Normalbom??

Centaur

Trådstartare
Vad tillsvarar normal bomvidd i olika märken, t.ex. Zaldi? Är det 30 el 31? Hur är det med Albion, Kieffer, Passier, Barnsby, Bates etc?? :confused:
 
Kanske skiljer sig från olika typer, men jag har en Zaldi Atlanta och där är enligt tillverkaren 30 normal, 31 normal mot vid och 32 vid.

Jag har en 32:a och det är en av FÅ sadlar som verkligen haft tillräckligt bred bom för min valack. 31:an var för smal. Det var när jag provat en 31:a som jag började forska i vad de anser vara normal, för att inte beställa en 32:a (hade inte möjlighet att prova innan köp) i onödan. Och då fick jag svaret att 31 var normal mot vid och 32 vid.

Men det kan hända att det bara gäller Atlantan kanske? Eller att de gjort om, det här var år 2000.
 
Jag har ingen aning, funderar bara på vad för bomvid min häst skulle passa i... Vet att han behöver 34-35 i Prestige/Appaloosa. Har kollat på gradtal som finns på olika sidar, men dom verkar liksom inte stämma med mina erfarenheter...? :confused:
 
34-35 är väl rätt nära nomal bom enligt appaloosas system väl? Jag hade en appaloosa med bomvidd 29 och det var smaaaaal bom iaf..
 
Tror att Appaloosa räknar 33 som normal bom. Jag har en 32 och den är normal mot smal.
Har hört att man kan minska Appaloosas mått med två, så stämmer det med andra tillverkares mått (t ex deras 33 = 31 på andra sadlar), men jag vet inte om det stämmer generellt.
 
Jag har en arab som har 31 på Zaldisadeln.
På apalossa har hon 36...

Om man tittar på en zaldi framifrån så ser den ganska vid ut. På lillhästen i stav har de begagnade sadlar och foto på varje sadel. Kika på dem så kan du bilda dig en uppfattning om vidden.
 
Okej, då får man kanska ha en 30 på ett halvblod med ganska vanlig rygg?

Men har kollat på lite annonser, och vissa säger at sadeln är 31 och att det är normal bom?? Fattar inget ju.... :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: __sofia__
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 972
Senast: Halona
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp