Normalt att tänka på döden?

Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo och två barn, köar för IVF = framtidstro. Men! Jag tänker ofta att döden är en utväg när jag tycker saker är jobbigt, även lite jobbigt - som att min sambo är lite sur eller att jobbet är jobbigt.

Jag skulle aldrig begå "ett riktigt" självmord, utan funderar på sätt att dö som verkar naturligt - för mina anhörigas skull. Jag har kommit på två olika sätt som jag ganska ofta fantiserar om. Jag har också funderat på att boka gravplats och städar tex garderober för att underlätta för mina anhöriga om jag dör.

Jag har tänkt att jag kanske borde söka hjälp för detta samtidigt som jag inte ser det som ett problem utan som en bra lösning. Tänker också att det förmodligen är ganska naturligt att fundera såhär men är lite osäker. Vågar inte fråga mina vänner med risk för att de ska tycka att jag är sjuk. Är rädd för att söka vården i och med att jag köar för IVF, tror inte vi blir godkända om jag planerar att dö. Jag planerar två parallella liv, ett där vi renoverar och får barn, fixar terrasser och så vidare. Samtidigt planerar jag att dö snyggt och när det liksom kan passa bra för alla andra och om jag blir med barn så kommer det inte bli av inom en 18-års period.

Känner mig rätt nöjd med livet men känner mig ganska säker på att jag vill dö så fort jag känner att det passar övriga familjen. Som sagt känner jag mig inte alls deprimerad, möjligen en känsla av att ingenting är superkul. Kanske kan man säga att jag inte vill dö men jag vill inte leva heller. Det hade nog varit ganska skönt att få somna in. Det känns jäkligt otacksamt och hemskt att uttrycka dessa tankar, det finns massa människor som har det sämre än mig på många vis. Jag känner mig som en dålig människa som inte vill leva och skäms mycket över mina funderingar!

Min fråga är nu, är det normalt/vanligt att tänka såhär? Tänker fler som jag? Bör jag söka någon form av hjälp? Går sånt här över eller tänker alla såhär?

De här tankarna som du beskriver att du har är farliga. Människor som mår bra tänker inte på det viset. Att tänka på döden på ett existentiellt sätt - meningen med livet, vad händer efter döden...- är vanligt och mänskligt, men sådana tankar som du har ska man söka vård för.
Jag har egna erfarenheter av liknande problem men vill inte gå in på det så här offentligt. Det som är farligt är bland annat att suicidala tankar och fantasier kan göra att man gör impulsiva saker.
 
Jag tycker att ovanstående låter oroväckande. Hur länge har du funderat såhär? Har det blivit värre? Att överhuvudtaget tänka att ens död kan "passa" ens familj känns depressivt.
Kan inte riktigt svara på hur länge jag funderat såhär, men ganska länge. Tankarna har absolut blivit starkare och jag har också två ganska bra planer.

Borde jag inte vara ledsen och nedstämd om jag är deprimerad? Jag känner mig ganska glad. Ibland ledsen ibland när jag tänker på något adekvat sorgligt men skulle säga att jag för det mesta är ganska glad.
 
Jag har haft liknande tankar som du tidigare, men då såg jag personligen min egen död som en lösning på flera problem som hade uppstått (för andra). Jag inbillade mig att det vore en sån smidig lösning för alla om jag inte fanns mer. Jag känner igen mig därför i en del du skriver i tråden.

Jag tycker utan tvekan att du ska söka hjälp för detta. Det är inte sunda tankar och du behöver hjälp att reda ut det här med någon.
 
Socialen har nog inget med självmord att göra om det inte är barn inblandade. Vården - ingen aning! Men betraktar du dig som suicidal?
Jag har två barn under 18!

Ganska svår fråga just nu. Spontant skulle jag svara nej, men jag har planer som jag liksom väver in i mitt liv. Eftersom jag vill att det ska verka som en olycka så behövs det lite "förarbete" för att göra scenariot troligt. Jag skulle absolut inte göra något impulsivt våldsamt! Är ganska rädd för smärta och vill ha ordning på alla grejer för mina anhöriga först.
 
Jag har gjort det från och till när jag mått dåligt. Speciellt under tiden jobbet var hemskt och hästen bröt benet.
Kom hela tiden fram till att jag ville lösa saker innan dock då jag inte vill lämna en massa skit till familjen.
Så hästen skulle vara såld, bilen avbetald mm

Så jo, jag kom aldrig fram vilket sätt jag skulle göra det på då jag ville vara säker på att jag skulle dö o inte överleva med men..
Hur är det nu, har det gått över?
 
Just det där "jag vill inte leva, men jag vill inte dö" är en tanke som återkommer till mig sjutusen gånger i veckan ungefär. Det finns ju en bok som heter "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" och sen jag såg den boktiteln första gången så kändes det verkligen som om det äntligen fanns ord på min något märkliga känsla som så ofta snurrar runt i hela kroppen.

MEN hade det gått så långt att jag börjat planera begravningar och så vidare, då hade jag (förhoppningsvis) kontaktat vården eller annat lämpligt. Så jag säger som andra här i tråden, sök hjälp någonstans, för det vore verkligen inte bra om det blev värre.
 
Jag har två barn under 18!

Ganska svår fråga just nu. Spontant skulle jag svara nej, men jag har planer som jag liksom väver in i mitt liv. Eftersom jag vill att det ska verka som en olycka så behövs det lite "förarbete" för att göra scenariot troligt. Jag skulle absolut inte göra något impulsivt våldsamt! Är ganska rädd för smärta och vill ha ordning på alla grejer för mina anhöriga först.
Aha, visste inte att du hade barn.

Men som de andra säger: sök samtalshjälp för dina tankar.
 
Kan inte riktigt svara på hur länge jag funderat såhär, men ganska länge. Tankarna har absolut blivit starkare och jag har också två ganska bra planer.

Borde jag inte vara ledsen och nedstämd om jag är deprimerad? Jag känner mig ganska glad. Ibland ledsen ibland när jag tänker på något adekvat sorgligt men skulle säga att jag för det mesta är ganska glad.

Du behöver ju inte tvunget vara deprimerad för att fastna i ett hjul av dåliga tankar. Jag har mer sådana tankar nu när jag är mindre deprimerad än jag hade när jag va som sämst. Men jag tror att det är ett "monster" som matar sig självt, man börjar fundera på det och sedan dyker dom upp mer och mer och vid mindre och mindre motstånd.
 
Nej det är inte normalt och du borde söka hjälp.
Det kommer aldrig passa bra för dina anhöriga. Att förlora någon närstående är alltid ett trauma. Att förlora en förälder är inte kul och passar bra bara för att man är över 18
 
Nä, det låter inte "normalt" utan som något du bör söka hjälp med att reda ut. Inom kyrkan ska man kunna få snabb hjälp/stöd, men det fungerar lite sådär ibland (vet jag av erfarenhet).

Men är det tankar du verkligen planerar att agera efter? Eller är det mer "skönt att tänka på" en alternativ utväg?
Om du verkligen tänker dig att du kommer fullfölja de planerna när det "passar" (vilket det ju aldrig gör egentligen) så tycker jag verkligen du ska söka hjälp asap och försök att skjuta åt sidan tankar på att vara till besvär/störa/osv. Behöver du vård så behöver du vård, tänker jag.
Jag vet ju inte till 100 procent än, vågar inte säga "jag ska" men som det känns nu så är jag ganska inställd, 70/30 kanske.
Jag tänker att om jag verkligen bestämmer mig kanske det är dumt att söka hjälp, då vill jag ju dö. Jag hör att det inte låter så bra, jag vill gärna sluta tänka såhär och bara tänka leva och lycka men samtidigt vill jag ju inte bli övertalad om motsatsen när jag väl fattar beslutet.
 
Jag är inte med i kyrkan men har fått hjälp ändå.
Både med sorgegrupp och på neonatalen.
Man kan ju tex ringa jourhavande präst på 112.

Tycker det känns fel mot ett ev framtida barn att du planerar att dö. Varför ska du då skaffa barn?
Nä, det är lite konstigt. Det är som att jag har två parallella liv. Jag har hemskt gärna velat ha barn med min sambo men det kanske inte är det rätta att göra när man tänker såhär. Jag vet ju inte.
 
De här tankarna som du beskriver att du har är farliga. Människor som mår bra tänker inte på det viset. Att tänka på döden på ett existentiellt sätt - meningen med livet, vad händer efter döden...- är vanligt och mänskligt, men sådana tankar som du har ska man söka vård för.
Jag har egna erfarenheter av liknande problem men vill inte gå in på det så här offentligt. Det som är farligt är bland annat att suicidala tankar och fantasier kan göra att man gör impulsiva saker.
Jag kommer inte göra något impulsivt. Dels vill jag känna mig helt säker och att allt ska vara helt klart, dels är jag rädd för smärta.
 
Att tänka på döden som du gör är inte friskt, enda gången jag velat dö på riktigt var när jag hade en sån magsjuka att jag svimmade på toaletten. :yuck: :arghh: :turd:
Jag är 62 år, alltså har jag dryga 20-25 år kvar statistiskt sett innan nån kommer och gräver ner mig men det hindrar mig inte att planera framåt, skulle "bäst-före-datum" inträffa tidigare så gör det, det är absolut inget jag går och grubblar på. En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi inte dö. :)
 
Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo och två barn, köar för IVF = framtidstro. Men! Jag tänker ofta att döden är en utväg när jag tycker saker är jobbigt, även lite jobbigt - som att min sambo är lite sur eller att jobbet är jobbigt.

Jag skulle aldrig begå "ett riktigt" självmord, utan funderar på sätt att dö som verkar naturligt - för mina anhörigas skull. Jag har kommit på två olika sätt som jag ganska ofta fantiserar om. Jag har också funderat på att boka gravplats och städar tex garderober för att underlätta för mina anhöriga om jag dör.

Jag har tänkt att jag kanske borde söka hjälp för detta samtidigt som jag inte ser det som ett problem utan som en bra lösning. Tänker också att det förmodligen är ganska naturligt att fundera såhär men är lite osäker. Vågar inte fråga mina vänner med risk för att de ska tycka att jag är sjuk. Är rädd för att söka vården i och med att jag köar för IVF, tror inte vi blir godkända om jag planerar att dö. Jag planerar två parallella liv, ett där vi renoverar och får barn, fixar terrasser och så vidare. Samtidigt planerar jag att dö snyggt och när det liksom kan passa bra för alla andra och om jag blir med barn så kommer det inte bli av inom en 18-års period.

Känner mig rätt nöjd med livet men känner mig ganska säker på att jag vill dö så fort jag känner att det passar övriga familjen. Som sagt känner jag mig inte alls deprimerad, möjligen en känsla av att ingenting är superkul. Kanske kan man säga att jag inte vill dö men jag vill inte leva heller. Det hade nog varit ganska skönt att få somna in. Det känns jäkligt otacksamt och hemskt att uttrycka dessa tankar, det finns massa människor som har det sämre än mig på många vis. Jag känner mig som en dålig människa som inte vill leva och skäms mycket över mina funderingar!

Min fråga är nu, är det normalt/vanligt att tänka såhär? Tänker fler som jag? Bör jag söka någon form av hjälp? Går sånt här över eller tänker alla såhär?
Jag är likadan.
 
Som ni säkert förstår gillar jag inte att fler tänkt eller tänker som jag, men att ni delar med er.
 
Kan inte riktigt svara på hur länge jag funderat såhär, men ganska länge. Tankarna har absolut blivit starkare och jag har också två ganska bra planer.

Borde jag inte vara ledsen och nedstämd om jag är deprimerad? Jag känner mig ganska glad. Ibland ledsen ibland när jag tänker på något adekvat sorgligt men skulle säga att jag för det mesta är ganska glad.

Jag känner inte att jag har kompetens nog att besvara din fråga. Däremot så finns det ju ett brett spann av symtom vid depression, så som livsleda, aptitförändring, sömnstörning, etc. Det betyder ju dock inte att du tänker såhär för att du är deprimerad.

Jag tycker att du ska söka hjälp på ett eller annat sätt. Ta hand om dig!
 
Som ni säkert förstår gillar jag inte att fler tänkt eller tänker som jag, men att ni delar med er.

Jag brukar skoja om att jag tänker på döden tre gånger om dagen, men jag har en underliggande depression. Jag planerar dock inte som du, jag kalkylerar och är en katastrofplanerare av rang.
Jag tycker du ska prata med någon, det är inte helt sunt.
 
Frågan är om du är som jag. Jag kan inte se min depression förrens jag är gravt självmordsbenägen. För ett par veckor sedan så var jag hos läkare och fick göra något självskattningstest där resultatet visade på måttlig depression, jag hade då fyllt i det lite snällt. Min spontana kommentar var att jag inte alls hade problem utan mådde bra. Jo tjena, jag kan säga att nu är jag nere i skiten igen och det ordentligt (vilket är orsaken till att jag sitter uppe trots jobb imorgon)
 
Kanske ska undersöka om det finns någon som har avtal med regionen men inte samma journalsystem.

Har terapeuter anmälningsplikt till socialen/vården om de misstänker suicidplaner? Det är ju det jag har men inte just nu. Vill absolut inte riskera LPT!

Har man barn har de det. Kan stå typ oklara suicidplaner i anmälan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 479
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 353
Senast: cirkus
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 750
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp