Noppiga ridbyxor? Eller är det jag som överreagerar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
För ca. ½ år sedan köpte jag ett par lite "finare" helskodda ridbyxor. De var från H**ks, en av deras lite mer "exclusiva" modeller.

Men redan nu, efter ett drygt halvår har dem blivit jättenoppiga i skoningen, och på sina ställen nästan tunnslitna t.om.
Jag har då alltså använt de 1-3 gånger i veckan sedan jag köpte dem kan tilläggas.

Är det bara jag som överreagerar, eller är det inte lite dålig kvalité om dem blir helt noppiga efter så pass "lite" användning? Eller är det helt enkelt så att alla ridbyxor, oavsett märke, blir slitna/noppiga efter några månader?
 
Sv: Noppiga ridbyxor? Eller är det jag som överreagerar?

Det beror nog på kvaliteten, dyrare ridbyxor från Hööks tror jag ändå är sämre kvalitet än dyrare ridbyxor från bättre märken t.ex. Pikeur och liknande. Har ett par från just Pikeur som jag har haft i typ 12 år utan att skoningen är sliten alls.
 
Sv: Noppiga ridbyxor? Eller är det jag som överreagerar?

Det beror nog på kvaliteten, dyrare ridbyxor från Hööks tror jag ändå är sämre kvalitet än dyrare ridbyxor från bättre märken t.ex. Pikeur och liknande. Har ett par från just Pikeur som jag har haft i typ 12 år utan att skoningen är sliten alls.

Jag tror det är både och.

Hööks ridbyxor är inte värt för mig att köpa längre, jag nöter ut dem på nolltid.
Men jag har även tex Pikeur ridbyxor och de har också blivit väldigt noppriga snabbt och det är dessutom av deras dyrare modeller...

Jag vill påstå att Pikeur hade mkt bättre kvalité förr och visst de är väl bra och fortfarande bättre än Hööks men det går inte att jämföra med de äldre pikeur byxorna som höll i evigheter för de gör inte de nya utan de lever på sitt rykte och har sänkt kvalitén och får mer vinst i fickan...

Euro-star däremot har jag inte upplevt att de tappat i kvalité, de verkar vara outslitliga även för mig som brukar vara en riktig ridbyx marrodör.
 
Sv: Noppiga ridbyxor? Eller är det jag som överreagerar?

Jag köpte två par därifrån förra året, första paret höll en månad, sen hål i grenen. Det andra paret höll 3 veckor, hål i grenen. Jobbar heltid så använder dem kanske 60 timmar/vecka men det behöver ju inte dom veta! Haha gick dit och klagade och gick därifrån med två par nya och faktiskt mellanskillnaden i handen också då de nya var på rea. Bägge dom håller än, 6 månader senare. Så vissa är bättre kvalitet än andra, var typ samma prisklass. Gå tillbaka och klaga!
 
Sv: Noppiga ridbyxor? Eller är det jag som överreagerar?

Köpte ett par hööks helskodda för typ 700kr slet ut dem på 6 månader. Köpte ett par cavallo specialsydda för mig för 1400kr och 8 år senare är de fortfarande perfekta (skoningen är perfekt, tyget inte uttänjt). Summa summarum: det lönar sig att köpa dyrare ridbyxor!!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 328
Senast: Glimra
·
Utrustning Köpte mina första byxor med silikonskoning på mässan, de var så sköna och oemotståndligt snygga. Bättre grepp i sadeln tyckte jag iofs...
2
Svar
24
· Visningar
7 470
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp