Normalvikt på hankatt

CeciliaT

Trådstartare
Hej!

Jag undrar vad normalvikten på en hankatt ska ligga på.

Båda mina katter väger 6,5 kg :eek: kan man tycka. Saken är den att de är väldigt stora killar, inte feta. Man känner tydligt revbenen på båda två och de har en tydligt makrerad midja. De är funt muskulösa och busar mycket även om de är innekatter.

När de var inne på kastrering så fick de väldigt olika omdömen. Den ene fick helt otroliga lovord och blev prisad från veterinären för att han var så fin och smäcker. En "idealkatt" var han tydligen.

Den andre, som är lika stor till växten (de är mer eller mindre lika stora, höga, kraftiga, muskulösa o.s.v.) MEN han har lite hängbuk (har haft det enda sen vi fick honom som kattunge och då var han kraftigt undernärd och maskangripen). När han var inne för kastrering (samma klinik, olika veterinärer) fick vi reda på att han var överviktig, och kommer dö om han inte går ner i vikt :eek:. Inga katter ska väga mer än 4 kilo för då är det fara och färde sa veterinären.
Vi fick med oss ett smakprov på ett foder för kastrerade hankatter som de sa att han behövde och det tyckte vi verkade bra, så det är det fodret som de båda har ätit sedan dess.

Ingen av katterna har varken gått upp eller ner ett gram sedan de kastrerades (1,5 år - 7 månader sen). De ligger stadigt på 6,5 kg och äter mestadels torrfodret med få undantag.

Jag undrar nu, vad ska en hankatt väga? Jag menar, ska jag banta ner dem drygt 2 kg så är det ju bara benrangel av dem. Även om den ene har hängbuk så är han väldigt fin i kroppen i övrigt, och den andre är helt perfekt. De är omöjligt några 4-kiloskatter. Och hängbuken har han som sagt haft sen bäbistiden när han var undernärd.

Min filosofi har alltid varit att man ska se till den specifika katten, och bedöma utifrån hur den ser ut. Men jag kanske ska tänka om?

Förlåt för det långa inlägget.
 
Senast ändrad:
Sv: Normalvikt på hankatt

Jag tycker inte heller att det verkar vara någon bra idé att banta ner dina katter 2kg har själv en katt som snarare klassas som underviktig men hon är mycket liten i kroppen.hon väger ca 2.5kg. Som du sa bör en katt bedömas personligt och inte alla tillsammans.
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Bör kanske tillägga att enligt det anvisningar som vi fick av veterinär på fodergivans storlek och de anvisningar som står på fodret så äter herrana en ensam katts fodergiva, tillsammans. Det vill säga att de tillsammans äter lika mycket som en ensam katt ska göra. Vissa dagra 1 och ½ men oftast bara för en katt.

Torrfodret står alltid framme med de äter ändå inte mer än vad de känner att de behöver, och det är mindre än vad de "ska" äta.

Så det känns inte som att jag kan minska på torrfodret mer, vill inte svälta dem :(
 
Senast ändrad:
Sv: Normalvikt på hankatt

Att de har en påse har såvitt jag vet inget med övervikt att göra, det kan de ha trots att de i övrigt är smala.

Jag tycker inte 6,5 kg behöver vara för mkt om det är stora katter! Min hane väger drygt 5 kg och han är alltför smal nu. Han skulle lätt kunne gå upp ett kilo utan att vara det minsta tjock!

Tycker inte du ska banta dem, vissa veterinärer har bara konstiga ideer.....
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Det finns inget som heter normalvikt! Vad är normalvikt för en karl?
Hullbedömning är vad som gäller.
PL
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Tack så mycket för era svar!!

Det känns skönt att veta att det är fler än jag som tycker att man ska bedöma katten för hur just den ser ut.

Denna tanke har gått och gnagt i mig sen jag kastrerade honom (med bukmage) och jag har imellanåt haft dåligt samvete för att de väger så mycket som de gör ifall det är farligt. Men samtidigt har jag tyckt att han har blivit bedömd orätt, att kalla honom överviktig och att han kan dö av det tycker jag är att ta i med tanke på att han förutom bukmagen är i fin form och är pigg, glad och leksugen.
Men visst skulle de båda två må bra av att röra på sig ännu mer, men tyvärr bor jag i ett område där det inte är att tänka på att släppa ut dem. :/

Men givetvis kommer jag ha koll på deras vikt så de inte går upp. :)
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Jag har också en STOR hankatt. Stor och stark, vältränad, vig och i sina bästa år, ligger på 6,5 kg. Skulle aldrig få för mig att banta honom.

Har en kattfröken också. Som förut låg mot det smalare hållet, har nu gått upp lite och är också i ett väldigt bra hull. Hon väger 3,8 kg. Om jag skulle banta ner hankatten till 3,8 kg skulle han se ut som när han kom, mager och eländig. Nej usch, håller med föregående talare, man får se till individen och bedöma hullet utifrån deras olika förutsättningar :)
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Min gammelman ligger på 6,5 kilo och är mager. Låg på 7 kilo som aktiv men har alltid varit lagom i hull.
Jag har fått lära mig att katters bukpåse motsvarar kamelens puckel och den är helt normal att ha.

En normalvikt på en katt är lika svår att ange som normalvikt för en häst eller människa.
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Jag måste tillägga att även min lilla misse har lite hängbuk och hon har tillgång till foder hela dagarna och så.alla katter ser ju olika ut precis som för oss människor så en liten hängbuk behöver du ju inte oroa dig för men om han skulle börja öka kraftigt i vikt så kanske du får rådfråga en veterinär (välj kanske en annan) då kan du berätta att han harf lite hängbuk hela livet osv
 
Sv: Normalvikt på hankatt

KL

Efter att ha last traden var jag tvungen att vaga min stora hankatt. Han ar i bra hull, valdigt aktiv ute och enligt annat folk (jag ar ju van vi att se honom) en valdigt stor katt.
Med badrumsvag och en inte alltfor samarbetsvillig katt (darfor ej heller exakt vikt) tydde jag anda ca 6-7kg pa vagen.
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Som dom flesta sagt här så finns ingen normalvikt.
Att säga att en katt inte ska väga mer än 4 kg är ju helt sjukt.
En hane ur min senaste kull väger vid 6 månader 5 kg. Ska man banta honom då liksom? Rasen är dessutom lånsamma i växten så han kommer bli betydligt tyngre. Vad är det för vet. du va hos :s
Katter finns i olika storlekar.
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Min 9-månaders brittflicka (fortfarande fertil och under uppväxt) väger runt 3,7 kg. Så jag håller med er, vadå normalvikt 4 kg liksom?
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Jag har hört att man ska kunna känna revbenen på dem, inte för mycket alltså, men att de ska kännas, vilket jag uppfattade att du kan göra på dina katter och då verkar de ju inte överviktiga. Helt stört att en veterinär säger att det finns något som heter normalvikt O.o

Shark, katten på din bild är jättefin! :love:
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Jag går aldrig efter hur pass man kan känna ben hit och dit på djur. Det är helheten och konditionen på djuret. Dom ska vara i lagom hull men även vara i bra kondition muskelmässigt. Mina är ju väldigt långa men de har ingen kula till mage utan de är jämna och slanka.
Nu är det ju inte superlätt att se eftersom mina har en del päls, men här har ni två foton iaf.
Ett tillägg: Den första är 6 mån och väger 3,7. Den andra är snart två år (mamma till den andra) och ligger nu på ca 4 kg.



432081_10150618152156159_788086158_11237919_701507664_n.jpg


425443_10150618150576159_788086158_11237917_1379626438_n.jpg


Tack!! Hon är min drömkatt!!
 
Senast ändrad:
Sv: Normalvikt på hankatt

:love: Vad är det för ras? Har den rödvita blå ögon? :eek: Sött svart streck sköldpaddan har i ansiktet :love:
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Det är norska skogkatter :)
Jajamen, hon har isblå fina ögon! Väldigt ovanligt på annat än vita och maskade katter.
Om jag får som jag vill och allt går bra så kommer hon paras med en röd/vit blåögd hane i år, det ska bli otroligt spännande! Vart ju inga blåögda i henne första kull.
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Har du egen uppfödning? Har du isf någon hemsida? Min syster håller på med skogisar fast hennes är inte lika fina som dina :angel: De är bara vita och grå och andra "naturfärger". Jag gillar röda katter :love:
 
Sv: Normalvikt på hankatt

Vadå normalvikt? För viken sorts katt liksom? Det går ju inte att jämföra en Ragdoll med en liten huskatt exempelvis. :confused: Mycket märkligt uttalande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 464
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp