Nordsvensk utan täcke

W

Wobbler

Kan en Nordsvensk gå utan täcke året om i alla väder?
 
Jag vet flera som har det. Sätter man aldrig på dom täcke så sätter dom ju mkt päls o klarar dom flesta väder. Kyla har hästarna oftast inga problem med. Det är regn, rusk o blåst som kan göra dom kalla. Har man inte täcke då, bör man iaf se till att dom har ordentligt skydd ute i hagen. :)
 
Mitt förra halvblod klarade det. Även ponnyn odlar vi vinterpäls på och klarar vara utan täcke. Är det ihållande regn någon dag så sätter vi dock på täcke.
 
De flesta hästar kan det. Man skall betänka att det knappast FANNS några utetäcken före 80-talet. Jag såg själv mitt första utetäcke, ett Nya Zealandtäcke, vid 18 års ålder 1985 (låter som min mormor som brukade berätta att hon var 14 när hon såg sin första bil 1911... :rofl:).

Hur som helst så har jag en fjordhäst och en kallblodstravare. De har bara utetäcke om de blivit svettiga vid ridning och skall ut i hagen efter det.

Anneli
 
Det kan dom. Men dom får en päls som heter duga och är inte så rolig att ta reda på på våren. Sen är det också frågan om hur luftfuktigheten är. Ju torrare luft desto lättare klarar dom kylan. Ska man ha häst utan täcke året om så är det viktigt att hästen har fri tillgång till hö och gärna vindskydd. Jag tror tom att djurskyddslagen säger att man ska ha vindskydd. Jag förmodar att hästen får komma in på kvällarna.
 
Vi har haft halvblod/fullblod som gått ute dygnet runt på vintern utan täcke. De sätter ju päls efter väder.
 
Kan det verkligen vara sant att hästarna måste ha täcke på sig på dagarna och vindskydd om dom får komma in på kvällen?
Det har jag aldrig hört talas om? :confused:
Trodde inte ens de måste ha täcke på sig om de går på lösdrift med ligghall ?
 
Nej de måste inte ha täcke på sig. Lagen säger däremot att man måste ha vindskydd from november månad om de går ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Hästvård har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 655
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp