"Normalt slitage"?

domesticus

Trådstartare
Jag har en äldre kvalitetssadel hemma på prov (från ett företag). Vad är era tankar/kommentarer om detta?

DSC_7012.JPG
 
Den är inte ny och ser små skavd ut på sina ställen. Som behagnade sadlar blir. Ser även ut att behöva lite puts.
 
Jag tycker den ser galet sliten ut. Köpte just en 19 år gammal Childeric och den har nån lite repa och är blekt i lädret på sitsen, men alla sömmar perfekta, den är jämn osv. Så den har helt normalt slitage, men sadekn du visar är rent ut misshandlad.

Då är det inte bara jag som reagerar, tack 🙂 Uttrycket "normalt slitage" var mitt (i rättvisans namn!), det som stod i beskrivningen var kort och gott "Fin äldre X"). I övrigt är den ok för sin ålder, lite blekt på sitsen och lite repor, men hel i övrigt. Detta hade ju dock varit trevligt om de hade upplyst om ;) Jag ska maila dem bilderna och se vad de säger :)
 
Senast ändrad:
Jösses vilken dåligt skött sadel, sådär ska inte en bra skött begagnad sadel se ut. Min sadel hade efter 10 år aktivt användande inte en repa på sig nästan, och då var den ändå använd mycket även ute i skogen.
 
Jösses vilken dåligt skött sadel, sådär ska inte en bra skött begagnad sadel se ut. Min sadel hade efter 10 år aktivt användande inte en repa på sig nästan, och då var den ändå använd mycket även ute i skogen.

Tack, skönt att det inte bara var jag som överreagerade. Har mailat dem!
 
För att vara ärlig: Den där ser värre ut än min svårt misshandlade, numera 25 år gamla Kieffer Donau. :wtf:
Nyss nämnda, stackars torterade tingest är jättesliten i stroppar, sits och vulster, men alla delar sitter åtminstone ihop som de ska!
Hade absolut inte accepterat det där skicket!
 
Min gamla passiersadel från 70talet var inte ens så ful i sömmarna :o.

Inte ens min 30år gamla passier som var riktig misskött och hade ett hål skavt på bossan vid ortspetsarna hade sömmar som släppt mer än decor sömmen vid kåpan.
 
Hur ser du på hur bossorna sitter fast? (Eller, inte sitter fast?)

Det är inte helt lätt att se på de första fotona. Olika sadlar är sydda lite olika. En del har fler stygn o sömmar som är svåra att se på bild. Så hur ska jag se det?
Det är väll bara att lämna till baks sadeln om du har den på prov?
 
Det är inte helt lätt att se på de första fotona. Olika sadlar är sydda lite olika. En del har fler stygn o sömmar som är svåra att se på bild. Så hur ska jag se det?
Det är väll bara att lämna till baks sadeln om du har den på prov?

Jo, men jag förväntas betala frakt + returfrakt (ca 600 kr) och då den passade riktigt bra på min ganska svåra häst och jag i sådana fall bara skickar tillbaka den pga att den är trasig, så känns det lite tråkigt 🙂
 
Jag får se vad de svarar idag :) Förhoppningsvis går den att rädda och vi kan komma överens om något! Sadeln låg nämligen riktigt bra på min svåra häst, så det känns så typiskt att skicket sätter käppar i hjulen :)
 
Jag får se vad de svarar idag :) Förhoppningsvis går den att rädda och vi kan komma överens om något! Sadeln låg nämligen riktigt bra på min svåra häst, så det känns så typiskt att skicket sätter käppar i hjulen :)
Går det att fixa? Kan de eventuellt fixa den åt dig?
 
Går det att fixa? Kan de eventuellt fixa den åt dig?

Jag hoppas att vi kan hitta någon sådan lösning :) Alternativt att jag lämnar in den till en sadelmakare här (så slipper vi skicka den) och att de drar av motsvarande på priset! (För jag hoppas inte att priset är satt med tanke på skicket, då jag har sett andra (hela) sadlar av samma märke till motsvarande pris. )
 
Det är inte jätte svårt att laga, även om lädret är sönder mellan sömmhålen kan man alltid sy nytt bredvid och dra ihop bossor, ser dock ut som att det inte ska vara så många stygn från första början så är nog inte en jätte kostnad om du lämnar till sadelmakare.

Den ser däremot rejält smutsig ut, hade tagit en mjuk tandborste och mild sadelsåpa och skrubbat rent alla sömmar och små vrår med. Tvålrester och fett äter upp lintråd så så till att hålla sadeln ren och glöm inte att putsa bort alla tvålrester efter rengöring ^_^.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 022
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Entourage
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: Loma
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp