Nordsvenskar och kallblodstravare del 9!

För att det är lättare att vara noggrann när man har tydliga riktmärken att rida efter, och att man ofta hade en mer genomtänkt plan innnan ridpasset.
I alla fall fungerar jag så i markträningen, att jag tränar bättre med konorrnoxh grejer framme än utan dessa. Jag är en ostrukturerad person som behöver bygga upp en tydlig struktur runt nig för att fungera, är likadant i hästträningen för mig.

Gillar dock inte att rida med bommar, efter sju år tillsammans känns det fortfarande inte som att han börjat förstå att det är meningen att han ska lyfta på hovarna för att ta sig över bommar som ligger på marken.
Han har blivit beskriven som en traktor, jag håller med..
Dock fungerar konor bra, dom kan jag styra runt så han inte sätter hovarna på. :)

Ja, du har nog rätt i att man blir noggrannare och mer strukturerad. Jag känner ibland också att det är lättare när jag kan lägga fokuset på bommarna, eller konorna, eller vad det nu råkar vara istället för form och annat "trams". Fokuset blir i första hand bommarna och att vi ska lyckas med den övningen och inte hur det där andra känns och då helt plötsligt lossnar det där andra också :idea:
 
Jag har fått tag i en loksele som jag eventuellt ska köpa. Jag och @parellikusken testade den igår och idag tog jag några bilder. Vad tror vi härinne om inpassningen? Har redan fått tips om att sänka lokorna. Något annat?
19510338_1585580574799914_6492273107239774709_n.jpg

19429667_1585580488133256_5759427004320192926_n.jpg
 
@Lazer09 jag är verkligen ingen expert men tycker han verkar ligga lite mellan de olika loklängderna. Men kortaste läget är nog bäst. Däremot behöver nog dragringens läge justeras beroende på vad ni drar. Tycker draglädren har bra längd. Ropar på @trassel för mer input?

Fin sele förresten! :)
 
Jag tycker det är svårt med lokor när dom är sådär nästan bra. Är det helfel är det ju uppenbart vad man ska ändra. Har du möjlighet att åka till någon kunnig?
Draglädren tycker jag är ok.
 
@Chili Ja, att dragringen behöver ändras beroende på vad jag drar är jag med på. Den behöver ju anpassas så att draglinjen blir rak. Selen är trevlig och framförallt är det ju bra att det finns så många anpassningsmöjligheter. Ska bara besluta mig för om jag ska köpa den eller inte...

@trassel Nu blev jag nyfiken. Vad är det du upplever som nästan bra? Eller snarare vad är det som du upplever inte stämmer riktigt?

För övrigt. Idag körde vi ut en sväng. Det blåste utav bara den och det kändes som jag skulle tappa pisken bitvis :eek: Förutom det var det himla trevligt och L var glad att få sträcka på benen lite efter några dagar med mys och bara lite skritt :)
 
@Lazer09 det är just det jag inte kan sätta fingret på :crazy: . När han sänker huvudet så ser det ut som om lokorna skulle upp, men med huvudet uppe ser de ju ändå ganska ok ut. Den finns ingen FNHmedlem nära dig som skulle kunna hjälpa dig?

Det är lite som med min loksele, på förra hästen satt den som en smäck, ändrade lite vartefter hästen växte och det såg bra ut hela tiden. Med nuvarande pålle har jag ändrat massor med gånger, sista gången var på kurs för Lars-Åke från Ryasjö, jag bestämde mig för att om han sa att den duger, så får jag sluta noja :) .
 
@trassel Jag tror jag förstår vad du menar. Det är väl lite samma som jag själv funderar på. Jag har människor jag kan fråga. Ville höra vad ni här tänkte.

Imorse var vi ute tidigt och körde en sväng. Glad och nöjd häst som joggade på bra. Imorgon drar vi till Tjolöholm och kör en sväng.
 
@trassel Jag tror jag förstår vad du menar. Det är väl lite samma som jag själv funderar på. Jag har människor jag kan fråga. Ville höra vad ni här tänkte.

Imorse var vi ute tidigt och körde en sväng. Glad och nöjd häst som joggade på bra. Imorgon drar vi till Tjolöholm och kör en sväng.
Det är så kul att du kan åka till Tjolöholm sådär, älskar det stället! Hoppas du får rätsida på selen. Jag tycker min ligger sisådär nu, min tjej verkar ha en enormt grov hals så jag tycker det blir supertrångt för henne trots att jag spänner ut... Kan ställa in det mesta utom draglädren så jag får nog trixa lite och se, hon har ju vuxit lite nu.

Vi gör lite ditt och dutt för tillfället. :) I söndags red vi en rätt lång tur i skritt med en lång, seg uppförsbacke och mycket miljöträning. Igår fick hon sladda ridbanan, vi har inte dragit något på minst en månad. Gick så bra så. :) Idag ska vi rida ut en kortare sväng i skogen. Jobbar mest lågintensivt så hon får förbränna lite av allt det där hon lagt på sig... vila nån längre period får det bli först i höst. :p Hon vilade dock fem dagar förra veckan så hon får lite sådana småvilor ganska ofta.

Satsar på att göra rockarden körduglig på semestern och komma ut med den då. Pappa har börjat renovera sin flakvagn med ruttet underrede så nu kom det lite körningintresse igen. På våra bra körvägar måste man dock ut i byarna med bondgårdar, kor, hästar, trafik etc så det är bara att jobba vidare med miljöträningen, så vi inte sitter i ett dike med vagnen sen. :p
 
@Chili Det är verkligen lyx att ha så fina omgivningar så nära :love: Att dessutom ha tillåtelse att köra där är helt outstanding. Det är nästan så att jag får nyp mig i armen varje gång.

Vi har förresten tränat dressyr för tränare idag. Det blev lite hastig och lustigt, som det verkar bli för mig just nu :o, eftersom jag fick frågan igår. Så när tränaren frågade vad jag ville ha ut av träningen såg jag nog mest ut såhär :confused: Det hade jag ju inte alls tänkt på... Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk i början. Vi började med skritt och trav övergångar, inget konstigt med det, och tränaren började med att "räkna in" övergången och inte fick jag vänta in "rätt" läge heller. Då började jag undra om vi verkligen pratade samma språk. Men, jag fick en häst som svarade på mina hjälper mer direkt och det var verkligen tydligt att jag varit för "mesig" med när jag vill att saker ska hända. Undrar just om jag känner igen det från någon annan av mina tränare :angel: *host, host* (Holländaren) Summa, summarum, bra träning :up:
 
Är bortrest denna vecka, utan hästarna. :(

Men det blev sommarvilla för Dacke i sommar, första gången någonsin för honom när jag har haft honom. Han verkar nöjd, förhoppningen är att han ska få lite mer positiv energi till träning när vilan är slut. Kanske lite vildhäst-energi.. Ömskedröm, ja.
Ponnyn ger honom energi, men osäker på om jag kommer ha kvar ponnyn efter sommaren, och då är jag orolig för att Dackes energi försvinner igen.

Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?
 
Har inga bra tips till dig om Dacke tyvärr @parellikusken Det har vi ju pratat om förut. Hoppas du hittar nåt som funkar för er.

Idag var vi ute och körde vår vanliga runda. Idag blev det träning på övergångar. Framförallt galoppfattningar (inga långa galoppsträckor) och kände att jag hade koll och kunde välja vilken galopp (höger eller vänster) vi skulle ha :up:
 
Idag har vi varit ute igen. Tränade en del övergångar. Både mellan skritt och trav och mellan trav och galopp. Tärnade även lite halter och ryggningar. Tyckte det att det kändes bra :up: Även om han ibland känns lite stark. Undrar om jag ska betsla upp till stången någon gång och checka av lite och sedan betsla ner igen? Hmm...
 
Vi myser på i sommarsverige med alla flugorna... :p Helt galet ibland! Hon blir rätt så svullen också så det är ständigt jobb med flugskyddet. Är era känsliga? Min blir väldigt svullen i hela halsen men det bästa är om hon får motion, då försvinner det helt. Jag antar att det blir en stor ansamling av insekternas gift och med lite mer blodcirkulation kommer det ut till lymfknutorna och kan tas om hand istället för att vara ansamlat på en plats.

Förra helgen red vi på en jättehärlig tur ute i trafik bland gårdar och allt. Hon är så grym lilla hästen. :love: Vi red förbi automovers, galna hundar i lina (tänk skällande vit boll som springer tills linan säger stopp och då i princip gör en volt i luften...), kossor, andra hästar... Vi mötte husbil, bil med släp, fyrhjuling med släp. Och det var så himla mysigt. :love: Hon är verkligen riktigt trafiksäker! Det var längesen jag red där och förknippar det mest med rädda hästar som ser spöken i varje brevlåda. Detta var så himla avkopplande, och på en treåring! Förvisso hade vi sällskap och det skulle kanske vara mer panik om vi inte hade det, men jag tror inte det dröjer länge innan vi kan rida dessa rundor ensamma också. :) Är också mycket nöjd att hon kan både kissa och bajsa när vi är ute på längre turer istället för att gå och hålla sig tills man kommer hem. Bra inför framtida långturer. :)

Nu i veckan har vi inte gjort så mycket, det blev ju en ganska lång tur så hon har fått jogga lite på ridbanan bara och slippa bli sutten på. Ikväll kanske vi ska ta en ridtur dock. :) Vi måste träna lite på själva uppsittningen. Hon är lika ivrig vid både körning och ridning, man kan absolut inte stå stilla då... Man ska bara iväg, direkt. Så, träna träna träna.
 
Är bortrest denna vecka, utan hästarna. :(

Men det blev sommarvilla för Dacke i sommar, första gången någonsin för honom när jag har haft honom. Han verkar nöjd, förhoppningen är att han ska få lite mer positiv energi till träning när vilan är slut. Kanske lite vildhäst-energi.. Ömskedröm, ja.
Ponnyn ger honom energi, men osäker på om jag kommer ha kvar ponnyn efter sommaren, och då är jag orolig för att Dackes energi försvinner igen.

Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?
Min förra nordsvensk var inte så förtjust i jobb i början. Jag vet väl inte exakt hur det lossnade, men det var väl kombinationen bättre kondition och högre förståelse för vad jag ville i takt med att han blev vuxen. Jag löslongerade honom jättemycket så han fick upp flåset, flera gånger i veckan. Mycket galopp så han satte muskler som hjälpte ridningen också. Buslongering med tvärnit, vända, galopp i andra varvet så han "vaknade". I ridningen massor med övergångar där jag var petnoga med att få respons direkt, aldrig sitta och trycka utan att få ett svar. Han gick över till att bli nästan explosiv istället. :p Så då fick vi byta taktik och åter göra honom lite mindre känslig... Vet inte riktigt hur Dacke är, men det funkade på min häst. :)
 
Vad härligt det låter @Chili :) Nu ska jag inte måla fan på väggen, men min L var också sådär supertrygg när han var nyinriden. Det var bara det att när han blev starkare och mer balanserad, så behövde han inte lägga all kraft på att bli riden, då blev han full i fan :devil: Sedan gick det också över i och för sig :D Så slutsatsen är att det blir bra ändå :up:

Red i paddocken nu på morgonen. Fortsatte som vi gjorde för tränaren i förra veckan med back-to-basics jobb med övergångar. L var rätt stretig i början och gick emot handen. Jag får känslan av att han inte är på hjälperna riktigt utan halvgissar och "kör sitt eget race", jag vill att han väntar på hjälpen och sedan följer den när den kommer. På slutet blev det rätt bra faktiskt. Mitt mantra just nu är "håll i och håll ut" för nu tänker jag att vi kör på det här spåret, som jag jobbade på med tränaren, konsekvent, så får jag utvärdera om några månader vad resultatet blivit.
 
Vad härligt det låter @Chili :) Nu ska jag inte måla fan på väggen, men min L var också sådär supertrygg när han var nyinriden. Det var bara det att när han blev starkare och mer balanserad, så behövde han inte lägga all kraft på att bli riden, då blev han full i fan :devil: Sedan gick det också över i och för sig :D Så slutsatsen är att det blir bra ändå :up:

Red i paddocken nu på morgonen. Fortsatte som vi gjorde för tränaren i förra veckan med back-to-basics jobb med övergångar. L var rätt stretig i början och gick emot handen. Jag får känslan av att han inte är på hjälperna riktigt utan halvgissar och "kör sitt eget race", jag vill att han väntar på hjälpen och sedan följer den när den kommer. På slutet blev det rätt bra faktiskt. Mitt mantra just nu är "håll i och håll ut" för nu tänker jag att vi kör på det här spåret, som jag jobbade på med tränaren, konsekvent, så får jag utvärdera om några månader vad resultatet blivit.
Ja vi har pratat om det att nånting verkar hända när hästar blir inridna. :p Och mycket riktigt har hon faktiskt skyggat mycket mer och blivit rädd när jag rider jämfört med när jag tömkört/kört. Om jag hoppar av och går först går allting bra, så det finns ju åtminstone en lösning om det dyker upp stora problem. :p Men hon är ju ändå van att gå först vid tömkörningen så jag trodde hon skulle vara lugn, men det är något helt annat att bli riden. Hon verkar dock bara behöva vänja sig vid vissa saker enstaka gånger, sen har hon kommit överens med sig själv att det inte var någon fara. Hoppas det håller i sig. ;) Eftersom hennes kompis totalvägrar att gå först så får vi snällt gå förbi alla läskigheter först också, och hon har verkligen skött sig toppen trots allt.

Jag hoppas några vändor genom byarna med ryttare borgar för att vi kommer kunna köra där sen. :) Det är våra bästa körvägar, dock får man stå ut med en hel del asfalt. I gengäld finns det några fina grusvägsrakor utmärkta för trav- och galoppjobb.
 
Alltså, min häst! Stolt så jag spricker. :love: Red en runda idag där vi ridit ungefär halva förut, sedan kommer man till en gård med kor där vi aldrig varit. Först passera kossorna vilka hon tittade en del på. Sedan är det härlig skogsstig fram till en bro över ett litet, litet vattenfall. Så det forsar vatten, bron är inte så stor så det är lite trångt och när de går på den dunkar det rätt rejält. Vi behövde inte gå över bron nu men planerar för en tur till helgen då vi måste passera den. Så äsch, vi testade att rida över! Som vanligt med min tjej först, och hon bara tittar lite men kliver sen snällt över. :love: Så vi vände och gick över bron igen, inga problem. Så modig! Avslutade med att passera korna igen, denna gång mer nyfiken och mindre fundersam.

Så även på en runda med kossor, en ny gård där man passerar genom gårdsplanen och en rejäl bro är det en avslappnande, skön ridtur som bara flyter på. :love: Känns som vi gjort något rätt med den här damen. :) Nu kan jag börja ställa henne lite också, introducerar sidförande skänklar, och det känns redan att hon är starkare och mer stabil. Så himla roligt!
 
Alltså, min häst! Stolt så jag spricker. :love: Red en runda idag där vi ridit ungefär halva förut, sedan kommer man till en gård med kor där vi aldrig varit. Först passera kossorna vilka hon tittade en del på. Sedan är det härlig skogsstig fram till en bro över ett litet, litet vattenfall. Så det forsar vatten, bron är inte så stor så det är lite trångt och när de går på den dunkar det rätt rejält. Vi behövde inte gå över bron nu men planerar för en tur till helgen då vi måste passera den. Så äsch, vi testade att rida över! Som vanligt med min tjej först, och hon bara tittar lite men kliver sen snällt över. :love: Så vi vände och gick över bron igen, inga problem. Så modig! Avslutade med att passera korna igen, denna gång mer nyfiken och mindre fundersam.

Så även på en runda med kossor, en ny gård där man passerar genom gårdsplanen och en rejäl bro är det en avslappnande, skön ridtur som bara flyter på. :love: Känns som vi gjort något rätt med den här damen. :) Nu kan jag börja ställa henne lite också, introducerar sidförande skänklar, och det känns redan att hon är starkare och mer stabil. Så himla roligt!

Heja er! Vad duktiga ni är :bow::banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp