Nordsvensk häst eller kallblodstravare.....

Finnhästen får, såvitt jag förstår, inte starta i svenska kallblodslopp. De är endast öppna för Svenskregistrerade eller Norskregistrerade hästar.

Nordsvensk Brukshäst, kan bara registreras i stamboken, om bägge föräldrarna har godkänd härstamning som Nordsvensk Brukshäst, eller, i vissa fall, om stoet är av norsk härkomst ur den del av den norska stamboken som berör "tung" Dölehäst. Norska hingstar måste vara godkända i Sverige för att avkomman ska kunna registreras som Nordsvensk brukshäst.

Kallblodstravarna och Nordsvensk Brukshäst skiljdes åt ur stambokföringsperspektiv 1964.
Långt tidigare, hade en de facto klyvning av rasen skett, där vissa linjer enbart användes för trav, och många av de hingstar som ffa under 1940 och 1950-talet användes för att att "skapa" kallblodstravare, stambokfördes/godkändes/registrerades inte i det vanliga registret.

De första stamboksbanden för Kallblodstravarna har "Riksstambok för Nordsvensk Travare" som titel, och det var också vad hästrasen kallades de första åren.
Senare döptes den om till "Svensk Kallblodstravare".
Det är här "namnförvirringen" runt hästarna börjar, och tyvärr har den inte tagit slut än.

Det går INTE att korsa de olika varianterna av Nordsvensk Brukshäst, Dölehäst, och Kallblodstravare fram och tillbaka, och tro att man får en avkomma som är möjligt att registrera på ett enkelt sätt i någon av stamböckerna i dagsläget. Stamböckerna är stängda, men det finns vissa öppningar dem emellan, i synnerhet mellan Sverige och Norge, men det gäller att veta vad man gör i så fall.

Betäcker man t.ex. ett Nordsvenskt Brukssto, med en kallblodstravarhingst, så kan man varken registrera avkomman som "Nordsvensk Brukshäst", eller som "Kallblodstravare". Det blir helt enkelt en korsningshäst.

En bra bok att läsa i, om man vill veta mer om Kallblodstravarens historia är:
"Vår kallblodstravare, från lanthäst till folkets häst", av Hans-Erik Uhlin
http://www.kallblodstravare.se/bocker/

För Nordsvensk brukshäst, så finns tyvärr ingen liknande bok, utan de böcker som finns som berör hästrasens utveckling, är mer av det antikvariska slaget.
Ett exempel på (åtkomlig via antikvariat) bok är "Föreningen Nordsvenska Hästen 75 år" av Sven Dyrendahl.
https://www.bokborsen.se/?qa=Dyrendahl Sven
Det finns dock en del att läsa på Föreningen Nordsvenska Hästens hemsida: http://www.nordsvensken.org/Foereningen.html
 
Senast ändrad:
Så mycket intressant!!!!! TUSEN tack alla!! Nu hoppas jag att jag ska få det rätt i böckerna ;-)

Namnet Kallblodstravare ÄR (nästan...) lika fint som Nordsvensk, men så mycket längre; Nordsvensk är tvåstavigt men Kallblodstravare FEMstavigt så det flyter inte lika smidigt i texten. Det var bl.a. därför jag undrade om där fanns ett smeknamn. Kallisar tänker jag inte använda, jag lovar. Eller ännu värre - Kallingar!! (Kalsonger...) Nä, hu, jag ska försöka få det att låta snyggt - och korrekt!
 
Lite input om finnhästar från en finländare här, hej :)

Finnhästen är ju en egen kallblodsras med fyra olika indelningar i stamboken. Travartyp (vanligast), ridhästtyp, arbetshästtyp samt ”liten finnhäst” (alltså finnhästar av ponnymått). Alla indelningar får korsas fritt med varandra och samma häst kan finnas med i flera avdelningar av stamboken.

För att ytterligare krångla till det med vilka hästar som får starta i lopp, här i Finland får vanliga kallblodstravare (svenska eller norska) starta i samma lopp som finnhästar. Kallblodstravare av annan ras än finnhäst är inte så vanliga, men det finns en del.
 
Kanske du redan fått svar...
Men Döle tror jag inte startas i trav. De är ju godkända som inkorsning i Bruksnordis.
Finnhästen slår mig också som tyngre än kbl-travarna?
De har gjort som i sverige, delat stamboken så det heter norsk kallblodstravare och brukshästen döle.

Det finns fyra typer av finnhäst, travare, ridhäst, arbetshäst och ponny.
 
Finnhästen får, såvitt jag förstår, inte starta i svenska kallblodslopp. De är endast öppna för Svenskregistrerade eller Norskregistrerade hästar.

Det beror på vad som står i propositionen. Som exempel från propositionen till Elikampen (kallblodens eget elitlopp som avgörs på elitloppssöndagen):

Kallblodiga:
Prop. 21. Jim Fricks lopp - Elitkampen
Mörk anmälan.
4-åriga och äldre svenska, norska och finska kallblodiga lägst 500.001 kr.
 
När jag var ung och hängde på travet kallades kallblodstravarna travar-nordis eller symaskiner...
Och min kallblodstravare hade en hel del Döle-blod i sig, så från början var det i alla fall ok att korsa in ren Döle. (Min var född -88 och det var hans mormor som var Döle-häst)
 
Och när jag hängde på travet på 80-talet (i Norrland) kallade vi hästarna för antingen "blodingar" (varmbloden) eller "paltar" (kallbloden).
Nog är det dialektalt alltid! :)
 
Måste du vara så precis då? Kanske bara nämna dem som kallblod :)
Men...

Vi som har olika sorters (raser) av kallblod, kanske tycker att det är minst lika "dumt" att bunta ihop alla raser, som det vore att använda "fel" namn!

Alltså skillnaden mellan olika kallblodsraser, både i storlek och sätt att vara är ju gigantisk!

En Shire, är väldigt stor, en Nordlandshäst är en "ponny" i storlekshänseende. Likaså finns det det ganska "heta" kallblod (den moderna kallblodstravaren är det, på gott och ont), liksom det finns betydligt lugnare raser...

Så det är bra om det är tydligt i böckerna att det faktiskt handlar om hästar ur en specifik ras. För olika raser är olika...

Kanske vore det ett tips till @Lena Furberg , att faktiskt göra en grej av det där med "namnförvirringen" i boken/böckerna?

Att ta upp det där "med kärt barn har många namn" (kallblodstravare, nordis, nordsvensk travare...) på ett fiffigt sätt i någon liten utvikning, och sedan använda ett valfritt populärnamn?
 

Liknande trådar

Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: skogaliten
·
Islandshäst Jag ska precis börja teckna en serie till Min Häst, den kommer ut i januari tror jag så det är en vinterstory. Jag har själva storyn...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 477
Senast: smedsussie
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 172
Senast: EmmaBovary
·
Avel Låt säga att en ras har två avelsinriktningar, trav och ridning. Ni ska avla fram en avkomma (efter en travras) som enbart skall...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 347
Senast: Imzevimz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp