Norge skärper reglerna för import av hund.

Om jag uppfattar det rätt så skärper man reglerna för att bli av med importen av gathundar och minska risken för sjukdomar.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_d...innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136
Smart sätt att utforma reglerna så de kan vara stränga, men utan att påverka annan import och utan att anklagas för att vara handelshinder. :up:
Krav att huden haft en riktig ägare, för att kunna ha kontroll på hälsostatus, senaste 6 mån.
De är inte en handelsvara, och kan inte använda reglerna för kommersiell import.
 
Senast ändrad:
Hoppas med att Sverige tar efter. Känns väldigt märkligt för mig med att ta hit gatuhundar när vi har flera omplaceringar där det finns historik att tillgå. Alternativt hundstallet som har god översyn på hundens behov. Måste vara otroligt stressande för en gatuhund att bli tillfångatagen och sen flygas i en bur i flera timmar...
 
Hoppas med att Sverige tar efter. Känns väldigt märkligt för mig med att ta hit gatuhundar när vi har flera omplaceringar där det finns historik att tillgå. Alternativt hundstallet som har god översyn på hundens behov. Måste vara otroligt stressande för en gatuhund att bli tillfångatagen och sen flygas i en bur i flera timmar...
Men den får ju komma till ett kärleksfullt hem, där ägaren kan skryta över att dom räddade en stackars gatuhund;)
 
Hoppas vi får liknande restriktioner!
Det gör jag med, det är helt klart ett problem. Det sköts ju liksom inte ens på ett ok sätt. (Även om jag ifrågasätter importen öht.)
Hoppas med att Sverige tar efter. Känns väldigt märkligt för mig med att ta hit gatuhundar när vi har flera omplaceringar där det finns historik att tillgå. Alternativt hundstallet som har god översyn på hundens behov. Måste vara otroligt stressande för en gatuhund att bli tillfångatagen och sen flygas i en bur i flera timmar...

Frågan är om vi med gällande EU-lagstiftning får lagstifta om ett förbud. Norge är ju inte med i EU.
Oavsett stöttar jag detta starkt och hoppas såklart att vi också kan göra åtstramningar då problemet är allvarligt.
 
Frågan är om vi med gällande EU-lagstiftning får lagstifta om ett förbud. Norge är ju inte med i EU.
Oavsett stöttar jag detta starkt och hoppas såklart att vi också kan göra åtstramningar då problemet är allvarligt.
Grejen är ju att det inte är ett förbud, utan ett krav som syftar till att det ska finnas en tillräckligt kännedom om hälsostatus innan införsel.
Är inte smittskydd ett av de områden som ger vissa möjligheter till införselregler? Vi har ju kravet på rabiesvaccin. Och samma regler rörande inre marknaden gäller i Norge genom EES-avtalet.
 
Grejen är ju att det inte är ett förbud, utan ett krav som syftar till att det ska finnas en tillräckligt kännedom om hälsostatus innan införsel.
Är inte smittskydd ett av de områden som ger vissa möjligheter till införselregler? Vi har ju kravet på rabiesvaccin. Och samma regler rörande inre marknaden gäller i Norge genom EES-avtalet.

Rabieskravet är väl allmänt inom EU hos de rabiesfria länderna? Vi fick ju inte ha kvar avmaskningskravet så jag är tveksam att vi kan införa samma regler som Norge men hoppas att det inte är så och att vi också kommer strama åt reglerna.
 
Grejen är ju att det inte är ett förbud, utan ett krav som syftar till att det ska finnas en tillräckligt kännedom om hälsostatus innan införsel.
Är inte smittskydd ett av de områden som ger vissa möjligheter till införselregler? Vi har ju kravet på rabiesvaccin. Och samma regler rörande inre marknaden gäller i Norge genom EES-avtalet.

Det ska vara väldigt specifikt för att man ska kunna inför sådana undantag och jag tvivlar på att det skulle gå igenom inom EU. Rabiesvaccination gäller inom hela EU, där har reglerna harmoniserats så att det är samma för alla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Detta kanske redan är vida känt bland hundfolket i Sverige, men jag tänkte att det ändå kan vara bra att föra vidare. "Nya regler för...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Icefire
·
Övr. Hund Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund. Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge -...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: QuickStar
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 866
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp