runt magen - ska ALDRIG användas till drag.
sedan ska du inte dragrtäna elr cykla längre sträckor på asfalt elr regelbundet, underlaget blir för stumt och är det soligt kan hunden faktiskt bränna trampdynorna!!
300m grusväg är mkt bättre att börja lugnt med.
vad du än gör snälla kasta nosgrimman så långt ner i soptunnan som går, men ffa ha den ALDRIG PÅ NÄR DU CYKLAR ELR DRAGTRÄNAR!!:crazy:
Jisses. Ta en valium. Du verkar lite överspänd.
 
för det första så hoppas jagverklgien att du skämtar när du säger att hunden får springa brevid cykel i nosgrimma!!!:mad::confused::(:banghead: det var nog det hemskaste jag hört på länge...
SLUTA GENAST UPP MED DETTA!!
kan din hund inte hejda sig elr gå normalt i koppel så måste du först träna mer på kontakt och lydnad, kanske skvallerträna hunden!
detta INNAN du börjar med nån riktig dragträning. ska du dra tyngden måste man ha en måttsydd WP-sele för att inte skada hunden!!
D-sele antar jag du menar en vanligaste basic, selen med endast en rem tvärsöver framtill och en runt magen - ska ALDRIG användas till drag.
sedan ska du inte dragrtäna elr cykla längre sträckor på asfalt elr regelbundet, underlaget blir för stumt och är det soligt kan hunden faktiskt bränna trampdynorna!!
300m grusväg är mkt bättre att börja lugnt med.
vad du än gör snälla kasta nosgrimman så långt ner i soptunnan som går, men ffa ha den ALDRIG PÅ NÄR DU CYKLAR ELR DRAGTRÄNAR!!:crazy:

För det första så förstår jag inte skillnaden på om hunden har nosgrimma eller halsband på sig om kopplet inte är sträckt? När hon springer som hon ska (normalt) så hänger kopplet. Och om vi hade haft halsband så hade jag ju fått stanna varje gång vi ser en annan hund? Är det inte mer logiskt att då bara kunna hålla i henne i nosgrimman och cykla vidare. Så blir det inte så stor grejj av det. Och nej, det har funkat jättebra för oss så jag kommer fortsätta med det. Hon är inte heller "rädd" eller hatar att ha den på sig utan blir superglad när den kommer fram för då är det dags att få springa bredvid cykeln eller att jogga.

Min hund KAN gå normalt i kopplet och KAN springa bredvid cykel i bara halsband/sele. Men jag anser att det är mycket säkrare och enklare med nosgrimma och det blir inte något stopp om hon skulle se något. Och min hund kan gå lös nästan överallt, men det är just det där med andra hundar.
Och jag tror inte det är farligt att varken gå eller springa mycket på asfalt, eller på något annat underlag heller. Sålänge man varierar så det inte blir enbart det underlaget. Vi går ju på det utan problem varenda dag, joggar på det osv. Och med rätt tassalva så kommer hon inte bränna eller slita mycket på trampdynorna heller.
Och varför skulle jag ha den när jag dragtränar? Det har jag väll aldrig sagt? De gånger hon fått dra har vi haft kopplet i selen.
 
Jag tycker också att millispillis överdrev i sitt sätt att uttrycka sig, men dock har hen rätt i att man inte ska cykla med nosgrimman. Det är rätt lätt hänt att hunden stannar utan att du märker det, eller att den vänder på huvudet och du av misstag knycker till. En hundnacke är känslig, precis som en människonacke.

Jag löser säkerhetsaspekten på så sätt att jag har sele, och sedan håller jag kopplet på så sätt att jag kan släppa efter ganska mycket och fortfarande ha hunden i handen. Sen så stannar jag cykeln ifall det känns säkrast (trångt på vägen, andra vilda hundar o.s.v.).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på köpa en springer att ha på cykel för att kunna cykla på trafikerade vägar utan ett koppel i handen för att ta oss till...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 348
Senast: lytesout95
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp