Ajda

Trådstartare
Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet.
Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart.
Förra året åkte vi kyrkveien och var som högst straxt söder om Mo i Rana.
I år vill vi inte spendera lika mycket tid i bilen och vill därför åka till södra delen av Norge.

Vad vi önskar:
- vacket landskap. Lite vattenfall, berg och fjordar.
-Hav (men fjord går bra, behöver inte vara öppet hav sas). Vi gillar att fiska (från land), leta snäckor, se maneter osv. Ja allt som hör havet till som man aldrig ser i Vättern.
-Gärna en fin vandringled.

Plus i kanten. Om det finns en sevärd stad i närheten.
Kikade på Bergen tills jag insåg att bilresan dit tar 11 timmar.
 
Kysten fra Oslo ned til Kristiansand har mange fine steder å besøke.
Vill du specificera dig lite mer?
Vad jag kunde se när jag googlade var ett landskap som liknade smögens. Vilket är fint, men inte riktigt vad vi söker.

Förra året bestod resan mestadels av bilåkande. Den här gången vill vi åka till en plats och bara vara omkring den.
 
Norge ❤. Vi ska förhoppningsvis bila där en sväng i höst.

Här ligger Kjeragsbolten och Preikestolen, väl värda ett besök tycker jag!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230724-140139_Postcards.jpg
    Screenshot_20230724-140139_Postcards.jpg
    93,6 KB · Visningar: 37
Vill du specificera dig lite mer?
Vad jag kunde se när jag googlade var ett landskap som liknade smögens. Vilket är fint, men inte riktigt vad vi söker.

Förra året bestod resan mestadels av bilåkande. Den här gången vill vi åka till en plats och bara vara omkring den.
Jag slår, inte helt oväntat, ett slag för Valdres. 3 timmar norr om Oslo finns fantastiskt stølslandskap i bergen med fribetande djur, massor av små gårdar som säljer lokala delikatesser, hundratals vandringsleder, turridning, hyttor, högfjäll, fjordar... Jotunheimen, Beitostølen, Vang osv. Svårslagen fjällnatur, mycket att göra och väldigt trevligt folk.

Fagernes har trevligt hotell, eller så kan man hyra en støl eller hytte uppe i nått av bergsområdena.
 
Var utgår ni från? Atlanterhavsvägen bockar nog i mycket av det ni söker
Min största besvikelse i Norge.
Lång transport dit, bara några km lång, den enda spektakulära bron är den vi alla sett på bild. Och det finns gott om liknande vattenpassager i Sverige (dock utan öppet hav åt ena hållet) för den som gillar synen av vatten från bilfönster.

Dessutom fyller vägen inte nån lokal funktion, utan är byggd för att vara turistspektakel.
 
Jag slår, inte helt oväntat, ett slag för Valdres. 3 timmar norr om Oslo finns fantastiskt stølslandskap i bergen med fribetande djur, massor av små gårdar som säljer lokala delikatesser, hundratals vandringsleder, turridning, hyttor, högfjäll, fjordar... Jotunheimen, Beitostølen, Vang osv. Svårslagen fjällnatur, mycket att göra och väldigt trevligt folk.

Fagernes har trevligt hotell, eller så kan man hyra en støl eller hytte uppe i nått av bergsområdena.
Kan mycket väl kombineras med att runda Jotunheimen för att få se Lom med sin stavkyrka, och sedan bestiga Nordens högsta berg, Galdhöpiggen - nåt som låter vansinnigt våghalsigt, men som en normal (norsk) elvaåring fixar, om det är en sjysst väderdag…
 
Jag slår, inte helt oväntat, ett slag för Valdres. 3 timmar norr om Oslo finns fantastiskt stølslandskap i bergen med fribetande djur, massor av små gårdar som säljer lokala delikatesser, hundratals vandringsleder, turridning, hyttor, högfjäll, fjordar... Jotunheimen, Beitostølen, Vang osv. Svårslagen fjällnatur, mycket att göra och väldigt trevligt folk.

Fagernes har trevligt hotell, eller så kan man hyra en støl eller hytte uppe i nått av bergsområdena.

Jeg bor i Valdres, just saying 😉
 
Jag bodde +1 år på Vestlandet (Ålesund/Sykkylven/Stranda) och även fast det inte var den lyckligaste tiden i mitt liv - pga. orsaker - så måste jag säga att Geiranger och Trollstigen och hela området faktiskt, verkligen är värt att besöka 😍.
 
Jag var i Odda förra månaden. Helt magiskt, så vackert!!! Blir ett minne för livet! Trolltunga ligger typ där också, fast dit åkte vi aldrig.
 
Jag tackar för era tips. Men det fick bli ändrade planer. Dels pga (som vanligt) dålig planering och research och lite pga snålhet.
Det blir Idre i stället. Ett ställe ingen av oss varit på och hela familjen godkände resenålet.
 
Jag tackar för era tips. Men det fick bli ändrade planer. Dels pga (som vanligt) dålig planering och research och lite pga snålhet.
Det blir Idre i stället. Ett ställe ingen av oss varit på och hela familjen godkände resenålet.

Idre är också fint :). Antar ni kollat upp det, men här har ni ju både Njupeskär och Städjan t ex. Inte långt till norska gränsen heller eller Grövelsjön. Finns många fina ställen på vägen upp också, vet inte var ni utgår från men ändå.
 
Idre är också fint :). Antar ni kollat upp det, men här har ni ju både Njupeskär och Städjan t ex. Inte långt till norska gränsen heller eller Grövelsjön. Finns många fina ställen på vägen upp också, vet inte var ni utgår från men ändå.

Utgår från Östergötland.
Fiske står högt upp på ”att-göra-listan”.
Njupeskär har vi koll på :)
 
Jag tänkte att fallet var så okänt för allmänheten, att det vore oklokt att outa det på ett sånt här öppet forum.

Men lite googling visar att t.o.m. Visit Dalarna bestämt sig för att det får bli en av sina listade pärlor. Så jag kan omöjligt göra mer skada med att härinne länka Stop-fallens entry på sagda site.

https://www.visitdalarna.se/gora/sevardheter/stops-vattenfall

Tack för tipset! Otroligt vackert. Inget bad blev det trots fint väder pga en miljon turister.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 324
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp