Norge - genomresa och covid-test?

SaraMara

Trådstartare
Är det någon som har koll och kan hjälpa mig navigera i reglerna för Norge just nu (gäller resa i närtid)?
Vi ska till Sälen till helgen och hade Gärna undvikit att köra E45 hela vägen (det gör vi tillräckligt av typ varje helg resten av vintern när vi åker till Branäs). Eftersom vi ev. dessutom kör upp med elbil så är ju - i vanliga fall - Norge-turen snabbare och mer effektiv - samt roligare att köra.

Jag har läst mig till att det ska vara covidpass och test vid gränsen som gäller. Så långt allt väl. Det är den där skrivningen om att det krävs test i landet inom 24 h om t.ex. gränsstationen inte testar för tillfället som gör mig orolig - vi kommer ju på sin höjd spendera 4 h i Norge innan vi åter kör in i Sverige.

Någon som lyckats penetrera reglerna?
 
https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...rad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/

Kanske du får svar här på länken ovan? Tänk också på vilken färg länet du kommer från har på resekartan. Är det rött tror jag ni måste sitta i karantän.

Utdrag ur texten:

Testplikt ved/etter ankomst til Norge​

Personer som ankommer Norge, skal teste seg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge, uavhengig av vaksinasjonsstatus. Testen skal være antigen hurtigtest og den reisende skal vente på svar på teststasjonen. Dersom det ikke er teststasjon ved grenseovergangsstedet, teststasjonen er stengt ved grensepassering, eller myndighetene har anvist personen videre, skal testen tas ved en teststasjon eller ved selvtest innen 24 timer etter ankomst. Hvis testen er positiv skal den bekreftes med PCR-test snarest mulig, og senest innen 1 døgn.
 
https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...rad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/

Kanske du får svar här på länken ovan? Tänk också på vilken färg länet du kommer från har på resekartan. Är det rött tror jag ni måste sitta i karantän.

Utdrag ur texten:

Testplikt ved/etter ankomst til Norge​

Personer som ankommer Norge, skal teste seg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge, uavhengig av vaksinasjonsstatus. Testen skal være antigen hurtigtest og den reisende skal vente på svar på teststasjonen. Dersom det ikke er teststasjon ved grenseovergangsstedet, teststasjonen er stengt ved grensepassering, eller myndighetene har anvist personen videre, skal testen tas ved en teststasjon eller ved selvtest innen 24 timer etter ankomst. Hvis testen er positiv skal den bekreftes med PCR-test snarest mulig, og senest innen 1 døgn.
Tack! Det är just den där texten jag hänger upp mig på - vi kommer ju vara ute ur Norge igen innan de där 24 h gått. Jagar de efter oss då in i Sverige för att testa oss retroaktivt? :D
 
Tack! Det är just den där texten jag hänger upp mig på - vi kommer ju vara ute ur Norge igen innan de där 24 h gått. Jagar de efter oss då in i Sverige för att testa oss retroaktivt? :D
Jag håller på med samma efterforskningar. Ska hämta en valp 1 h från gränsen i Januari, och fattar inte alls vilka förhållningsregler som gäller utöver att jag ska anmäla digitalt i förväg innan jag åker in i Norge...
 
Jag håller på med samma efterforskningar. Ska hämta en valp 1 h från gränsen i Januari, och fattar inte alls vilka förhållningsregler som gäller utöver att jag ska anmäla digitalt i förväg innan jag åker in i Norge...
Helt hopplöst att hitta relevant info, registreringen glömde jag nämna ovan men den har jag också koll på att vi i så fall ska göra.
 
Ni måste göra ett test vid gränsen, genomfart eller ej. Åker ni över ex Svinesund skulle jag inte våga tro att de håller stängd teststation med hänvisning om test på annan plats. Jag skulle vara rädd för långa köer vid gränsövergångarna och därav inte välja Norge som alternativ för att det ska gå snabbare.

Vi ska till Norge över jul ( förhoppningsvis känns osäkert om vi ens får) och vi tar i beaktning att det kan bli köer så vi tar höjd för det.
 
Ni måste göra ett test vid gränsen, genomfart eller ej. Åker ni över ex Svinesund skulle jag inte våga tro att de håller stängd teststation med hänvisning om test på annan plats. Jag skulle vara rädd för långa köer vid gränsövergångarna och därav inte välja Norge som alternativ för att det ska gå snabbare.

Vi ska till Norge över jul ( förhoppningsvis känns osäkert om vi ens får) och vi tar i beaktning att det kan bli köer så vi tar höjd för det.
Gör de test även på fullvaccinerade?
 
Norge ska väl presentera nya restriktioner idag, jag antar att det främst rör hur man ska bete sig inom landet, men jag gissar att det också kan inkludera ändrade regler för inresa?

Var visst tvåa på bollen såg jag. :D
 
Ni måste göra ett test vid gränsen, genomfart eller ej. Åker ni över ex Svinesund skulle jag inte våga tro att de håller stängd teststation med hänvisning om test på annan plats. Jag skulle vara rädd för långa köer vid gränsövergångarna och därav inte välja Norge som alternativ för att det ska gå snabbare.

Vi ska till Norge över jul ( förhoppningsvis känns osäkert om vi ens får) och vi tar i beaktning att det kan bli köer så vi tar höjd för det.
Köerna har inte varit så farliga det sista har jag förstått av vänner i norra Bohuslän som reser över tämligen frekvent, men kan ju förstås öka så här inför helg (tänker att man kan kolla det lite innan vi väljer att svänga av mot E45 eller inte från E6 innan vi närmar oss), och hittills har inte just den stationen varit stängd - men kontrollbehovet är ändå lite jobbigt. Vore skönt att veta vad som gäller om den mot förmodan är det, eller nåt maxkapacitet eller nåt...
 
Tack! Det är just den där texten jag hänger upp mig på - vi kommer ju vara ute ur Norge igen innan de där 24 h gått. Jagar de efter oss då in i Sverige för att testa oss retroaktivt? :D


"Dersom det ikke er teststasjon ved grenseovergangsstedet, teststasjonen er stengt ved grensepassering, eller myndighetene har anvist personen videre, skal testen tas ved en teststasjon eller ved selvtest innen 24 timer etter ankomst. Hvis testen er positiv skal den bekreftes med PCR-test snarest mulig, og senest innen 1 døgn."

=

"Om det inte är en teststation vid gränsen, teststationen är stängd eller myndighet har vinkar förbi personer, skal testen tas vid en teststation eller med hjälp av ett självtest inom 24h efter ankomst. Om testen är positiv måste den bekräftas med ett PCR test så fort som möjligt och senast inom ett dygn.

Tolkar det som att ni kan resa in, är det ingen teststation vid gränsen kan ni ta självtest i bilen. Om nån av er testar positivt måste ni ta en PCR test, senast inom ett dygn. ☺️

Osäker på nya regler, FHI brukar ta några dagar på sig att uppdatera hemsidan när det kommer nya rese regler.
 
Är det någon som har koll och kan hjälpa mig navigera i reglerna för Norge just nu (gäller resa i närtid)?
Vi ska till Sälen till helgen och hade Gärna undvikit att köra E45 hela vägen (det gör vi tillräckligt av typ varje helg resten av vintern när vi åker till Branäs). Eftersom vi ev. dessutom kör upp med elbil så är ju - i vanliga fall - Norge-turen snabbare och mer effektiv - samt roligare att köra.

Jag har läst mig till att det ska vara covidpass och test vid gränsen som gäller. Så långt allt väl. Det är den där skrivningen om att det krävs test i landet inom 24 h om t.ex. gränsstationen inte testar för tillfället som gör mig orolig - vi kommer ju på sin höjd spendera 4 h i Norge innan vi åter kör in i Sverige.

Någon som lyckats penetrera reglerna?
Kl 19 i dag kom Norge med nya riktlinjer/regler ang covid. Har inte koll på de nya.
 
Kl 19 i dag kom Norge med nya riktlinjer/regler ang covid. Har inte koll på de nya.
Bara sett ngt om alkoholstopp efter 24, men det berör inte oss direkt ens om vi varit där för att hänga i typ Trysil. Kvällströtta gänget. :D Fortsättning följer alltså.
 
Eftersom vi ev. dessutom kör upp med elbil så är ju - i vanliga fall - Norge-turen snabbare och mer effektiv - samt roligare att köra.
Är Norge verkligen snabbare? Den sträckan är ju längre, men eftersom vägen är bättre ska den ta kortare tid, men jag har då aldrig varit med om att den tar kortare tid.

Hade jag åkt från Göteborg hade jag åkt E6 till Uddevalla och sen E45 resten. Ja, 45:an är tråkig, men det är inte så kul att hamnar i köer i Oslo heller, vilket jag alltid gör. Dessutom tycker jag att trängselskatten är ovärd i Norge. Då spenderar jag hellre de pengarna i Sälen.
 
Inga obligatoriska kontroller på Svinesund eller Örje denna vecka. Även norska tullaren på norska sidan av Svinesund, som varit över i Sverige i Tisdags och handlat var förvånad att Polisen inte var på på plats. Örje i dag inga kontroller medans jag var på tullen och Covid testen 4 km längre ner var öppen för förbifart. Gissar att det är samma på Eda stationen.

Testarna gäller främst de som stannar till i Norge, inte de som inte stannar efter vägen för att åka in i Sverige några mil längre norr- eller söderut.
 
Ladda hem appen ''UD resklar '' där kan du välja land och sedan notiser. Dom är snabba på att uppdatera. Där står ju även vad som gäller vid besök i Norge men även vad som gäller vid transitresor.
Man kan nog räkna med att mycket kommer att ändras snabbt fram till jul i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp