Normalt slitage...?

Z

Zoe

Hej,

Hade mina 5 hästar inackorderade i ett stall i drygt 1 år och fick en faktura på 60 st (!) stolpar à 100 kr, som mina hästar skulle ha ätit upp. Skrattade hysteriskt och tog det som ett skämt, men saken gick ändå till tingsrätten, där dock min motpart inte vågade möta mig. Blev förlikning till slut med 1.500 kr. Till saken hör att andra hästägare fick fakturor på 52 resp 60 stolpar också (förmodligen hela stolparsenalen på bygget!). Vore intressant att höra andra hästägares erfarenheter. Vad ingår egentligen i normalt slitage? Visst biter unghästar ibland på stolpar, men att skicka luftfakturor på detta sätt är minst sagt lurendrejeri. Kanske man inte skulle ha betalat, men att få brev från kronofogden och tingsrätten är inte så roligt.... Någon som har varit med om något liknande?
 
Sv: Normalt slitage...?

Det var dyra stolpar... känns ju lite som om du blir lurad, stolpar slits ju och naturligt slitage tycker jag räknas som ett en häst biter på dem.

Såklart beror det hur mycket de bitit på de? har stallägaren skickat fakturor till fler så verkar det ju skumt...
 
Sv: Normalt slitage...?

Det var dyra stolpar... känns ju lite som om du blir lurad, stolpar slits ju och naturligt slitage tycker jag räknas som ett en häst biter på dem.

Såklart beror det hur mycket de bitit på de? har stallägaren skickat fakturor till fler så verkar det ju skumt...

Det är ju egentligen omöjligt att ta st'llning till just detta fallet utan att veta.

jag ser det dock inte som naturligt slitage om hästar biter sänder stall eller stolpar. Något bett här och där är inget konsigt men om flera stolpar förstörs är det knappast naturligt slitage.

Sen är det ju inte bara stolpen som skall ersättas utan även arbetet med att byta stolpar.

När det gäller saker som händer i hagen är dock bevisfrågan svår. Vilken häst har bitit på stolparna? vet man inte det kan man heller inte fakturera hästägaren. Är det boxen som förstörts är det enklare.

Men om man anser sig vara oskyldig tycker jag inte man skall gå med på förlikning ens.
 
Sv: Normalt slitage...?

Hur räknade de ut vilka hästar som hade ätit vilka stolpar?

Ja det är en mycket bra fråga. Den frågan skulle man ju kunna ställt i rätten om det inte blivit förlikning. Och har verkligen stallägaren en bra bevisning där? Troligen inte.

Fast som sagt det äe svårt att veta hur det är i det här fallet. Kanske hade de en häst per hage?
 
Sv: Normalt slitage...?

Jaá, vad ska man säja? Det måste vart hungriga hästar ni haft i stallet;)
Ärligt, har aldrig vart med om att en häst gnagt så kopiöst på stolpar.. Och att fler i stallet har gjort det...
Man slutar aldrig att förvånas över människor:angel:
 
Sv: Normalt slitage...?

Hade jag haft mina hästar inackoderade och de hade gnagt på stolpar hade jag velat veta det så att man kunnat smörja på anti-bit eller något i förebyggande syfte.
Att skicka en faktura i efterhand utan att informerat ägaren om att alla dens hästar tuggat i sig stolpar verkar var mer eller mindre ett försök att få betalt för sitt stängsel.
 
Sv: Normalt slitage...?

Vilka dyra stolpar! Tog han dna prov på varje stolpe för att få veta vilken häst som bitit på vilken stolpe? Trist med sådana människor, men den siste idioten är inte född än!
 
Sv: Normalt slitage...?

Hade jag haft mina hästar inackoderade och de hade gnagt på stolpar hade jag velat veta det så att man kunnat smörja på anti-bit eller något i förebyggande syfte.
Att skicka en faktura i efterhand utan att informerat ägaren om att alla dens hästar tuggat i sig stolpar verkar var mer eller mindre ett försök att få betalt för sitt stängsel.


Precis!!! Då hade man iaf haft chansen att göra ngt åt saken! OM det nu stämmer. Tycker som sagt att det låter mkt märkligt att så många hästar äter stolp.
 
Sv: Normalt slitage...?

???
Det var duktigt tuggat, dina hästar kan väl knappt haft tid med något annat om de har ätit upp så många stolpar - för att inte tala om de andra hästarna vars ägare också fick betala.

Min häst hade som projekt en vinter att likt en bäver gnaga av stolpen till ställningen som vattenkaret stod på - hon hade alltså av hela stolpen så att allt föll i backen. DET betalade jag gärna för, eftersom jag visste att det var min häst som var skyldig och det var inte bara lite tuggat utan helt förstört.

I ert fall låter det ju mer som att alla hästar har knaprat LITE här och lite där och det skulle jag bedöma som normalt slitage.
 
Sv: Normalt slitage...?

Jisses, det var duktigt tuggat. Vi har haft våra ekstolp i ganska många år nu. De gamla och dåliga byter man ju såklart ut men så många stolp låter konstigt om de har tuggat sönder, och dessutom utan att någon har gjort nåt åt det. Inte ens våra boxar är såpass tuggade trots att vi under några år hade en häst som stresstuggade sönder boxen inackorderad.
 
Sv: Normalt slitage...?

Ja, man lär så länge man lever....

Och vad lär man sig av detta förutom att det finns lycksökare som ibland har tur nog att hitta någon de kan blåsa?

Jo, att alltid ha ett skrivet kontrakt där ALLT framgår, tex vem/ på vilket sätt eventuella skador på box/ hage/ whatever ska betalas.

Där får man kanske också specificera vem som ska betala vid "normalt slitage" (vad som nu räknas som DET) samt vid "förstörelse".
 
Sv: Normalt slitage...?

Om du fick en sån faktura för att dina hästar stått i hage & påstås ha käkat upp 60 stolpar & med den kostnaden dessutom, så undrar jag verkligen var stallägaren slösat bort dina & de andra inhyrdas stallhyror.
Jag anser nämligen att man räknar med normalt slitage när man sätter hyran.
Men om din häst hade sparkat sönder sin box hade jag som stallägare låtit dig ersätta den.
Har aldrig hört ngt liknande som din historia faktiskt, för det första verkar stolparna vara av guld då de är så dyra & för det andra så hade du lika gärna kunnat köpa din egen hage för den summan.
 
Sv: Normalt slitage...?

Men om din häst hade sparkat sönder sin box hade jag som stallägare låtit dig ersätta den.
Har aldrig hört ngt liknande som din historia faktiskt, för det första verkar stolparna vara av guld då de är så dyra & för det andra så hade du lika gärna kunnat köpa din egen hage för den summan.

Med inköp av stolpar och arbetstid osv är det inte helt orimligt med 100 kr/stolpe.

Men jag har inte hört något liknade heller. Om det mot förmodan skulle hända att en häst tog sönder 60 stolpar så kan man dock inte anse att det är normalt slitage. Det skulle vara helt exceptionellt.
 
Sv: Normalt slitage...?

:rofl: vilken pengavarg!

Åtminstone en del av stallhyran ska väl ändå gå till underhåll av det man hyr, inte till den egna fickan.
 
Sv: Normalt slitage...?

Fick du faktura också på:

* Antalet uppätna grässtrån a 0.10 kr?
* Antal hovtramp i hagen a 0.50 kr?
* Antal varv i ridbanan a 5 kr?
* Antalet störande gnägg a 1 kr?

:banana:
 
Sv: Normalt slitage...?

Aldrig hört talas om maken!
Ifall nu dina hästar lyckats med bedriften att gnaga ner varenda stolpe i hagen så är de "lustigt" att de andra också fått räkning, det skulle innebära att hagarnas stolpar gnagts ned till en kostnad på 17200:-.
 
Sv: Normalt slitage...?

Hästar ska INTE äta stolpar, det räknas inte till normalt slitage utan som brist på hö i hagen.
Om mina hästar ätit upp stolpar så är det självklart att jag ersatt det.
 
Sv: Normalt slitage...?

Hästar ska INTE äta stolpar, det räknas inte till normalt slitage utan som brist på hö i hagen.
Om mina hästar ätit upp stolpar så är det självklart att jag ersatt det.

Fast det är ju knappast något man kan komma i efterhand och kräva när hästarna väl har ätit upp hela anläggningen, om man inte påtalat det tidigare?

Hoppas inte stolparna var tryckimpregnerade då borde hästarna vara döda för länge sedan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp