Nordic Capital säljer djursjukvårdsbolaget Anicura

Det är inget riskkapitalbolag. Eftersom "alla" klagar på att riskkapitalbolagen höjer priserna så borde de sjunka nu. Om nu "alla" har rätt.
Sen är det en koncern med veterinärkliniker och djursjukhus i flera länder, vilket kanske kan vara en fördel i både behandlingar och delad kunskap.
 
Det är inget riskkapitalbolag. Eftersom "alla" klagar på att riskkapitalbolagen höjer priserna så borde de sjunka nu. Om nu "alla" har rätt.
Sen är det en koncern med veterinärkliniker och djursjukhus i flera länder, vilket kanske kan vara en fördel i både behandlingar och delad kunskap.

Varför skulle de sjunka? Mars är ett av de största multinationella företagen som finns i hela världen. Äger Royal Canin, Pedigree, Whiskas, godis så som Mars, Snickers etc...
Tror inte att deras vision är att göra djursjukvården billigare.
 
Varför skulle de sjunka? Mars är ett av de största multinationella företagen som finns i hela världen. Äger Royal Canin, Pedigree, Whiskas, godis så som Mars, Snickers etc...
Tror inte att deras vision är att göra djursjukvården billigare.

Du får fråga dom som säger att det är riskkapitalbolagen som driver upp priserna.
Jag vet vilka Mars är.
 
De sålde väl förmodligen med vinst.

Ja, det är nog rätt självklart. Jag tror dock att ni helt missade poängen i mitt inlägg. Om man följt alla diskussioner om Evidensia och AniCura sista åren så är prisökningarna det som retar mest. Majoriteten av folket verkar överens om att prisökningarna enbart beror på att dessa 2 ägs av riskkapitalbolag. Hade de inte köpts upp av riskkapitalbolag, hade priserna heller inte ökat lika mycket. Säger de som "kan", jag har ingen aning.
Att nu Mars, som inte är ett riskkapitalbolag utan privat, köper AniCura borde i så fall betyda lägre priser. Eller åtminstone ingen ökning. Det är ju, enligt diskussionerna, bara riskkapitalbolagen som strävar efter en ordentlig vinst. Om Mars väljer att hålla samma priser/prisökningar som AniCura haft sen Nordic Capitals köpte, så har man inte det att skylla på länge.

Jag har som sagt ingen aning, men jag har sett rätt saftiga priser även på privata kliniker. Men detta har knappt fått komma fram i drevet mot mest Evidensia och även AniCura. Helt enkelt för att riskkapitalbolagen ska vara boven i dramat.

Tydligare?
 
Ja, det är nog rätt självklart. Jag tror dock att ni helt missade poängen i mitt inlägg. Om man följt alla diskussioner om Evidensia och AniCura sista åren så är prisökningarna det som retar mest. Majoriteten av folket verkar överens om att prisökningarna enbart beror på att dessa 2 ägs av riskkapitalbolag. Hade de inte köpts upp av riskkapitalbolag, hade priserna heller inte ökat lika mycket. Säger de som "kan", jag har ingen aning.
Att nu Mars, som inte är ett riskkapitalbolag utan privat, köper AniCura borde i så fall betyda lägre priser. Eller åtminstone ingen ökning. Det är ju, enligt diskussionerna, bara riskkapitalbolagen som strävar efter en ordentlig vinst. Om Mars väljer att hålla samma priser/prisökningar som AniCura haft sen Nordic Capitals köpte, så har man inte det att skylla på länge.

Jag har som sagt ingen aning, men jag har sett rätt saftiga priser även på privata kliniker. Men detta har knappt fått komma fram i drevet mot mest Evidensia och även AniCura. Helt enkelt för att riskkapitalbolagen ska vara boven i dramat.

Tydligare?
Nej, det kommer förmodligen inte att bli bättre för att anicura köps upp av en jätte. Varför skulle ett fortsatt monopol på marknaden innebära förbättringar i prisbilden, tänker du?
 
Jo, jag förstår att konkurrensen på marknaden kommer att minska ÄNNU mer, och jag tycker inte om den utvecklingen. Gör du?

Jag har ingen aning om hur detta kommer påverka. Det är just därför jag anser det intressant. Och jag väljer att inte ha fördomar utan avvakta med "Hur det kommer bli" eftersom jag inte vet.
 
Det här är ett riktigt stort företag med ännu mer potential att köpa upp kliniker. Det här är ingen bra utveckling alls, enligt min åsikt.

Samma som nu med andra ord. Så skillnaden blir inte så stor på det sättet. Jag är ju en sån som väljer AniCura frivilligt just pga deras möjlighet till att ge all vård på samma ställe.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Omkring 400 hästar från det omstridda danska stuteri Viegård ska nu säljas. Konkursförvaltaren hoppas att affärerna ska vara klara före...
Svar
7
· Visningar
1 252
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Tiden hos Patrik Kittel for OS-hästen och EM-medaljören Bohemian ser ut att bli kort. "Jag ber för att du ska få ett bra hem där du kan...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vill du skänka, sälja eller hämta hästgödsel? Kartan har tagits fram i samarbete mellan Upplands-Bro, Sigtuna och Håbo kommuner för att...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är knappt ett halvår sedan Cathrine Laudrup-Dufours mästerskapshäst Bohemian lämnade dressyrryttaren för sin nya ryttare...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp