Bukefalos 28 år!

Norfolk- och norwichterrier?

Lona

Trådstartare
Jag måste ha något att aktivera tankarna på nu när Skroffan är så dålig så jag bollar lite med planeringen av nästa hund. Det är inte aktuellt på länge men titta och planera är ju alltid kul även om anledningen är hemsk.
Har kikat lite på norfolk- och norwichterrier, som alternativ till en ny cairn.
Någon som har erfarenhet av raserna och vill berätta lite?
Vad är det för skillnad på dem förutom exteriören?
Hur är det med jaktlusten och skälligheten?
Läser man på rasklubbarnas hemsidor låter det som otroligt käcka hundar men det är ibland lite romantiserat så det vore roligt att höra från några som känner rasen :).
 
Har Norfolkterrier. :) Har inte så bra koll på vad som egentligen är skillanden mellan Norfolk och Norwich - vissa säger att den senare är något mjukare i temperamentet. Men tror det handlar mer om individer.

Jaktlusten verkar variera väldigt mycket från hund till hund. Vissa har knappt någon jaktlust alls medan andra tänder på allt som rör sig snabbt förbi. Min hör tyvärr till den senare gruppen, vilket gör det lite svårt att ha honom lös. Vi jobbar på det...

Skälliga skulle jag inte kalla noffarna. De är pratsamma - vanligt att de har lustiga ljud för sig - och skäller kanske om någon "obehörig" kommer in på gården. Men de är inte bjäbbiga.

Fråga gärna om det är något du undrar om Norfolkterriern, som många andra kan jag prata mig blå om egen ras... :D
 
Tack för ditt svar :bow: !
Vad gör du med din noffe? Ren sällskapshund eller tränar ni något?
Vad fick dig att välja rasen? Är du nöjd :)?
Något negativt?
Vad skall man tänka på vid val av uppfödare/linjer/valp?
De verkar ju vara friska, hur är det med problem som allergier, magproblem och sådant som inte syns på Hunddata så att säga?
Är det en mentalt spretig ras eller är den homogen?
Någon speciell uppfödare du kan rekommendera eller för den delen avråda från?

Tycker att de verkar vara så käcka och trevliga hundar, med lite lagom terriertemperament utan att det går till överdrift :up:.
 
En stor anledning till att jag valde noffen är storleken - jag har min familj i annat land och vill kunna flyga med min hund i kabinen 2-3 gånger per år. Det begränsade rasvalet rejält. Samtidigt ville jag ha en tålig, aktiv och social hund. Och då kom jag hela tiden tillbaka till Norfolk- eller Norwichterrier. Att det blev just en noffe är en slump - fanns valpar vid rätt tidpunkt helt enkelt.

Är absolut nöjd med mitt rasval. Det är min första hund och måste erkänna att terriertemperamentet aldrig varit något som lockat mig tidigare. Men noffarna har som du skriver lite lagom terriertemperament. De är tåliga, aktiva, charmiga, sociala, företagsamma, envisa, självständiga och väldigt roliga och personliga.

Jag tränar själv tricks, enkla nosövningar och rally med min hund. Vill också testa agility och spår, men det år bli mot våren, just nu har jag tyvärr inte tid. Noffarna är med på det mesta - folk inom klubben tävlar inom allt från utställning, agility och rally till viltspår. Norfolkterriers är egentligen vad man gör dem till - vänjer man dem vid ett aktivt liv och mycket motion orkar de hur mycket som helst. Men de klarar också av att ta det lugnt några dagar om man själv är ur form/inte har tid.

Det finns också många som "bara" har noffen som sällskap. Och visst funkar de som det, så länge de får motion och helst någon form av mental aktivering. Men tycker själv det är lite synd, noffarna är mångsidiga och gillar att vara med där det händer.

Återkommer med svar på dina andra frågor imorgon, nu måste jag sova... :) Kanske någon annan Norfolk- eller Norwich-människa hinner svara däremellan.
 
Hej igen! Lite fler svar då.

Norfolkterriern kan betraktas som en frisk ras. Vad gäller mentaliteten är den ganska jämn skulle jag säga – rasklubben lät undersöka ett anta hundars mentalitet för några år sedan. Du kan se resultaten på hemsidan: http://svenskanorfolkterrierklubben.se/?page_id=73

Är själv rätt ny i rasen och gjorde ärligt talat ingen större undersökning av föräldradjuren när jag köpte min hund. Men vad gäller val av uppfödare skulle jag ändå rekommendera att man kollar upp rasklubbens rekommendationer, på http://svenskanorfolkterrierklubben.se/?page_id=82 finns info riktad till valpspekulanter.

Negativt då. Det är ju en trim-ras, så om man inte vill ha en hund som kräver pälsvård kanske man ska kolla på en annan ras. Däremot är det inte så svårt att lära sig trimningen själv.

Noffen är liten och kompakt med korta ben, så om man vill springa i riktigt kuperad terräng kanske det kan vara en motgång. Men annars är de starka, snabba och tåliga hundar, och klarar en hel del.

Vissa linjer verkar ha betydligt mer jakt i sig än andra. Vet många som har sina noffar lösa utan problem, medan jag själv inte litar ett dugg på min unghund. Han jagar gärna cyklar och joggare om han är på humör. Men som sagt, där verkar det skilja sig mycket mellan individerna. Och vi tränar på det, han (och jag) blir bättre och bättre.

Och så har vi förstås terriertemperamentet. Det finns mycket vilja i deras små kroppar. Vet inte vad du har för hunderfarenhet sedan tidigare, men om du jobbat med terrier vet du redan lite vad du har att vänta. ;) Jag tränar ju lydnad med min och det är jättekul, men man får samtidigt verkligen kämpa för att hitta sätt att få honom att göra som jag vill. Inget will to please där direkt… ;) Men som sagt, skulle ändå säga att de har ett ganska milt terriertemperament. Min hane funkar jättebra med andra hundar, noffar ska absolut inte vara grälsjuka.

En anledning till att jag valde Norfolk är att jag ville ha en social hund. Och det har jag verkligen fått, nästan så att det kan bli för mycket. Ibland kan ögonkontakt från en främmande person räcka för att han ska bli superduperglad och skutta runt som om han hittat en ny bästis. Suck. :) Men å andra sidan är han ung, det går kanske över. Det som däremot är skönt är att det alltid varit enkelt att lämna honom hos hundvakt, på dagis etc, eftersom han älskar att träffa både människor och hundar. Veterinären är också jätteskoj – man får ju uppmärksamhet! Skvallerträning redan från valp skulle jag rekommendera. Min skulle gärna hälsa på alla hundar och människor vi möter om jag tillät det...
 
Tack för ditt svar :bow: !
Vad gör du med din noffe? Ren sällskapshund eller tränar ni något?
Vad fick dig att välja rasen? Är du nöjd :)?
Något negativt?
Vad skall man tänka på vid val av uppfödare/linjer/valp?
De verkar ju vara friska, hur är det med problem som allergier, magproblem och sådant som inte syns på Hunddata så att säga?
Är det en mentalt spretig ras eller är den homogen?
Någon speciell uppfödare du kan rekommendera eller för den delen avråda från?

Tycker att de verkar vara så käcka och trevliga hundar, med lite lagom terriertemperament utan att det går till överdrift :up:.

Jag har en norfolkterrier på tre år. Min uppfattning är att Norwich och Norfolk verkar ganska lite, men jag har fått uppfattningen att noffarna är lie mildare i temperamentet.

Svar på dina frågor:
Vår hund är främst sällskapshund. Jag har tränat en del agility, men upplevde att han stressade sig själv lite av det (individuellt och inte rasbundet), annars tyckte han att det var jättekul och var väldigt duktig (även om han först försökte springa under "bommarna" i alla hopphinder). Hans favoritsyssla är annars viltspår. Vi bor i skogen och min man jagar så vi har spårat en del hemma och han älskar det! Bästa som finns. Vår hund har ganska mycket jaktinstinkt, inte på så sätt att han inte går att ha lös men får han chansen (tycker i sin värld att vi ger OK) så jagar han katten. Han är också en entusiastisk mus- och råttjagare.
Jag ville ha en liten, rolig hund som orkar och vill hänga med på mycket. Jag är jättenöjd med mitt val!
Vår hund är lite orastypiskt rädd och försiktig av sig. Gillar till exempel inte främmande människor (främst män). Förutom då han blir rädd, så larmar han när det kommer någon men har annars mest roliga kurranden, grymtanden och sjungande läten för sig. Inte speciellt skällig alltså.
Det är en ganska liten ras, så jag tycker att inavelsgrad är viktigt. Även ögonlysning. Det finns även vissa hjärtproblem inom rasen.

Min hund är precis som du skriver käck och trevlig, man kan ta honom under armen (underlättar när vi åker kollektivt) men han hänger även med på alla aktiviteter. Jag älskar min hund! :love:

ps. Har viss erfarenhet även av cairn (dock ej ägt någon) och min uppfattning är att noffarna är lie mildare och mindre skälliga.
 
Kom på en nackdel: den här årstiden blir hela hundens "underrede" grusigt och lerigt så fort vi går ut, men om du redan har cairn så är du kanske van vid det.
 
@glittra och @jojo_fi : Det här låter ju riktigt lovande :up:! Verkar ha ganska mycket likheter med cairn även om de naturligtvis skiljer sig också - men det verkar snarare vara till noffarnas fördel om jag skall vara ärlig.
Trimning och smutsigt underrede är jag som sagt van vid så det skall nog inte vara några problem. Trimmade Skroffan själv fram tills i somras då jag valde att klippa henne eftersom hon är sjuk, onödigt att stressa upp henne.
Terriermentalitet-i lagom förpackning - är inte heller något problem, jag gillar att de har lite egna idéer och med handen på hjärtat tycker jag att många av dvärghundsraserna visserligen är perfekta sällskapshundar men lite... tråkiga :o. (Jag tycker ju till och med att min jaktlabbe är lite slätstruken så det kan behövas en terrier som sätter lite krut på tillvaron så att säga.)
Har tänkt mig att hunden skulle vara aktiv sällskapshund som hänger med i det mesta, till stallet, på promenader givetvis och så lite spår, rally och annat kul utan direkta mål.
Registreras ögon- och hjärtundersökningarna hos SKK?
Såg att det är en noffepromenad här i Göteborg i början på december, skall kolla om man är välkommen. Folk brukar ju gilla att prata om sin ras och sina hundar så jag tänker att det kan vara ett utmärkt tillfälle att på ett avslappnat sätt få kika på rasen :).
Brukar uppfödarna ha några speciella krav på valpköparna? Tänker på till exempel hälsoundersökningar, utställningar och annat vilket jag absolut inte tycker är fel även om utställningar väl inte är mitt största intresse.
 
@glittra och @jojo_fi : Det här låter ju riktigt lovande :up:! Verkar ha ganska mycket likheter med cairn även om de naturligtvis skiljer sig också - men det verkar snarare vara till noffarnas fördel om jag skall vara ärlig.
Trimning och smutsigt underrede är jag som sagt van vid så det skall nog inte vara några problem. Trimmade Skroffan själv fram tills i somras då jag valde att klippa henne eftersom hon är sjuk, onödigt att stressa upp henne.
Terriermentalitet-i lagom förpackning - är inte heller något problem, jag gillar att de har lite egna idéer och med handen på hjärtat tycker jag att många av dvärghundsraserna visserligen är perfekta sällskapshundar men lite... tråkiga :o. (Jag tycker ju till och med att min jaktlabbe är lite slätstruken så det kan behövas en terrier som sätter lite krut på tillvaron så att säga.)
Har tänkt mig att hunden skulle vara aktiv sällskapshund som hänger med i det mesta, till stallet, på promenader givetvis och så lite spår, rally och annat kul utan direkta mål.
Registreras ögon- och hjärtundersökningarna hos SKK?
Såg att det är en noffepromenad här i Göteborg i början på december, skall kolla om man är välkommen. Folk brukar ju gilla att prata om sin ras och sina hundar så jag tänker att det kan vara ett utmärkt tillfälle att på ett avslappnat sätt få kika på rasen :).
Brukar uppfödarna ha några speciella krav på valpköparna? Tänker på till exempel hälsoundersökningar, utställningar och annat vilket jag absolut inte tycker är fel även om utställningar väl inte är mitt största intresse.
Jämfört med många andra hundraser så tycker jag att terrierna har så mycket karaktär och egenheter.
Jag trivs jättebra med att vår hund gärna är i mitt och makens sällskap, men när han känner för det kan han lika gärna ligga och och sova i kökssoffan fastän vi båda är på övervåningen.
Ögonlysningarna tror jag registreras för det brukar stå under avel när föräldrarna till valparna senast lystes ua.
Min valp såldes som sällskap, inga krav på tävling eller utställning. Däremot ville uppfödaren (så långt det gick) veta hur vi planerat för valp med ledighet och passning. Vi brukar också höras ett par gånger per år via mail och hon tycker att det är kul att vi aktiverar hunden (rätt så) mycket.
Tycker att det låter som en jättebra att hänga med på en promenad! Jag skulle gärna ha en hel flock med noffar (Iphone vill skriva biffar), de är så läckra i grupp.
 
Håller med om att det är något speciellt med terrierns karaktär och egenheter. :love: Det var därför det blev just en terrier när jag kollade på små hundar. Ville ha en rejäl hund i liten förpackning. Känner också igen det där med labben - är bara labradorer och flattar i min närmaste familj. Underbara hundar men min unge terrier sticker verkligen ut där, minst sagt, haha. Man vet aldrig helt säkert vad han tänker hitta på härnäst.

Krav från uppfödare varierar nog väldigt mycket. En del ser gärna att man ställer ut sina hundar medan andra tycker det är ok att man har dem som sällskap. Min uppfödare var mest mån om mitt engagemang i hunden och att han skulle få det bra, jag var t.ex. helt ärlig med att utställning inte är min grej.

Låter som en noffe skulle passa bra in hos dig. :) Och på tal om noffepromenader i Göteborg förresten, här är en bild från den senaste, på klubbens Facebook:
https://www.facebook.com/4421363158...2136315870549/718479278236250/?type=1&theater
 
Den här tråden är inte bra för min längtan efter en till hund, men just nu är det fler saker som talar emot än för.

Glömde: skulle det bli en till hund skulle det såklart bli en noffe!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 229
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 719
Senast: AnneB
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 740
Senast: LaMagia
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 161
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp