Normalt beteende?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Var med mamma hemma hos mammas särbo idag. Hade hunden med mig som vanligt och vi satt och pratade i köket, min hund låg lugnt på köksgolvet och halvsov.
Då kommer särbons vuxna plastdotter "M" med sin hund "T" in genom ytterdörren. Mamma går ut i hallen och säger att "vi har fler hundar här inne". M släpper sin hund och den rusar rakt in i köket och kastar sig över min hund som inte hinner fatta nånting. Min hund försöker komma undan genom att springa in bakom mig och sen in under köksbordet men den andra följer efter, får grepp runt nacken på min som kryper ihop och är livrädd och visar undergivenhet på alla sätt hon bara kan.
T fortsätter och verkar inte ha någon tanke på att sluta, jag vet att man inte ska lägga sig i i onödan men orkar inte se det längre så jag smäller ihop händerna framför ögonen på T och ryter "nu lägger du fan AV, NU!". Då backar T och matten får tag i den.

Jag tar då med min hund ut och en annan hund som kom samtidigt som M och T följer med. Jag vill ha in honom igen men får bara höra att "han är jättesnäll och gör aldrig nånting". Jag var lite skakad och chockad så jag orkade inte tjafsa om det utan tog med min ut och försökte avdramatisera med lite bus.
Försökte få henne att hälsa på den andra hunden och i början kröp hon ihop bara han tittade åt hennes håll men efter ca 15 min vågade hon göra lekinviter åt honom, dock blev hon rädd när han besvarade inviterna och sprang upp på verandan varje gång.
Vi låter T komma ut med i hopp om att det ska gå bättre, min smyger in i köket och lägger sig ner och då ska T givetvis in igen och ställa sig över min med rest ragg. Min kryper ihop igen och slickar runt munnen med fällda öron och undviker ögonkontakt med T men T står ändå kvar tills hon blir tillsagd av matte att gå sin väg.

Under resten av tiden ligger min hund och trycker i vardagsrummet med sin husse och vill men vågar inte vara med i trädgården. När vi skulle åka fick jag ta tag i halsbandet och släpa ut henne för hon gick inte vad jag än sa.


Jag har ingen lust att umgås mer med M och T. Mamma och M tycker att hundarna ska få träffas igen för att "göra upp", jag tycker inte att vi har nån anledning att träffas då min hund inte får ut ett dugg av mötena. Annat än att bli dominerad över fast hon inte försöker sticka upp och det har hon inget behov av.
Min hund har redan en tråkig historia bakom sig med hundar som gett sig på henne. Hon blev pga det hundaggressiv och det är först nu efter 6 mån som vi kan möta främmande hundar utan att hon slänger sig fram i kopplet och är "arg". Nu är vi förmodligen tillbaka på noll, igen.

Jag har nu fått höra att jag misstolkat situationen, handlat på ett felaktigt sätt som säkerligen kommer förstöra min hund, överreagerar, förmänskligar min hund och att T's reaktion var helt normal för det var "hennes kök där hon brukar få godis".

Är det normalt att en hund flyger på en annan med en gång för att dom brukar få godis där?
Borde jag låtit dom vara?
Ska hundar få "göra upp" när den ena inte verkar ha nån uppfattning om när det är dags att sluta?
Eller är det normalt att den hund som startat det hela och som har övertaget fortsätter fastän den inte möter motstånd?

T är inget rabiat mördare, hon är en glad och trevlig hund i övrigt även om jag tycker att hon är ouppfostrad men det är helt enkelt en skillnad i vad jag och m vill med våra hundar. Jag har tidigare tyckt att T haft lite "översittar tendenser" men då det alltid bara varit första 5 minuterna och sen upphört har jag inte brytt mig så mkt då min med kan ragga och morra lite i början, av osäkerhet. Men det här var för mycket för mig. Så är inte okej att dom gör, oavsett om dom känner varandra, tycker jag. Och som flockledare tycker jag att det är mitt ansvar att ta eventuella fajter, inte Lilys. Särskilt inte när hon inte har gjort nåt eller får respons på sina undergivna signaler.:crazy:

Men Ni som kan hund. Gjorde jag fel? Tänker jag helt fel? Borde vi ses och låta hundarna "göra upp"?
 
Sv: Normalt beteende?

Men Ni som kan hund. Gjorde jag fel? Tänker jag helt fel? Borde vi ses och låta hundarna "göra upp"?

Jag skulle förmodligen ha gjort precis som du gjorde och nej jag tycker absolut inte att hundarna ska "göra upp". (Lät att säga för den som har den kaxigaste hunden förresten, känner igen fenomenet...)

Varför ska dessa två hundar på egen hand ordna en relation? Om de ska träffas regelbundet så skulle jag som ägare tillsammans med den andra ägaren se till att hundarna klarar av att vara i samma rum genom att ta koppelpromenader tillsammans (för att avdramatisera och låta dem vänja sig vid varandra utan att de står och stirrar på varandra) och inne ska båda hundarna kunna ligga plats och lämna den andra hunden ifred. Det är nog enda sättet för att din hund ska kunna känna sig bekväm i sällskap med den andra hunden igen också.
Det är vårt ansvar, inte hundarnas.
 
Sv: Normalt beteende?

Det är vad jag tycker med. Min hund ska inte behöva ta en massa stryk när hon inte har gjort något. Det är mitt ansvar.

Hon kan verka kaxig ibland eftersom hon är osäker på främmande hundar och då försöker se farlig ut och då kan jag väl förstå att den andra hunden reagerar. Men den här gången gick det så himla fort. Hunden kom runt hörnet och direkt på Lily.

Och nu har mamma fått det hela till att jag är överkänslig, förmänskligar hunden, skapar problem som inte finns och saknar all grundläggande kunskap om hundar. Hon har "minsann haft två hundar så hon vet hur man ska göra". De där två hundarna är en dvärgtax och nuvarande dvärgschnauzer. Bägge otroligt lugna, stabila och helt utan allvarliga problembeteenden, så vad vet hon om sånt...Blev väldigt förbannad och ledsen när hon ringde och inledde samtalet med att idiotförklara mig och sedan försvara den andra hunden och matten som tydligen inte gjort nåt fel alls... Och situationen hade inte alls varit så allvarlig som jag tyckte, men hon lyfte bort sin hund. Märkligt tycker jag, det var ju inte så allvarligt?:cool: Det försvaras med att han är så liten, jaha, ska min hund ta emot stryk utan att förtjäna det så kan väl hennes flytta sig?:grin:

Jag sitter nu här med en hund som inte vill gå ut och som kryper in under köksbordet när det hörs hundskall utanför:cry:
 
Sv: Normalt beteende?

Jag sitter nu här med en hund som inte vill gå ut och som kryper in under köksbordet när det hörs hundskall utanför:cry:

Ta fram hunden och ta ut den på en långpromenad! Låt den inte gå och gömma sig och släpp all ilska/tycka-synd-om-känslor för det plockar hunden upp direkt.
Skit i vad din mamma tycker om hur du ska uppfostra din hund, folk tycker alltid en massa saker och jag har själv alltid fått höra en massa råd hit och dit. Håll upp huvudet och säger någon nåt mer så svarar du lugnt "så här väljer jag att göra, det är min hund".
Ska du kunna lära din hund att komma över sånt här så måste du kunna göra det själv också. :)
 
Sv: Normalt beteende?

Ska hundar få "göra upp" när den ena inte verkar ha nån uppfattning om när det är dags att sluta?
Borde vi ses och låta hundarna "göra upp"?

Hundar ska inte göra upp! :mad:
Det är ett sabla trams! Den ska göra som sin flockledare säger och säger flockledaren att det ska vara lugnt så ska det banne mig vara det också!

Vad ska komma ut ur uppgörelsen är det tänkt?

Fattar inte varför hundar ska göra upp, hälsa på främmande hundar, leka med varenda hund de träffar osv. Hundar dör inte av att bli tillsagda att ligga i ett hörn och stanna där. :cool:
 
Sv: Normalt beteende?

Herregud, hundarna har verkligen ingen anledning till att göra upp själva! Två vuxna individer som träffas, helt främmande för varandra, ska inte ha något att säga till om själva.

Jag kan acceptera att min tik, exempelvis, säger ifrån och "uppfostrar" en dryg valp som vi kanske träffar på en promenad. Eller att min ena tiks 7 mån gamla dotter får uppfostran när dom träffas regelbundet (Har träffats 3-5 ggr/vecka sedan valpen flyttade hemifrån). Men främmande hundar får aldrig någonsin göra upp själva under mitt överinseende i alla fall. JAG bestämmer villkoren för hundmöten, inte dom eller någon annan idiot som tror sig veta bäst om mina hundar.

Var avslappnad med din tik, avdramatisera hundmöten direkt igen och bara kör på. Träffar du någonsin på T igen, så kan du be hans matte att hålla hunden kopplad eller avlägsna den därifrån, för du bestämmer vilka hundar som ska få komma i närheten av din egen. Och det är ditt ansvar att mötena går rätt till, eftersom du har som uppgift att ta hand om din flockmedlem.

Hade mina hundar fått "göra upp" med alla främmande hundar som kommer fram så hade det varit många slagsmål, och dåligt självförtroende för många hundar, skador och dåligt uppförande konstant. Nej, sånt vill jag då inte ha.
 
Sv: Normalt beteende?

Du skriver att "man inte ska lägga sig i i onödan". De må ju vara hänt och oftast så fixar normalnavlade hundar en normal "hundsituation". Men som den situation du beskriver så skulle jag inte tveka en nanosekund att "ställa upp på min flock". Ingen muppar sig med mina flockmedlemmar på det sättet, säger min hund att det räcker, så räcker det.

Sen skulle jag inte "försöka få dem att hälsa" som du fortsätter med. Två vuxna hundar har väldigt lite utbyte av varandra, de kan ligga på var sin sida av rummet så är det bra med det.

Och vad det gäller att "göra upp" instämmer jag med de andra, varför då?
 
Sv: Normalt beteende?

Ja vi har varit ute och det sista jag gör nu är att gulla med henne och tycka synd om henne. När hon krupit in under köksbordet har jag helt enkelt ignorerat det utan betett mig som jag brukar på kvällarna.

Jag är inte den som förmänskligar mina djur, en hund är en hund, en häst är en häst, en katt är en katt osv. Jag har inga problem med att se det och i det sällskapet är det inte jag som är sämst koll på min hund.

Vi har tidigare haft problem med hundmöten och jag vet att jag förstärker problemet eftersom jag spänner mig inför varje möte och det märker ju Lily direkt. Men jag jobbar på det och både jag och Lily blir bättre för varje gång. Men även om jag förstärker genom att spänna mig(vilket jag gör omedvetet)så är det inte jag som skapat problemet till att börja med vilket min mor nu talat om för mig. Jag kände mig så nedtryckt att jag drog till med att jag hade "bekanta" som jobbade med hund som höll med mig och då kontrade mor med att hon nog minsann kunde mer än dom:confused: Det är på den nivån diskussionen ligger nu tyvärr...
 
Sv: Normalt beteende?

Jag är helt med på varför T ansåg sig ha rätt att ge sig på min, hon var ju på T's revir. Men där tycker jag personligen att matten ska ha sån koll att denna kan säga till sin hund att "det ska du inte bry dig om".
Lily skulle inte drömma om att ge sig på nån i vårat kök, pappas sambos hundar har ätit ur Lilys matskål och visst blev hon irriterad men hon lämnade ansvaret att köra bort dom till mig.
Skulle Lily ge sig på en hund på det viset som T gjorde så hade jag sett till att tala om att "sådär gör man INTE!"

Min hund och T ska inte umgås mer. Så mycket får dom inte ut av varandra att det är värt besväret att försöka lösa problemet och det finns inga situationer där vi måste kunna umgås med hundarna. Jag tror inte heller att jag skulle få något gehör för mina idéer eller önskningar om hur det skulle lösas heller. Mamma och M är helt inne på att vi släpper hundarna så får dom göra upp själva. Nej säger jag då jag dels inte tycker att det är rätt väg att gå alls och dels för att hundarna är så himla ojämna.
T är äldst, dominant och självsäker. Lily är yngst, undergiven och saknar helt eget självförtroende. Hon har ju inte en chans med andra ord och ska dessutom inte behöva slåss för att bli lämnad ifred.
 
Sv: Normalt beteende?

Jag önskar bara att jag kunde få övriga som var inblandade att förstå detta. Det handlar ju inte om att jag vill överbeskydda min utan om att jag inte tycker att det ska gå till så helt enkelt.

Men hur förklarar man detta... Att jag själv är yngst och har haft hund kortast tid gör att jag har minst att säga till om i sällskapet. Det är ju omöjligt att jag kan nåt som inte dom kan...
Jag var egentligen inte intresserad av att det skulle bli såhär stort. För mig var det så enkelt som att M kunde bett om ursäkt för hur hennes hund uppförde sig och sen hade jag sett till att hundarna inte träffas mer och det hade varit allt.

Istället blev det nåt jättestort där jag måste tryckas ner i skorna och min hund måste "tuffa till sig och lära sig vara en hund". Och nån ursäkt har jag inte sett skymten av, fick bara höra att "det var ju hennes kök och hon brukar få godis där så det var därför hon gjorde så. Det är helt naturligt och du vet ju hur tjejer är;)":cool:
 
Sv: Normalt beteende?

Mjo jag menar mest att man inte ska sticka ner händerna hur som helst för att sära på dom. Jag har fått lära mig så iaf för risken är stor att man blir biten av misstag och man brukar ändå inte få isär dom på det viset. Har jag fått lära mig, inte sagt att det är det enda rätta förstås.

Det tog kanske 10-15 sek innan jag ingrep och som sagt, smällde ihop händerna framför näsan på T och röt ordentligt åt henne att lägga av. Och det var ju inte så att T ville ha ihjäl min hund för då hade det nog inte räckt att bara säga till...Så jag vet ju att det inte var på liv och död, jag vet att T inte är en mördarhund osv men jag tycker fortfarande inte att det var rätt eller att jag skulle lämnat dom ifred.
Min hund blev inte det minsta skadad fysiskt men vad som hänt i skallen på henne återstår att se:crazy: Jag ska dock se till att gå på promenaderna utan förutfattade meningar om hur hundmöten ska gå utan bara vara precis som vanligt. Vill undvika att skapa ett problem som kanske inte finns, det bör ju vara rätt tänkt?


Och ang varför det tjatas om att hundarna ska få göra upp så anser mamma och M att detta är normalt hundbeteende och därför ska vi backa och låta dom göra upp. När jag säger att det kommer inte på fråga så fnyses det att jag överbeskyddar och förmänskligar.
Jag var inte särskilt intresserad av att dom skulle hälsa igen men just då var jag om jag ska vara ärlig ganska skakad och kom mig inte för att säga ifrån. Jag ångrar det förstås jättemycket nu men det är ju lätt att vara efterklok.
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag yngst och har haft hund kortast tid så det anses inte att jag har nån kunskap som är värd att lyssna på.
 
Sv: Normalt beteende?

Jag önskar bara att jag kunde få övriga som var inblandade att förstå detta. Det handlar ju inte om att jag vill överbeskydda min utan om att jag inte tycker att det ska gå till så helt enkelt.

Men hur förklarar man detta...

Man meddelar kort och gott att låta hundar "göra upp" var en metod man använde på dinosaurietiden, att utvecklingen har gått framåt och att dinosaurier uppenbart är utdöda sedan länge. :cool:

Vissa saker ska man helt enkelt inte älta i evighet, du får helt enkelt stå på dig och göra klart att du känner din hund bäst. Kanske lämna den hemma eller hos hundvakt om du ska på besök.
 
Sv: Normalt beteende?

Ja mer finns väl inte att göra. Egentligen bryr jag mig inte om att dom inte håller med mig. Det är när jag blir idiotförklarad utan anledning som jag tänder till:devil:
 
Sv: Normalt beteende?

Du får tänka såhär, rent allmänt är det dom som är idioter för hur dom anser att man ska uppfostra hunden. Helt förkastligt att låta två okända hundar "göra upp", rent ut sagt förjäkla idiotiskt!
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 984
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 461
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp