Nordiska Mästerskapen för Islandshäst 2022

Roheryn

Trådstartare
Det pågår ett NM på Åland, började idag, och visst måste vi väl ha en tråd om det? Är ni på plats och tittar någonting? Eller livestreamar ni något? Reflektioner såhär långt? Själv tycker jag nog att Lowa Walfridsson och Dögg från Väbylund, som leder T1 YR, är mest imponerande såhär långt (även om jag inte sett allt, måste hinna jobba också!). Och det känns lite synd att sveriges bästa femgångsekipage inte är med.

Ser fram emot T1 och V1 för seniorer - galet starka startfält där!
 
Jag är hemma och följer mest via klipp på sociala medier. Har funderat på att köpa livestreamingen och jag är fortfarande ledig så skulle kunna sitta bänkad men jag vet inte riktigt hur mycket jag faktiskt kommer att titta och då känns pengarna onödiga. Typ. Kanske ändrar mig och köper för lördag-söndag bara eller så.
 
Jag följer via nyhetsartiklar. Hade gärna haft livestreamen men min nöjesbudget är pga föräldraledighet ca 0 kr just nu så fick välja bort det. Var väldigt sugen på att åka dit (skulle åkt på VM i Herning, men ja... jäkla pandemi), men ekonomin fanns inte.

Ska bli riktigt intressant att se hur våra ekipage mäter sig med konkurrensen! Får exempelvis gåshud av Toppurs ökade tölt, ska bli kul att se poängmässigt vilka nordiska ekipage som kan mäta sig där.

Men saknar också våra toppfemgångsekipage i landslaget :(
 
Jag följer via nyhetsartiklar. Hade gärna haft livestreamen men min nöjesbudget är pga föräldraledighet ca 0 kr just nu så fick välja bort det. Var väldigt sugen på att åka dit (skulle åkt på VM i Herning, men ja... jäkla pandemi), men ekonomin fanns inte.

Ska bli riktigt intressant att se hur våra ekipage mäter sig med konkurrensen! Får exempelvis gåshud av Toppurs ökade tölt, ska bli kul att se poängmässigt vilka nordiska ekipage som kan mäta sig där.

Men saknar också våra toppfemgångsekipage i landslaget :(
Livestreamar för fullt här! :-) Men jag tycker den är ganska dyr, delar dock med dottern och en kompis/kollega till henne så det får vara värt det! Billigare än att åka till Åland iaf för oss som sitter på helt fel sida landet!

Jag är väl inte fullt ut svensk patriot i det här mästerskapet, men av de svenska seniorekipagen tror jag nog mest på Óskar o Stjáni i fyrgången. Men som sagt - ett galet starkt startfält där så känns nästan som om vemsomhelst kan vinna! :)
 
Vad var det som hände?
Det syntes inte jättetydligt på livestreamen, men tydligen blev hästen rädd för något på läktaren. Såg superfint ut i långsamma tölten och början av den ökade, men sedan for hästen iväg i galopp och ryttaren valde att avsluta.

Sedan bestämdes att han skulle få rida om som ikväll, men då kom det in en protest mot det så efter ganska lång stund sköts beslutet upp till imorgon.
 
Det syntes inte jättetydligt på livestreamen, men tydligen blev hästen rädd för något på läktaren. Såg superfint ut i långsamma tölten och början av den ökade, men sedan for hästen iväg i galopp och ryttaren valde att avsluta.

Sedan bestämdes att han skulle få rida om som ikväll, men då kom det in en protest mot det så efter ganska lång stund sköts beslutet upp till imorgon.
Tack!

Svårt sånt där kan jag tycka, det är ju enormt synd när en häst blir rädd och det förstör visningen, samtidigt är ju publik och liv och rörelse utanför banan ern del av sporten. Glad att jag slipper bestämma sånt :)
 
Tack!

Svårt sånt där kan jag tycka, det är ju enormt synd när en häst blir rädd och det förstör visningen, samtidigt är ju publik och liv och rörelse utanför banan ern del av sporten. Glad att jag slipper bestämma sånt :)
Nej, det är inte lätt att avgöra vad som är ”normalt” och vad som är en så stor störning att någon ska få rida om. Synd att inte få se dem göra ett helt fyrgångsprogram, dock! Tror de hade legat högt!
 
Hur kommer det sig att Filippa och Odinn/Jimmy gör sin första stilpass någonsin på ett NM? De har ju presterat fantastiskt i speed men ska man inte ha startat nån gång i en klass som man rider på mästerskap? Någon som har koll?
 
Tänker nog köpa en live streaming till helgen. Dyrt , det är lika dyrt att åka till tävling med bensin pengar och allt onödigt man köper. Men absolut roligast hade varit att vara där givetvis.
 
Håller lite koll på rapporteringen, men tycker livestreamingen är på tok för dyr. Borde gå att locka fler att betala för det med ett lägre pris kan jag tycka? Men men. Kul att det är på Åland, det är en trevlig anläggning.
 
Hur kommer det sig att Filippa och Odinn/Jimmy gör sin första stilpass någonsin på ett NM? De har ju presterat fantastiskt i speed men ska man inte ha startat nån gång i en klass som man rider på mästerskap? Någon som har koll?
Det är väl för att de kan, utan att det påverkar häst eller ryttare negativt? De är ju ändå där, är väl ”lika bra” att starta så mycket som möjligt. :)
 
Tack!

Svårt sånt där kan jag tycka, det är ju enormt synd när en häst blir rädd och det förstör visningen, samtidigt är ju publik och liv och rörelse utanför banan ern del av sporten. Glad att jag slipper bestämma sånt :)
Ja, utan att ha sett vad som hände tänker jag att publik och allt som ingår ska hästarna kunna hantera. Skillnad om typ en bit läktare rasar eller något flyger in på banan.
 
Jag följer en del ryttare på sociala medier som är med så det är det enda jag hört om tävlingarna. Var kan man livestreama tävlingarna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp