Nordsvensk/Freiser och connemara????

Varför korsa ?
Vad ska du ha hästen till ?
Det kan säkert vara en trevlig korsning det beror väl helt på individen men varför korsa ? Är det en olyckshändelse ?
 
Hingsten är connemara, mycket trevlig. :)
Korsningen sker pga. att jag tycker att frieser hingsten är för DYR! :(
Men han är en riktig snygging!
Vad tycker du annars att jag skulle betäcka henne med?
(stoet är Nordsvensk/Frieser)
Om man har ett korsnings sto och man vill ha föl på henne...? Hur ska man då göra? Du skrev varför korsa....
Hade du inte betäckt ditt korsnings sto bara för att det är en korsning? :confused:
 
ja det är väldigt många som menar på att man inte borde ta föl på sitt sto om man har en korsning. :smirk:

(själv har jag ingen större åsikt om det dock)
 
Varför inte välja en nordsvensk hingst?
Så slipper du korsa in ännu fler raser, och en nordsvensk är säkert billigare!
 
Skulle jag kunnat, men har ej den kapaciteten som jag hitta de hos denna conemarahingsten!
Mer steg temperamente mm. :)
 
Hej. Jag skulle nog välja en Frieser eller Nordis om jag var du. Själv har jag korsat mitt svart/vita Paintsto med en Frieser. Vad har du fått för pris på en betäckning med en Frieser om jag får fråga?
 
Jag tror att man skall ta sig en funderare på VARFÖR man vill ha ett föl överhuvudtaget. Skall man ha det till sig själv så är chansen större att man hittar en unghäst för samma peng som en egen uppfödning kostar och risken är mycket mindre att det blir "fel".

OM man nu nödvändigtvis måste ta ett föl iallafall så bör man inte korsa in fler raser än vad som redan är.

Angående att Friesern är för dyr, den dyra biten är INTE själva betäckningen, det är att föda upp fölet, så det är nog värt att ta en bra Frieser.

Jag kommer INTE att betäcka någon av mina korsningsston, inte just för att de är korsningar utan för att jag inte tror att de kommer att tillföra aveln något, såvida de inte blir stjärnor i den gren de tränas för och kan tillföra något där.

Helt ärligt tycker jag att det är alldeles för många osm buskavlar bara för att deras sto är så himla gulligt.
 
Mitt sto är väldigt duktig i dressyr och hoppning och har lite "bra" att föra vidare till ett föl.
Min tränare i hoppning säger det och min tränare i dressyr säger också det ....
Så jag tar inte föl bara för att min häst är så himla gullig. :)
 
Vad har hon presterat ?

Jag kommer eventuellt, kanske ta mina korsningar till avel men då skall de ha presterat TOPP. Dvs minst på SM nivå.
 

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 389
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 454
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
688
Senast: Oknytt
·
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 242
Senast: thoora
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp