Nordsvensk häst eller kallblodstravare.....

Lena Furberg

Trådstartare
Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina kompisar Nordsvenskar. Dvs fd travare av Nordsvensk ras. Idag säger jag fortfarande Nordsvensk av gammal vana, men korrigeras vänligt men bestämt med att det heter Kallblodstravare. På "min tid" fanns det Nordsvensk av brukstyp och så travarna. Plus kallblodstravare av andra raser.

Ok, jag fattar att saker ändrats - men KAN inte en renrasig Nordsvensk också vara kallblodstravare? Är det alltid helt fel att kalla dem för Nordsvenskar?

Jag behöver lära mig det här eftersom jag ska skriva nya böcker (.....) efter en gammal serie jag tecknade för många år sedan (...) där flera av hästarna var just Nordsvenskar. Och jag FÅR inte skriva fel, för faktafel i en hästbok är bara NEJJJJ!

Så, kan nån förklara för mig hur det ligger till och hur man "får" uttrycka sig?

Tusen tack!!
 
Bruksnordsvenskarna och kallblodstravarna fick egna stamböcker på 60-talet. De räknas som helt olika raser.
60-talet? Jag och mina kompisar hade Nordingar på 70-talet och då hörde jag aldrig talas om denna åtskillnad.

Men hur är det då med andra nordiska kallblodshästar som används i trav, har de också bytt rasnamn?
 
Som trassel skriver så är det två olika raser. Väldigt viktigt att hålla isär ;) Naturligtvis finns det korsningar, som det är med alla raser, men då är det just korsningar också. Även när jag var liten sådär på 80- och 90-talet så sa man lite slarvigt nordsvensk travare, men stamböckerna är alltså äldre än så.
 
Kallblodstravare av andra raser tror jag inte finns, om man inte räknar in de nordiska grannarna Döle och Finnhäst.
Det var dem jag tänkte på. :-) Men de heter alltså fortfarande sina respektive rasnamn? Och kan starta ihop med svenska kallblodstravare?
 
Så - i böckerna ska jag alltså aldrig använda ordet Nordsvensk om dessa hästar, utan kalla dem Kallblodstravare? Det låter inte lika fint (...) men jag måste ju göra rätt. Finns där smeknamn för Kallblodstravare? Nordsvenskarna fick ju ofta heta Nordingar.
 
Så - i böckerna ska jag alltså aldrig använda ordet Nordsvensk om dessa hästar, utan kalla dem Kallblodstravare? Det låter inte lika fint (...) men jag måste ju göra rätt. Finns där smeknamn för Kallblodstravare? Nordsvenskarna fick ju ofta heta Nordingar.
Du ska bara använda nordsvensk om det är brukshästar du pratar om. Nu för tiden kallar många sina brukshästar för "nordisar" vilket ger mig obehagsrysningar i hela kroppen ;) Har dock inte hört om det finns något liknande för kallblodstravarna.
 
Så - i böckerna ska jag alltså aldrig använda ordet Nordsvensk om dessa hästar, utan kalla dem Kallblodstravare? Det låter inte lika fint (...) men jag måste ju göra rätt. Finns där smeknamn för Kallblodstravare? Nordsvenskarna fick ju ofta heta Nordingar.
Kallblodstravare är väl nog fint tycker då jag.
Och ja även när jag började med rasen på 90-talet var det många som sa Nordis eller tom nordsvensk om kallblodstravare och det förekommer fortfarande.
Men en kallblodstravare är en kallblodstravare och en nordsvensk är en nordsvensk.
:)
 
Stamboken delades 1964 och det riktiga namnet är svensk kallblodstravare, förutom dölen så har du även norsk kallblodstravare och både nordsvensken och den svenska kallblodstravaren får korsas med döle och norsk kallblodstravare. Alltså döle med nordsvensk, norsk respektive svensk kallblodstravare med kallblodstravare. Avkomman är registrerbar och godkända "korsningar".

Den finska kallblodstravaren är inte godkänd av varesig den norska eller svenska kallblodstravarstamböckerna. Puh.

Det var iaf in på 80-talet vanligt att man sa nordsvensk travare och min första häst var en tjuvbetäckning och ej reggad kallblodstravare men för alltid i mitt hjärta. :heartcry:
 
Stamboken delades 1964 och det riktiga namnet är svensk kallblodstravare, förutom dölen så har du även norsk kallblodstravare och både nordsvensken och den svenska kallblodstravaren får korsas med döle och norsk kallblodstravare. Alltså döle med nordsvens och norsk respektive svensk kallblodstravare med kallblodstravare. Döle och nordsvensk och respektive kallblodstravare med varandra, avkomman är registrerbar och godkända "korsningar".

Den finska kallblodstravaren är inte godkänd av varesig den norska eller svenska kallblodstravarstamböckerna. Puh.

Det var iaf in på 80-talet vanligt att man sa nordsvensk travare och min första häst var en tjuvbetäckning och ej reggad kallblodstravare men för alltid i mitt hjärta. :heartcry:
Fast vill man registrera som nordsvensk brukshäst så måste ju hingsten vara godkänd i Sverige. Det är inte alla dölehingstar som är det. Du kan heller inte betäcka med kallblodstravarhingst och registrera som bruks.
 
Jag får backa på de finska kallblodiga travarna, jag var rätt säker på att jag sett sådana på tävling, men hittar inget i reglementet nu.
 
Fast vill man registrera som nordsvensk brukshäst så måste ju hingsten vara godkänd i Sverige. Det är inte alla dölehingstar som är det. Du kan heller inte betäcka med kallblodstravarhingst och registrera som bruks.
Nej, jag skrev väl kallblodstravare med kallblodstravare och döle med nordsvensk? Sen förutsätter jag att man betäcker med godkända hingstar precis som när det gäller svenska halvblod.
Jag får backa på de finska kallblodiga travarna, jag var rätt säker på att jag sett sådana på tävling, men hittar inget i reglementet nu.
Finska kallblodstravare får inte starta med norska och svenska kallblodstravare.
 
Nej, jag skrev väl kallblodstravare med kallblodstravare och döle med nordsvensk? Sen förutsätter jag att man betäcker med godkända hingstar precis som när det gäller svenska halvblod.
Ja, jag fick läsa det några gånger till så hängde jag med ;) Fastnade nog lite på "både nordsvensken och den svenska kallblodstravaren får korsas med döle och norsk kallblodstravare". När det gäller hur hingstar godkänns för SWB-avel har jag absolut ingen koll, så den jämförelsen kan jag inte uttala mig om.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: skogaliten
·
Islandshäst Jag ska precis börja teckna en serie till Min Häst, den kommer ut i januari tror jag så det är en vinterstory. Jag har själva storyn...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 477
Senast: smedsussie
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 170
Senast: EmmaBovary
·
Avel Låt säga att en ras har två avelsinriktningar, trav och ridning. Ni ska avla fram en avkomma (efter en travras) som enbart skall...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 346
Senast: Imzevimz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp